Zajrzyj na stację Rondo ONZ. Właśnie montują schody

Warszawa

Stacja Rondo ONZ | budowametra.pl
Stacja Rondo ONZ | budowametra.pl
Stacja Rondo ONZ | budowametra.pl
Stacja Rondo ONZ | budowametra.pl
Stacja Rondo ONZ | budowametra.pl
Stacja Rondo ONZ | budowametra.pl
Stacja Rondo ONZ | budowametra.pl
Stacja Rondo ONZ | budowametra.pl
Stacja Rondo ONZ | budowametra.pl
Stacja Rondo ONZ | budowametra.pl
Stacja Rondo ONZ | budowametra.pl
Stacja Rondo ONZ | budowametra.pl
Stacja Rondo ONZ | budowametra.pl
Stacja Rondo ONZ | budowametra.pl
Stacja Rondo ONZ | budowametra.pl
Stacja Rondo ONZ | budowametra.pl
Stacja Rondo ONZ | budowametra.pl
Stacja Rondo ONZ | budowametra.pl
Stacja Rondo ONZ | budowametra.pl

To już ostatni etap prac na budowie stacji Rondo ONZ. Ostatni otwór w stropie został zalany betonem, a pod ziemię trafiły schody ruchome. Z każdym dniem stacja przypomina coraz bardziej wizualizacje projektu.

Do stacji metra Rondo ONZ prowadzi 11 wejść. W sześciu z nich podróżni nie będą musieli się męczyć, tylko wygodnie zjadą pod ziemię schodami ruchomymi. Urządzenia te są już zamontowane. Jeżeli ktoś będzie chciał zażyć ruchu, to skorzysta z granitowych, "klasycznych" schodów. Ich stopnie są właśnie montowane.

Nad nimi powstają konstrukcje, na których spoczną charakterystyczne daszki z hartowanego szkła.

Sufit z kubików, kamienne ściany

Budowlańcy wytrwale pracują też nad wystrojem stacji. Na bocznych ścianach schodów montowane są polerowane płyty kwarcytowe, a na poziomie antresoli czarny polerowany granit. Pomiędzy nim znajdą się szklane tafle, pod które trafi oświetlenie.

Po kamiennych stopniach zejść już można na peron. Zostały one wyfrezowane, aby spieszący do pociągu pasażerowie nie ślizgali się.

Sam peron wykładany jest płytami bazaltu.

Sufit zdobić będą aluminiowe kubiki. Poza walorami estetycznymi spełnią też funkcję izolacji akustycznej.

Po obu stronach peronu są już torowiska. Teraz robotnicy instalują trzecią szynę, z której pociągi podziemnej kolejki czerpią zasilanie.

Typowe dla II linii metra daszki można już oglądać na pl. Wileńskim. Kolorem stacji będzie niebieski:

Niebieskie zadaszenie wejść do stacji na pl. Wileńskim
Tomasz Zieliński / Tvnwarszawa.pl

Koniec prac w tym roku

Umowę na projekt i budowę centralnego odcinka II linii metra stołeczny ratusz podpisał w październiku 2009 r. Koszt inwestycji to 4,17 mld zł. W czerwcu 2011 roku rozpoczęły się pierwsze utrudnienia dla kierowców. Zamknięto między innymi ulicę Sokolą, Prostą i Świętokrzyską.

Inwestycja początkowo gotowa miała być w październiku 2013 r. Obecny termin jej zakończenia to 30 września 2014 r.

Na opóźnienia wpłynęły między innymi początkowe kłopoty z uzyskaniem wszystkich pozwoleń na budowę stacji i tuneli. Budowniczowie zmierzyć musieli się również zalaniem stacji na Powiślu, jak również osuwiskiem na ul. Świętokrzyskiej. Ponadto prace utrudniało znajdowanie niewybuchów z II wojny światowej.

Na razie siedem stacji

Centralny odcinek II linii metra ma mieć siedem stacji i połączyć lewo- i prawobrzeżną Warszawę. Te stacje to: Rondo Daszyńskiego, Rondo ONZ, Świętokrzyska, Nowy Świat-Uniwersytet (wcześniej Nowy Świat), Centrum Nauki Kopernik (wcześniej Powiśle), Stadion Narodowy i Dworzec Wileński.

Pasażerów wozić ma 20 pociągów Inspiro.

W późniejszym czasie metro pojechać ma również na Wolę i Targówek. Jak zapowiadają urzędnicy, całość budowy II linii zakończyć ma się w 2022 roku.

wp