Zwężą Marszałkowską, usuną światła. Zrobią pas dla rowerów

Warszawa

Na ul | Lech Marcinczak /tvnwarszawa.pl
Na ul | Lech Marcinczak /tvnwarszawa.pl
Na ul | Lech Marcinczak /tvnwarszawa.pl
Na ul | Lech Marcinczak /tvnwarszawa.pl
Na ul. Marszałkowskiej ma powstać kontrapas | Lech Marcinczak /tvnwarszawa.pl
Na ul | Lech Marcinczak /tvnwarszawa.pl
Na ul | Lech Marcinczak /tvnwarszawa.pl
Na ul | Lech Marcinczak /tvnwarszawa.pl
Na ul | Lech Marcinczak /tvnwarszawa.pl
Na ul | Lech Marcinczak /tvnwarszawa.pl
Na ul | Lech Marcinczak /tvnwarszawa.pl
Na ul. Marszałkowskiej ma powstać kontrapas | Lech Marcinczak /tvnwarszawa.pl
Na ul | Lech Marcinczak /tvnwarszawa.pl

Kontrapas rowerowy na ul. Marszałkowskiej i ścieżki na placu Konstytucji - to niektóre elementy przetargu na nową organizację ruchu między placem Unii Lubelskiej, a placem Konstytucji.

Zarząd Transportu Miejskiego ogłosił właśnie przetarg na koncepcję kontrapasa rowerowego na ul. Marszałkowskiej od pl. Konstytucji do pl. Unii Lubelskiej.

ZTM chce, by jednokierunkowa na tym odcinku Marszałkowska miała tylko jeden pas dla aut. Na drugim miałby powstać kontrapas dla rowerzystów.

- Robiliśmy pomiary ruchu i nie straciłby na jakości, a płynność nie byłaby mniejsza. Rowerzyści, którzy będą jechać w stronę północną, zmieszczą się na tym jednym pasie razem z autami – tłumaczy Łukasz Puchalski pełnomocnik ratusza ds. komunikacji rowerowej.

Pas na rondzie

Projekt jest bardziej złożony. Zakłada też m.in. poszerzenie platform przystankowych w kierunku centrum oraz zbadanie możliwości połączenia przystanków chodnikami z sąsiednimi przejściami dla pieszych.

Pas rowerowy ma powstać również na placu Zbawiciela. Na placu Konstytucji rowerzyści mają jeździć po części, którą zajmują dziś piesi. ZTM chce również wyznaczenia azyli dla pieszych pomiędzy torowiskiem, a jezdnią samochodowo - rowerową na ul. Marszałkowskiej.

Dzięki temu miałby skorzystać również transport zbiorowy, nie tylko rowerzyści. Rozpatrywane jest zlikwidowanie niektórych świateł na przejściach przez jezdnię, z pozostawieniem sygnalizacji na przejściach przez tory. Ratusz planuje - na tych sygnalizacjach, które by zostały - wprowadzić priorytet dla tramwajów.

Jak tłumaczy pełnomocnik, możliwe że przy jednym pasie nie będzie potrzeby aż tylu sygnalizacji.

Realizacja w 2014

- Chcielibyśmy zagospodarować zielenią wolną przestrzeń pomiędzy jezdnią a torowiskiem, na odcinkach między azylami dla pieszych. Ten projekt miałby być domknięciem koncepcji dla tego obszaru, który jest jednym z najbardziej przyjaznych dla rowerzystów w Warszawie – mówi Puchalski.

Na razie jednak nie wiadomo, kiedy na ul. Marszałkowskiej zmieniłaby się organizacja ruchu. Koncepcja i oszacowanie jej kosztów ma powstać jeszcze w tym roku. W przyszłym zaś projekt i wykonanie.

Projekt koncepcji należy wykonać do dnia 30.09.2013

Poznaj szczegóły przetargu.

ŁUKASZ PUCHALSKI O KONTRPASIE (wypowiedź z czerwca)

Mówi Łukasz Puchalski, pełnomocnik ratusza ds. komunikacji rowerowej
Marcin Gula / tvnwarszawa.pl

lata/roody