Zbudują ścieżkę rowerową na Marszałkowskiej

Warszawa

Lech Marcinczak/tvnwarszawa.plDokończą ścieżkę na Marszałkowskiej

Ratusz zapowiedział budowę nowej drogi rowerowej na Marszałkowskiej między Królewską a Świętokrzyską. Ścieżka powstanie po zachodniej stronie ulicy na fragmencie istniejącego chodnika. Internauci wytykają słabe punkty, a eksperci przekonują, że to najlepsze z możliwych rozwiązań.

Nowa droga będzie się zaczynać przy skrzyżowaniu z Królewską. Zlokalizowana zostanie na chodniku, między ulicą a trawnikiem, w miejscu gdzie w tej chwili skośnie parkują samochody. Nowa droga rowerowa przetnie na pół chodnik.

Marszałkowska zostanie delikatnie zwężona, ale pozostaną na niej po trzy pasy ruchu. Skrajna część jezdni zostanie natomiast przeznaczona na postój dla samochodów. Auta będą tam parkowały równoległe. Zlikwidowany zostanie buspas.

Droga rowerowa będzie przebiegać tuż przy wyjściu ze stacji metra Świętokrzyska. Tam tez połączy się z istniejącym fragmentem ścieżki wybudowanym przy okazji remontu ul. Świętokrzyskiej.

W ogniu krytyki

Informacją o zatwierdzeniu projektu drogi rowerowej na Marszałkowskiej pochwalił się na portalu społecznościowym Łukasz Puchalski, pełnomocnik ratusza do spraw rowerowych. Pojawiły się głosy krytyczne. Internauci wytykali m.in.: umiejscowienie drogi na chodniku, zamiast wyznaczenie pasa na jezdni, czy poprowadzenie ścieżki tuż obok ruchliwego wyjścia ze stacji metra Świętokrzyska.

A co na to eksperci? – W naszej opinii, choć projekt nie jest przełomowy, to jest to rozwiązanie najlepsze jakie można było uzyskać w tym miejscu – mówi Aleksander Buczyński ze stowarzyszenie Zielone Mazowsze.

Nasz rozmówca zwraca uwagę, że wprowadzenie pasa do jazdy na rowerze na jezdni, musiałoby się wiązać z całkowitym przebudowaniem Marszałkowskiej. – Gdy ta ulica jest dwujezdniową arterią o sześciu pasach ruchu, to pas na jezdni mógłby się nie sprawdzić. Część rowerzystów i tak korzystałaby z chodnika. Pas na jezdni mógłby powstać, gdyby zdecydowano się zwęzić całą ulicę – zauważa Buczyński

Zapytaliśmy także, o krytykowane przecięcie się ścieżki z ciągami pieszymi przy metrze Świętokrzyska.

– W tym miejscu popełniono błąd przy projektowaniu drogi rowerowej na skrzyżowaniu Marszałkowskiej ze Świętokrzyską. Ruch rowerowy powinien tam pozostać na jezdni, tak jak na odcinku Świętokrzyskiej od Nowego Światu. Przy takim rozwiązaniu jakie jest, inaczej nie da się dowiązać do istniejące infrastruktury drogi przy Marszałkowskiej – dodaje działacz Zielonego Mazowsza.

Projekt drogi rowerowej na Marszałkowskiej:

Projekt drogi rowerowej na Marszałkowskiej
UM Warszawa

Zobacz projekt w dużej rozdzielczości.

Zbudują w tym roku?

Ratusz zapowiada realizację tej inwestycji jeszcze w tym roku. Na etapie weryfikacji jest projekt z budżetu partycypacyjnego przedłużenia drogi rowerowej na Marszałkowskiej do ulicy Widok.

– Droga powinna być też po drugiej stronie tej arterii, bo przy takiej liczbie pasów ruchu, czasami rowerzyści mają problem z jej przekroczeniem – podsumowuje Aleksander Buczyński.

Tu kończy się droga rowerowa na Marszałkowskiej | Lech Marcinczak/tvnwarszawa.pl
Tu kończy się droga rowerowa na Marszałkowskiej | Lech Marcinczak/tvnwarszawa.pl
Tu kończy się droga rowerowa na Marszałkowskiej | Lech Marcinczak/tvnwarszawa.pl
Tu kończy się droga rowerowa na Marszałkowskiej | Lech Marcinczak/tvnwarszawa.pl
Tu kończy się droga rowerowa na Marszałkowskiej | Lech Marcinczak/tvnwarszawa.pl
Tu kończy się droga rowerowa na Marszałkowskiej | Lech Marcinczak/tvnwarszawa.pl
Tu kończy się droga rowerowa na Marszałkowskiej | Lech Marcinczak/tvnwarszawa.pl
Tu kończy się droga rowerowa na Marszałkowskiej | Lech Marcinczak/tvnwarszawa.pl
Tu kończy się droga rowerowa na Marszałkowskiej | Lech Marcinczak/tvnwarszawa.pl
Tu kończy się droga rowerowa na Marszałkowskiej | Lech Marcinczak/tvnwarszawa.pl

jb/b