Zamontowali pierwsze windy II linii metra

Warszawa

Windy dla II linii metra | budowametra.pl
Windy dla II linii metra | budowametra.pl
Windy dla II linii metra | budowametra.pl
Windy dla II linii metra | budowametra.pl
Windy dla II linii metra | budowametra.pl
Windy dla II linii metra | budowametra.pl
Windy dla II linii metra | budowametra.pl
Windy dla II linii metra | budowametra.pl
Windy dla II linii metra | budowametra.pl
Windy dla II linii metra | budowametra.pl
Windy dla II linii metra | budowametra.pl
Windy dla II linii metra | budowametra.pl

Budowniczowie centralnego odcinka II linii metra zainstalowali windy, z których będą korzystać pasażerowie na stacjach Rondo ONZ i Stadion Narodowy. Przy tej pierwszej można też podziwiać już tafle czerwonego szkła, które wieńczą szyb windowy.

Na montaż czekają też urządzenia na Dworcu Wileńskim i na stacji Nowy Świat - Uniwersytet.

Łącznie na centralnym odcinku II linii metra działać będzie 50 nowoczesnych wind.

W każdej monitoring i chwytacze

Kabiny i drzwi wszystkich wind będą wykonane ze stali nierdzewnej i hartowanego szkła. Zewnętrzne elementy szybów, widoczne z powierzchni ziemi, zostaną oszklone zgodnie z barwą wiodącą każdej ze stacji, np. na Rondzie Daszyńskiego będą czerwone, a na Dworcu Wileńskim granatowe.

Jak podaje podaje spółka AGP Metro, we wszystkich windach znajdą się kamery, dźwiękowy system ostrzegawczy oraz łączność ze służbami ratowniczymi.

W każdej z wind znajdą się także tzw. chwytacze. To urządzenia bezpieczeństwa zamontowane w ramie kabiny niewidoczne dla pasażerów. W razie zerwania pasów lub przekroczenia prędkości chwytacze mają uruchomić mechanizm, dzięki któremu kabina powinna bezpiecznie wyhamować.

Dodatkowe zabezpieczenia

Jak informuje AGP Metro, na każdej ze stacji centralnego odcinka znajdzie się również przynajmniej jedna winda wyposażona w system dodatkowych zabezpieczeń. W sytuacji awaryjnej, np. pożaru, będzie mogła skorzystać z niej ekipa ratownicza.

Windy pożarowe będą wyposażone w elektryczne zasilanie ze specjalnych linii, gwarantujących ciągłość działania. Okablowanie dźwigów ma izolację ogniotrwałą, a samo zasilanie jest dwustronne. Oznacza to, że w przypadku ewentualnej awarii pierwszej linii, prąd dostarczy druga.

Nietypowa winda przy Narodowym

Wyjątkowa winda o kabinie kątowej znajdzie się na stacji Stadion Narodowy. Żeby z niej wyjść będzie się trzeba obrócić o 90 stopni w lewo lub w prawo. - Taki sposób działania windy i zainstalowania drzwi szybowych wymusiła przestrzeń, w jakiej zaprojektowano konstrukcję szybu - tłumaczy AGP Metro. Winda ta znajdzie się przy ul. Zamojskiego, najbliżej nasypu kolejowego.

Kolejną ciekawostkę stanowią windy zaprojektowane dla stacji Świętokrzyska. Jako jedyne spośród wszystkich urządzeń montowanych na centralnym odcinku II linii metra, wyposażone będą w czytniki kart w kabinach dźwigów. Dzięki nim obsługa stacji będzie mogła dostać się bezpośrednio na poziom techniczny, niedostępny dla pasażerów.

Przyciski z alfabetem Braille'a

Wszystkie windy będą przystosowane dla niepełnosprawnych. Przyciski w kabinach opisane zostaną alfabetem Braille'a, a wyprofilowane poręcze pomogą w swobodnym poruszaniu się wewnątrz.

- W kabinach znajdą się również lustra, dzięki którym podróżujący windami niepełnosprawni jeżdżący na wózkach inwalidzkich, nie będą musieli się obracać, żeby znaleźć wyjście - czytamy w komunikacie AGP Metro.

Maria przebiła się przez ścianę
Urząd Miasta
Mrożą grunt w tunelu
Marcin Gula / tvnarszawa.pl
Wiceprezydent o planach uruchomienia metra
Tomasz Zieliński / Tvnwarszawa.pl

ij/b