Ważna operacja na budowie metra. Tu zaczną

Warszawa

AGP MetroTa ściana zostanie usunięta

Budowniczowie warszawskiego metra podali termin rozpoczęcia drążenia łącznika pod tunelem Wisłostrady. Połączy on wschodnią i zachodnią część budowanej stacji metra Centrum Nauki Kopernik. Powstaje w bardzo ciężkich warunkach geotechnicznych. Natura już raz dała tu o sobie znać w 2012 roku, gdy doszło do wielkiej awarii.

W zachodniej części stacji trwają ostatnie przygotowania do usunięcia ściany, którą widzimy na zdjęciu powyżej.

Jak tłumaczy Mateusz Witczyński, rzecznik prasowy AGP Metro, jej usunięcie jest niezbędne, aby rozpocząć drążenie łącznika budowanej stacji metra.

Konstrukcja powstaje pod tunelem Wisłostrady i połączy wschodnią i zachodnią część stacji CNK.

- Myślę, że pod koniec tygodnia zaczniemy drążenie pod tunelem. W październiku zaczęła się budowa instalacji do mrożenia gruntu pod tunelem, a samo mrożenie ruszyło jeszcze w zeszłym roku – wyjaśnia Witczyński.

Zamrozili grunt

Mrożenie gruntu było kluczowe dla rozpoczęcia skomplikowanej operacji budowlanej. Łącznik powstaje w bardzo ciężkich warunkach geotechnicznych.

Natura już raz o sobie dała znać w sierpniu 2012 roku. W nocy z 13 na 14 sierpnia na budowie doszło do awarii. Stacja została zalana, woda wymyła m.in. grunt pod tunelem Wisłostrady. Prace zostały wstrzymane, a tunel zamknięty na prawie rok.

Stacja po zalaniu | Komenda Miejska Państwowej Straży Pożarnej m.st. Warszawy
Stacja po zalaniu | Komenda Miejska Państwowej Straży Pożarnej m.st. Warszawy
Stacja przed zalaniem | fot. Metro Warszawskie
Stacja po zalaniu | Komenda Miejska Państwowej Straży Pożarnej m.st. Warszawy
Stacja po zalaniu | Komenda Miejska Państwowej Straży Pożarnej m.st. Warszawy
Stacja po zalaniu | Komenda Miejska Państwowej Straży Pożarnej m.st. Warszawy
Stacja przed zalaniem | fot. Metro Warszawskie
Stacja po zalaniu | Komenda Miejska Państwowej Straży Pożarnej m.st. Warszawy
Stacja po zalaniu | Komenda Miejska Państwowej Straży Pożarnej m.st. Warszawy
Stacja po zalaniu | Komenda Miejska Państwowej Straży Pożarnej m.st. Warszawy

Eksperci stwierdzili, że dalsze kontynuowanie prac w tym miejscu będzie wymagało zamrożenia gruntu. Rozpoczęło się ono w październiku ubiegłego roku.

Najpierw za pomocą specjalnych wiertnic wykonane zostało ponad 500 mikrotuneli. Następnie wewnątrz otworów zostały umieszczone rurki połączone ze zbiornikami wypełnionymi ciekłym azotem.

Mrożą grunt pod tunelem Wisłostrady | Tomasz Zieliński/ tvnwarszawa.pl
Mrożą grunt pod tunelem Wisłostrady | Tomasz Zieliński/ tvnwarszawa.pl
Mrożą grunt pod tunelem Wisłostrady | Tomasz Zieliński/ tvnwarszawa.pl
Wieczór na budowie stacji metra | Tomasz Zieliński/ tvnwarszawa.pl
Mrożą grunt pod tunelem Wisłostrady | Tomasz Zieliński/ tvnwarszawa.pl
Mrożą grunt pod tunelem Wisłostrady | Tomasz Zieliński/ tvnwarszawa.pl
Mrożą grunt pod tunelem Wisłostrady | Tomasz Zieliński/ tvnwarszawa.pl
Mrożą grunt pod tunelem Wisłostrady | Tomasz Zieliński/ tvnwarszawa.pl
Wieczór na budowie stacji metra | Tomasz Zieliński/ tvnwarszawa.pl
Mrożą grunt pod tunelem Wisłostrady | Tomasz Zieliński/ tvnwarszawa.pl
Mrożą grunt pod tunelem Wisłostrady | Tomasz Zieliński/ tvnwarszawa.pl

Koparki z wirującymi frezami

Jak informują budowniczowie, po procesie mrożenia, grunt pod tunelem Wisłostrady jest niemal tak twardy jak skały. Dlatego też do drążenia będą używane maszyny przystosowane do skrawania skał, czyli minikoparki wyposażone w wirujące frezy.

Mrożą grunt w tunelu
Marcin Gula / tvnarszawa.pl
Czyszczenie zatopionej stacji Centrum Nauki Kopernik | metro2.ztm.waw.pl
Czyszczenie zatopionej stacji Centrum Nauki Kopernik | metro2.ztm.waw.pl
Czyszczenie zatopionej stacji Centrum Nauki Kopernik | metro2.ztm.waw.pl
Czyszczenie zatopionej stacji Centrum Nauki Kopernik | metro2.ztm.waw.pl
Czyszczenie zatopionej stacji Centrum Nauki Kopernik | metro2.ztm.waw.pl
Czyszczenie zatopionej stacji Centrum Nauki Kopernik | metro2.ztm.waw.pl
Czyszczenie zatopionej stacji Centrum Nauki Kopernik | metro2.ztm.waw.pl
Czyszczenie zatopionej stacji Centrum Nauki Kopernik | metro2.ztm.waw.pl
Czyszczenie zatopionej stacji Centrum Nauki Kopernik | metro2.ztm.waw.pl
Czyszczenie zatopionej stacji Centrum Nauki Kopernik | metro2.ztm.waw.pl
Czyszczenie zatopionej stacji Centrum Nauki Kopernik | metro2.ztm.waw.pl
Czyszczenie zatopionej stacji Centrum Nauki Kopernik | metro2.ztm.waw.pl
Czyszczenie zatopionej stacji Centrum Nauki Kopernik | metro2.ztm.waw.pl
Czyszczenie zatopionej stacji Centrum Nauki Kopernik | metro2.ztm.waw.pl
Czyszczenie zatopionej stacji Centrum Nauki Kopernik | metro2.ztm.waw.pl
Czyszczenie zatopionej stacji Centrum Nauki Kopernik | metro2.ztm.waw.pl
Czyszczenie zatopionej stacji Centrum Nauki Kopernik | metro2.ztm.waw.pl
Czyszczenie zatopionej stacji Centrum Nauki Kopernik | metro2.ztm.waw.pl
Czyszczenie zatopionej stacji Centrum Nauki Kopernik | metro2.ztm.waw.pl
Czyszczenie zatopionej stacji Centrum Nauki Kopernik | metro2.ztm.waw.pl
Czyszczenie zatopionej stacji Centrum Nauki Kopernik | metro2.ztm.waw.pl
Czyszczenie zatopionej stacji Centrum Nauki Kopernik | metro2.ztm.waw.pl
Czyszczenie zatopionej stacji Centrum Nauki Kopernik | metro2.ztm.waw.pl
Czyszczenie zatopionej stacji Centrum Nauki Kopernik | metro2.ztm.waw.pl
Czyszczenie zatopionej stacji Centrum Nauki Kopernik | metro2.ztm.waw.pl
Czyszczenie zatopionej stacji Centrum Nauki Kopernik | metro2.ztm.waw.pl

II linia opóźniona

Druga linia metra początkowo gotowa miała być w październiku 2013 r. Obecny termin jej zakończenia to 30 września 2014 r.

Na opóźnienia wpłynęły między innymi początkowe kłopoty z uzyskaniem wszystkich pozwoleń na budowę stacji i tuneli. Budowniczowie zmierzyć musieli się również zalaniem stacji na Powiślu, jak również osuwiskiem na ul. Świętokrzyskiej. Ponadto prace utrudniało znajdowanie niewybuchów z II wojny światowej.

bf/par