Zobacz, gdzie wyjdziesz z metra

Warszawa

Rozkład wyjść ze stacji Świętokrzyska - fot. metro.waw.pl

Najnowsze plany rozmieszczenia stacji centralnego odcinka II linii metra można już oglądać na ortofotomapach. To najdokładniejsze, jak dotąd, wizualizacje tego, w których miejscach znajdą się np. wyjścia czy podziemne przejścia.

- Tak będzie wyglądało rozmieszczenie wyjść z centralnego odcinka II linii metra - tłumaczy Krzysztof Malawko, rzecznik Metra Warszawskiego. Firma prezentuje je na mapie ortofotograficznej, czyli takiej, która powstała z zestawu zdjęć ze specjalnych kamer. Te pozwalają uniknąć błędów, które mogły powstać z zestawienia zdjęć, zrobionych na różnej wysokości albo wynikających z odchylenia od pionu osi optycznej kamery fotograficznej.

Zobacz rozkład wyjść. Zaznaczono je prostokątami - czerwonymi, a w przypadku stacji Rondo ONZ, niebieskimi. Kilknij na obrazek, aby go powiększyć.

1. Rondo Daszyńskiego

Stacja rondo Daszyńskiego - fot. metro.waw.pl
Stacja rondo Daszyńskiego - fot. metro.waw.pl

Bryła stacji "Rondo Daszyńskiego" znajdować będzie się po zachodniej stronie skrzyżowania Towarowej i Prostej. Pierwotnie przejścia podziemne miały się znaleźć dookoła Ronda Daszyńskiego, ostatecznie pasażerowie będą mogli wyjść jedynie w ciągu ul. Prostej.

2. Rondo ONZ

Stacja rondo ONZ - fot. metro.waw.pl
Stacja rondo ONZ - fot. metro.waw.pl

Stacja Rondo ONZ ma być położona w ciągu ul. Prostej i Świętokrzyskiej, dokładnie pod rondem. Tu pasażerowie będą mieli do dyspozycji wyjścia po każdej stronie skrzyżowania. Dodatkowo wyjścia znajdą się na przystankach tramwajowych położonych w ciągu al. Jana Pawła II.

3. Świętokrzyska

Stacja Świętokrzyska - fot. metro.waw.pl
Stacja Świętokrzyska - fot. metro.waw.pl

Korpus stacji Świętokrzyska przetnie ul. Marszałkowską. Jego północno-zachodnia część będzie połączona ze stacją I linii. Wyjścia z nowej stacji zostaną rozlokowane po trzech stronach skrzyżowania ulic Marszałkowskiej i Świętokrzyskiej. Tylko część łącząca się z I linią będzie wykorzystywać istniejące już wyjścia.

Przy okazji trudno nie zwrócić uwagi, że zdjęcie lotnicze, na którym zostały naniesione plany, zostało wykonane kilka lat temu. W dolnym rogu widać fragment Kupieckich Domów Towarowych.

4. Nowy Świat

Stacja Nowy Świat

Najbardziej uboga w liczbę wyjść będzie najgłębiej położona stacja Nowy Świat, z której pasażerowie będą mieli do dyspozycji jedynie cztery możliwości opuszczenia podziemnej kolejki. Pierwotnie wygodne wyjście było planowane na wysokości dziedzińca Ministerstwa Finansów, które jednak nie zgodziło się na oddanie terenu pod zabudowę.

5. Powiśle

Stacja Powiśle - fot. metro.waw.pl
Stacja Powiśle - fot. metro.waw.pl

Stacja Powiśle jest budowana w ciągu ulicy Tamka, niedaleko skrzyżowania z Wybrzeżem Kościuszkowskim. Jedno z wyjść będzie usytuowane tuż obok pomnika Syrenki. Będzie to ostatnia stacja na lewym brzegu.

6. Stadion

Stacja Stadion - fot. metro.waw.pl
Stacja Stadion - fot. metro.waw.pl

Stacja Stadion to w zasadzie dwie inwestycje. Budowniczowie II linii metra jednocześnie budują równolegle drugą stację, która będzie służyła pasażerom, gdy powstanie III linia. Do tego czasu będzie ważnym węzłem przesiadkowym, w obrębie którego pasażerowie PKP będą mogli dostać się do metra. Niestety, układ podziemnych przejść nie będzie dla nich najbardziej komfortowy. Nie będzie można np. bezpośrednio dostać się z peronu PKP do stacji podziemnej kolejki.

7. Dworzec Wileński

Stacja Dworzec Wileński - fot. metro.waw.pl
Stacja Dworzec Wileński - fot. metro.waw.pl

Największą z budowanych stacji metra będzie Dworzec Wileński. Pod skrzyżowaniem al. Solidarności z Targową znajdzie się sieć podziemnych przejść. Za stacją powstanie ogromna komora mieszcząca tory odstawcze dla pociągów.

mjc/par/mz

Zobacz dokładne mapy Warszawy na stronie urzędu miasta.