Przygotuj się na:

ZIMA NA DROGACH

To właśnie teraz, gdy temperatura rano spada poniżej 7 stopni Celsjusza, a kolejki do warsztatów są krótkie, powinniśmy umówić się na sezonową zmianę opon.

Zobacz, gdzie tramwaje będą miały pierwszeństwo

Warszawa

| Fakty w Południefot. SISKOM

- Tramwaje pojadą szybciej na niektórych skrzyżowaniach - zapewnia Zarząd Transportu Miejskiego. A miejski inżynier ruchu podaje konkrety. W najbliższych miesiącach tramwaje dostaną zielone światło poza centrum. Wprowadzenie takiego rozwiązania w Śródmieściu na razie pozostanie w sferze planów.

- W porozumieniu z Tramwajami Warszawskimi chcemy uprzywilejować komunikację tramwajową - wyjaśnia Igor Krajnow, rzecznik ZTM. - Wytypowaliśmy kilka ciągów i skrzyżowań, gdzie chcielibyśmy wdrożyć rozwiązania, dzięki którym tramwaje mogłyby kursować sprawniej - dodaje.

Chodzi o skoordynowanie sygnalizacji świetlnej tak, aby tramwaje mogły przejechać szybciej. - W pierwszej kolejności chcielibyśmy usprawnić punktowe miejsca poza centrum miasta - mówi Krajnow. - Chcemy działać także w samym centrum, ale w przypadku dużych ciągów tramwajowych jest to operacja skomplikowana i długotrwała - dodaje.

Projektują "bezwględny"

Więcej o zatwierdzonych już projektach mówi miejski inżynier ruchu. Tramwaje mają przejeżdżać szybciej m.in. na skrzyżowaniach ul. Rakowiecka-Boboli (ze skróconym cyklem świateł), Solidarności-Sierakowskiego (wcześniejsze przywołanie sygnału zielonego), Kondratowicza-Bazyliańska-Rembielińska (wcześniejsze przywołanie zielonego, a także jego wydłużenie), Połczyńska - wyjazd z Centrum Handlowego.

- Projekty te zatwierdzono w urzędzie i przekazano inwestorom do realizacji. Część z nich jest już wdrożona w terenie - mówi Janusz Galas.

- Planowane jest też zastosowanie priorytetu "bezwzględnego" dla ruchu tramwajowego na ciągu ulic Powstańców Śląskich - Połczyńska - Wolska oraz Trasa Mostu Północnego - Myśliborska - wylicza Galas.

Ale zaznacza przy tym, że wprowadzenie takiego rozwiązania w ścisłym centrum nie jest sprawą już tak bardzo oczywistą. - Do czasu zrealizowania obwodnicy ekspresowej Warszawy z rezerwą podchodzi się do takich rozwiązań w centralnych rejonach miasta - mówi Galas.

"Dostosować rozkłady"

O tym, że się opłaca wprowadzać priorytety w mieście wciąż, na różne sposoby, przekonuje SISKOM. Na swojej stronie internetowej organizacja umieściła krótkie filmy, na których widać ile czasu tramwaje tracą czekając na zielone światło.

- Byliśmy na spotkaniu m.in. z inżynierem ruchu i przedstawicielami dwóch firm, które zajmują się sterowaniem ruchu - przypomina Łukasz Oleszczuk z SISKOM-u. - Jeden z nich powiedział, że na trasie krakowskiego szybkiego tramwaju, poza centrum, wprowadzono pełen priorytet. Przejazd nie jest zależny od obowiązującego rozkładu jazdy, ale dostosowuje się go do tego ile maksymalnie tramwaj może wyciągnąć - dodaje. I sugeruje, że stołeczni urzędnicy też powinni iść w tym kierunku.

Członkowie SISKOM-u zbierają też podpisy pod petycją, w której nawołują do ustawienia sygnalizacji tak, żeby tramwaje dostawały zielone światło na każdym napotkanym skrzyżowaniu (chyba, że trzeba przepuścić inny tramwaj).

Jak przypominają urzednicy, priorytety dla tramwajów zastosowano już wcześniej m.in. w Al. Jerozolimskich, na Wołoskiej czy Towarowej.

ran/ec//mz