Zajrzyj na budowę metra

Warszawa

Budowa stacji Dworzec Wileński (obraz aktualizuje się co 15 minut)

Na razie jest ich pięć, ale ma być więcej. Kamery podglądające budowę stacji II linii metra pozwolą warszawiakom oceniać postępy prac. Póki co, widoki nie są spektakularne, ale wiosną ma się to zmienić.

Powiedzmy sobie szczerze - przy aktualnej pogodzie zdjęcia z kamer pokazujących jakikolwiek plac budowy urodą nie porażają. Widać na nich główie błoto.

Na wiosnę zmieni się nie tylko aura - budowa II linii metra wreszcie nabierze tempa, a na zdjęciach zobaczymy postępy prac. Na razie największe wrażenie robi plac budowy przy rondzie Daszyńskiego, gdzie jest już gotowy strop stacji. Widać też budowę szybu oraz elementy tarczy TBM, która wiosną zacznie drążyć tunel w kierunku Powiśla. Na razie "zimują" przykryte plandekami.

Budowa stacji Rondo Daszyńskiego (obraz aktualizuje się co 15 minut)

Kamera na każdej stacji

Kamery nie pokazują obrazu na żywo. Raz na kwadrans pojawia się aktualne zdjęcie (by je zobaczyć, trzeba odświeżyć stronę). Można je oglądać na stronie tvnwarszawa.pl lub na stronie konsorcjum firm Astaldi, Gülermak i PBDiM, które buduje centralny odcinek II lini metra. W tej chwili jest ich pięć, ale z czasem na każdej stacji mają być co najmniej trzy. Ich ustawienie będzie się zmieniać tak, by cały czas pokazywały to miejsce, gdzie toczą się właśnie najciekawsze prace. Być może zajrzą też pod ziemię.

TBM-y czekają na wiosnę

Sama budowa tempa nabierze w kwietniu. Wtedy też do pracy ruszą wreszcie tarcze TBM. Do Warszawy dotarły już wszystkie elementy. Pierwszy zestaw zmontowano właśnie przy rondzie Daszyńskiego. Do Warszawy przyjedzie jeden z największych dźwigów w Europie, tylko po to by wstawić tarcze do szybów startowych. Pierwszy ruszy TBM z ronda Daszyńskiego. Wykopie tunel północny.

Drugi TBM ruszy miesiąc później z tego samego miejsca. Pod ulicą Świętokrzyską odbije w prawo i wydrąży łącznik z pierwszą linią metra pod parkiem Świętokrzyskim i placem Defilad. Potem zostanie wyjęty i znów trafi na Świętokrzyską, gdzie dźwig ponownie wsadzi go do szybu. Znów ruszy w kierunku Powiśla.

Trzeci TBM zacznie pracę na Powiślu i będzie drążył tunel pod Wisłą, w kierunku dworca Wileńskiego.

Koniec w 2013 roku?

Budowa centralnego odcinka II linii metra ma się zakończyć pod koniec 2013 roku. Pasażerowie mają z niego skorzystać na początku roku 2014. Już teraz wiadomo jednak, że z dotrzymaniem terminów może być problem. Wszystko przez początkowe kłopoty z uzyskaniem wszystkich pozwoleń na budowę stacji i tuneli.

Budowa stacji Rondo ONZ (obraz aktualizuje się co 15 minut)

Budowa stacji Powiśle (obraz aktualizuje się co 15 minut)

Budowa stacji Stadion (obraz aktualizuje się co 15 minut)

roody