Przygotuj się na:

WOLA: ZMIANY TRAS AUTOBUSÓW

Wraz z planowanym na kwiecień 2020 roku otwarciem nowych stacji metra na Woli zmienić się muszą trasy wielu linii autobusowych. Zarząd Transportu Miejskiego pokazał plany, które będą podstawą konsultacji społecznych. Początek 10 grudnia.

Wisłą płynie betoniarka. Wzmacniają podpory mostu

Warszawa

Mateusz Szmelter / tvnwarszawa.plBetoniarka płynie Wisłą, wzmacniają podpory mostu

Niecodzienny widok można przez najbliższe dni oglądać z brzegów Wisły. Kilka razy dziennie nurtem rzeki spływa barka z betoniarką. To nie fatamorgana, a kolejny etap odbudowy mostu Łazienkowskiego. Wykonawca wzmacnia betonowe podpory mostu.

Operacja wzmacniania podpór mostu Łazienkowskiego rozpoczęła się już kilka tygodni temu. - Najpierw skuwaliśmy wierzchni beton. Potem nawierciliśmy dziury w podporach, do których wsadziliśmy pręty zbrojeniowe. Teraz zalewamy je betonem - tłumaczy Mateusz Gdowski, rzecznik firmy Bilfinger Infrastructure, która odbudowuje most Łazienkowski.

W sumie wzmocnionych zostanie osiem podpór, które znajdują się w nurcie rzeki. Do każdej podpory zostanie wlane 20 metrów sześciennych betonu. Prace mają się zakończyć w przyszłym tygodniu.

Betoniarka na rzece

Dość widowiskowy jest sposób dostarczenia betonu na miejsce. Na oddalony od mostu o kilkaset metrów na południe brzeg podpływa barka z holownikiem. Tam wjeżdża na nią betoniarka. Następnie załadowana barka holowana jest z nurtem rzeki w rejon podpory. - Beton podawany jest bezpośrednio z gruszki na podporę - tłumaczy Gdowski.

Betonowe konstrukcje podtrzymujące przęsła mostu nie uległy zniszczeniu w wyniku lutowego pożaru. Dlaczego, mimo to, zdecydowano się na ich wzmocnienie? - One były budowane kilkadziesiąt lat temu, wówczas było zdecydowanie mniejsze natężenie ruchu aut po moście. Teraz jeździć ich będzie zdecydowanie więcej, dlatego wzmacniamy podpory. Tak by były odpowiednie dla obciążeń ruchu w dzisiejszych czasach - wyjaśnia Gdowski.

Zniszczony po pożarze

Remont mostu jest konieczny po lutowym pożarze. Ekspertyza wykazała, że uszkodzenia są poważniejsze niż początkowo zakładano. Władze Warszawy zdecydowały, że najlepszym rozwiązaniem będzie wymiana całej metalowej konstrukcji. Remont ma kosztować 104 mln złotych. Wykonuje go firma Bilfinger Infrastructure.

Przeprawa jest wyłączona z ruchu, co powoduje utrudnienia komunikacyjne w stolicy. Mostem jeździło ponad 100 tys. pojazdów na dobę.

Czytaj więcej o metodzie remontu mostu

Tak transportują beton do wzmacniania konstrukcji:

Prace przy wzmacnianiu podpór mostu | Bilfinger Infrastructure S.A.
Prace przy wzmacnianiu podpór mostu | Bilfinger Infrastructure S.A.
Prace przy wzmacnianiu podpór mostu | Bilfinger Infrastructure S.A.
Prace przy wzmacnianiu podpór mostu | Bilfinger Infrastructure S.A.

kś/jb