Przygotuj się na:

MECZ NA STADIONIE NARODOWYM

We wtorek na Stadionie Narodowym reprezentacja Polski zagra ze Słowenią. To oznacza utrudnienia dla mieszkańców, szczególnie na Saskiej Kępie. Kibice pojadą komunikacją miejską za darmo.

Wsunęli tunel na kółkach. Pociągi już kursują

Warszawa

Pociągi wróciły nad tunel | ZMID
Pociągi wróciły nad tunel | ZMID
Pociągi wróciły nad tunel | ZMID
Pociągi wróciły nad tunel | ZMID
Pociągi wróciły nad tunel | ZMID
Pociągi wróciły nad tunel | ZMID
Pociągi wróciły nad tunel | ZMID
Pociągi wróciły nad tunel | ZMID
Pociągi wróciły nad tunel | ZMID
Pociągi wróciły nad tunel | ZMID

Po 16 dniach utrudnień, nad wsuniętym w ziemię tunelem Trasy Świętokrzyskiej jeżdżą już pociągi. - Wszystko poszło zgodnie z planem – mówią pracownicy ZMiD i zapowiadają kolejną taką operację już we wrześniu.

To było widowiskowe i ekspresowe przedsięwzięcie. W ciągu niespełna dwóch godzin ważąca około 4 tys. ton gotowa betonowa konstrukcja została wsunięta w docelowe miejsc. Na specjalnych wózkach tunel pokonał dystans ok. 100 metrów.

Ze względu na skomplikowaną operację inżynieryjną, pasażerowie pociągów musieli liczyć się z utrudnieniami. Część tras skrócono, a składy kierowano na linie objazdowe.

Przywrócono pociągi

12 czerwca ruch został wznowiony, a pociągi wróciły na swoje trasy. Na odcinku między Warszawą Wschodnią a stacją Warszawa Praga ponownie kursują składy SKM w kierunku Legionowa, pociągi Kolei Mazowieckim – do Modlina i Nasielska i PKP Intercity – do Trójmiasta.

- Cała operacja poszła zgodnie z założonym planem – mówi nam Agata Choińska-Ostrowska, rzeczniczka Zarządu Miejskich Inwestycji Drogowych.

Utrudnienia dla pasażerów trwały 16 dni. Wyłączenie ruchu i przygotowania do skomplikowanej operacji rozpoczęto się w nocy z 26 na 27 maja, od rozbiórki torowiska i nasypu. Samo wsunięcie konstrukcji mogliśmy obserwować na początku czerwca.

- Po wsunięciu konstrukcji należało odtworzyć infrastrukturę kolejową. Musieliśmy odbudować tory kolejowe i trakcję, a następnie mogliśmy już przywrócić ruch pociągów – dodaje Choińska-Ostrowska.

We wrześniu kolejna operacja

Rzeczniczka zapowiada też, że już we wrześniu planowana jest druga tego typu operacja, tym razem bliżej ul. Zabranieckiej. - To będzie dokładnie taki sam proces, jak teraz. Oddzielnie wybudowana konstrukcja zostanie wsunięta w ziemię na specjalnych wózkach – dodaje.

Ruch kolejowy ponownie zostanie wstrzymany, lecz tym razem pasażerowie nie będą musieli martwić się o utrudnienia. – Będziemy wsuwać tunel pod inną linię, na której jeżdżą pociągi towarowe. Nie będzie tak dużych zmian dla pociągów osobowych, jak teraz – uspokaja rzeczniczka.

Trasa Świętokrzyska jest obecnie budowana na Pradze Północ. Poprzez tunele pod torami kolejowymi zapewni połączenie z Targówkiem. Długość połączenia drogowego pomiędzy skrzyżowaniem z Wybrzeżem Szczecińskim a ul. Zabraniecką wyniesie nieco ponad 3 km. Trasa ułatwi dojazd mieszkańcom rejonu Szmulowizny oraz Targówka do centrum miasta. Po obu stronach jezdni mają powstać chodniki oraz ścieżki rowerowe.

ZOBACZ FILM Z OPERACJI WSUWANIA TUNELU

Przesuwanie tunelu
ZMID

kw/b