Przygotuj się na:

MECZ NA STADIONIE NARODOWYM

We wtorek na Stadionie Narodowym reprezentacja Polski zagra ze Słowenią. To oznacza utrudnienia dla mieszkańców, szczególnie na Saskiej Kępie. Kibice pojadą komunikacją miejską za darmo.

WKD skorzystała na kursie franka. 36 mln zł na nowe wiaty i tory

Warszawa

www.wkd.com.plWKD zainwestuje w nowe przystanki

Miało być 6 nowych pociągów i 56 tablic informacyjnych, a będzie kompleksowa naprawa toru na trasie Warszawa - Komorów plus modernizacja przystanków i nowa sygnalizacja na przejazdach. Dzięki zmianie kursu franka i korzystnemu przetargowi na nowy tabor, Warszawska Kolej Dojazdowa zaoszczędziła blisko 36 mln złotych.

Nowe inwestycje możliwe są dzięki umowie podpisanej w 2012 roku ze Szwajcarią, w ramach tzw. Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy. Zakładała ona przekazanie WKD ponad 67,5 mln złotych na rozwój systemu kolejowego i polepszenie systemu obsługi pasażerów.

Jak podkreśla spółka, początkowo projekt zakładał zakup 6 nowych pociągów oraz instalację na wszystkich stacjach i przystankach elektronicznych tablic informacyjnych, i kamer monitoringu.

Montaż rozpoczął się już w 2012 roku. Teraz, dzięki zmianie kursu franka i tańszemu niż się spodziewano rozstrzygnięciu przetargu na zakup taboru, spółce udało się zaoszczędzić blisko 36 mln złotych.

Skorzystali na kursie franka

Jak to możliwe? - Projekt realizowany jest we frankach. Wysokość wsparcia się nie zmieniła, zmienił się jednak kurs, na naszą korzyść. Według kursu z 2009 roku, kiedy składaliśmy wniosek o współfinansowanie naszych inwestycji, otrzymalibyśmy 101 mln zł. Teraz suma ta wzrosła do 118 mln złotych - tłumaczy Krzysztof Kulesza, rzecznik prasowy spółki. - Z propozycją urealnienia kursu wyszła instytucja wdrążająca program - dodaje.

Spółka ogłosiła, że dodatkowe pieniądze przeznaczone zostaną na nowe inwestycje. - W sumie projekt zakłada inwestycje na kwotę ponad 145 mln złotych. Tydzień temu podpisaliśmy aneks do umowy ze Szwajcarią, zakładający włączenie nowych inwestycji i zmianę harmonogramu ich realizacji - mówi Kulesza.

Remont torów, nowe wiaty i szybsze przejazdy

Na co zostaną przeznaczone zaoszczędzone pieniądze?

Priorytetem ma być kompleksowa naprawa toru nr 2 na trasie Warszawa - Komorów. - W wakacje rozpoczynamy modernizację toru nr 1, dlatego bardzo zależy nam na kontynuowaniu tej inwestycji. Remont całego odcinka planujemy zakończyć w 2016 roku - zapowiada rzecznik WKD.

Jak wylicza, kolejną ważną inwestycją będzie modernizacja przystanków i małej infrastruktury. Obejmie ona wszystkie 45 obiekty peronowe na linii WKD. - Zamontowane zostaną nowe wiaty, ławki, oświetlenie i wygrodzenia. Na przełomie kwietnia i maja planujemy ogłosić nowy konkurs na projekt zagospodarowania stacji. Wcześniej chcemy zorganizować konsultacje z pasażerami i mieszkańcami, aby poznać ich oczekiwania względem tej inwestycji - podkreśla Kulesza.

To jednak nie koniec inwestycji. - Chcemy wykonać także zabudowę samoczynnej sygnalizacji przejazdowej na 8 przejazdach kolejowych zlokalizowanych na szlakach: Komorów – Podkowa Leśna Główna oraz Podkowa Leśna Główna – Grodzisk Mazowiecki Radońska. Inwestycja ta znacznie poprawi bezpieczeństwo pasażerów i wpłynie na komfort podróży. Będzie można zlikwidować ograniczenia prędkości i skrócić czas przejazdu – tłumaczy Kulesza.

Zgodnie z zapowiedziami spółki, wszystkie projekty mają zostać zrealizowane do końca 2016 roku.

Całkowity koszt inwestycji wyniesie 145,9 mln zł (41,8 mln CHF), z tego ponad 67,6 mln zł (19,4 mln CHF) pochodzić będzie ze środków Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy. Pozostała kwota, tj. 78,3 mln zł zostanie pokryta ze środków własnych Spółki WKD.

Współpraca polsko-szwajcarska

Szwajcarsko-Polski Program Współpracy jest formą bezzwrotnej pomocy finansowej przyznanej przez Szwajcarię Polsce w ramach wsparcia udzielonego nowym państwom członkowskim Unii Europejskiej. Blisko 1,3 mld franków szwajcarskich trafi do dwunastu nowych państw członkowskich, z czego 489 mln CHF (czyli ok. 310 mln euro) przeznaczone zostało dla Polski.

jk/r