Warszawiacy zwiedzali stację Świętokrzyska

Warszawa

Zwiedzanie stacji Świętokrzyska II linii metra | budowametra.pl
Zwiedzanie stacji Świętokrzyska II linii metra | budowametra.pl
Zwiedzanie stacji Świętokrzyska II linii metra | budowametra.pl
Zwiedzanie stacji Świętokrzyska II linii metra | budowametra.pl
Zwiedzanie stacji Świętokrzyska II linii metra | budowametra.pl
Zwiedzanie stacji Świętokrzyska II linii metra | budowametra.pl
Zwiedzanie stacji Świętokrzyska II linii metra | budowametra.pl
Zwiedzanie stacji Świętokrzyska II linii metra | budowametra.pl
Zwiedzanie stacji Świętokrzyska II linii metra | budowametra.pl
Zwiedzanie stacji Świętokrzyska II linii metra | budowametra.pl
Zwiedzanie stacji Świętokrzyska II linii metra | budowametra.pl
Zwiedzanie stacji Świętokrzyska II linii metra | budowametra.pl
Zwiedzanie stacji Świętokrzyska II linii metra | budowametra.pl
Zwiedzanie stacji Świętokrzyska II linii metra | budowametra.pl
Zwiedzanie stacji Świętokrzyska II linii metra | budowametra.pl

By znaleźć się na peronie stacji Świętokrzyska drugiej linii metra, trzeba zjechać 19 metrów poniżej poziomu ulicy. Trwają tam prace wykończeniowe. W niedzielę zwiedzali ją warszawiacy i dziennikarze.

Przewodnim kolorem nowej stacji Świętokrzyska jest kolor żółty. Takie będą m.in. szklane daszki nad wejściami, pofalowany sufit z aluminiowych sześcianów oraz boczne ściany stacji.

W rejonie skrzyżowania ulic Świętokrzyskiej i Marszałkowskiej, gdzie krzyżują się linie metra - istniejąca i budowana - powstało sześć dodatkowych wejść do podziemnej kolejki. Dostać się do niej będzie można z każdego narożnika skrzyżowania.

Na głębokości 7 metrów pod poziomem gruntu powstała rozległa galeria, z której na peron stacji II linii będzie można zjechać ruchomymi schodami przykrytymi szklaną tubą. Ściany galerii są wyłożone czarnym, polerowanym kamieniem i mlecznym szkłem, za którym będzie oświetlenie.

Peron stacji znajduje się na głębokości 19 metrów - o 7 metrów niżej niż peron I linii. Został wyłożony szlifowanym kamieniem w kolorze szarym, a niektóre ze ścian rdzawym, polerowanym kwarcytem. W podłodze są zainstalowane światła wyznaczające krawędź peronu; migając w razie ewakuacji wskażą kierunek przemieszczania się. Podtrzymujące strop słupy będą szare i pokryte warstwą anty-graffiti.

Przejście gotowe

Jak wyjaśniła Renata Adamczyk z konsorcjum budującego warszawskie metro, aby przesiąść się z pierwszej linii do drugiej, nie będzie potrzeby wychodzenia na powierzchnię. Łącznik między nimi już został wykonany - znajduje się za prowizoryczną ścianką, widoczną dziś przy bramkach biletowych na południowym krańcu stacji pierwszej linii. Stamtąd będzie można trzema biegami schodów dostać się na zachodni kraniec peronu II linii. W łączniku nie przewidziano bramek biletowych. Na peron II linii będzie też można zjechać windą z położonej wyżej galerii.

Na wszystkich stacjach powstającej II linii stołecznego metra trwają prace wykończeniowe. Zgodnie z kontraktem, budowa jej centralnego odcinka ma zakończyć się 30 września br. Linia zostanie oddana do użytku po zakończeniu wszystkich odbiorów technicznych. W ocenie władz miasta może to nastąpić przed końcem tego roku.

Budowa stacji metra Świętokrzyska
BM

PAP/bf