Więcej połączeń do Krakowa, do Wilna z jedną przesiadką. Od niedzieli nowy rozkład na kolei

Autor:
dg/gp
Źródło:
tvnwarszawa.pl
ZagAlex / Shutterstock.comZmiany w rozkładzie pociągów (zdjęcie ilustracyjne)

W niedzielę, 11 grudnia, zmieni się rozkład jazdy pociągów PKP Intercity. Jak informuje w komunikacie spółka, w nowym rozkładzie Warszawę obsłuży ponad 150 pociągów. Pojawi się więcej połączeń z Krakowem i Trójmiastem. Mieszkańcy stolicy zyskają też wygodne połączenie z litewskim Wilnem.

Od 11 grudnia na tory wyjedzie 14 par pociągów kategorii EIP (Pendolino) łączących Warszawą z Krakowem. W nowym rozkładzie pasażerowie będą mieli do wyboru więcej składów wyjeżdżających w kierunku stolicy Małopolski po godzinie 16. Ponadto oba miasta połączy dodatkowo również pociąg IC Kinga, który zostanie uruchomiony od maja. Będzie kursował codziennie, a po drodze zatrzyma się między innymi w Radomiu i Kielcach. Połączenie będzie obsługiwane składem ED160 FLIRT. Z Warszawy pociąg wyjedzie około 10.30, z kolei powrót do stolicy został zaplanowany około 17.50.

Od marca natomiast - jak zapowiada spółka PKP Intercity - wzmocniona zostanie siatka połączeń w kierunku Gdyni.

Z Warszawy do Wilna

Nowością w zaktualizowanym rozkładzie będzie pociąg z Krakowa do Wilna. Będzie to połączenie z jedną przesiadką. Zapewni je pociąg IC Hańcza (wcześniej TLK Hańcza) kursujący do tej pory pomiędzy Krakowem a Suwałkami. Pociąg zatrzymuje się po drodze w m.in. Warszawie, Wołominie, Tłuszczu, Łochowie i Małkini. Od 11 grudnia będzie kursował w wydłużonej relacji do znajdującej się na Litwie stacji Mockava, gdzie będzie skomunikowany ze składem kolei litewskich do Kowna i Wilna.

Bilet z Warszawy do Kowna będzie kosztować około 20 euro, do Wilna - 25 euro.

Niektóre pociągi zmienią kategorie

PKP Intercity zapowiada też, że na wyższe z TLK na IC zmienią się kategorie niektórych pociągów. TLK Kormoran będzie od nowego rozkładu obsługiwany przez skład ED160 FLIRT. Wraz z kategorią zmieni się również trasa pociągu – w dni robocze pojedzie z Olsztyna do Bielska-Białej, a w weekendy do Wisły. Pociąg zatrzyma się m.in. w Działdowie, Mławie, Ciechanowie, Nowym Dworze Mazowieckim, Legionowie i Warszawie. 

Ponadto do obsługi połączeń przejeżdżających przez Radom i Pionki przeznaczona zostanie większa liczba ostatnio zmodernizowanych elektrycznych zespołów trakcyjnych ED74. Z bardziej nowoczesnych wagonów zostanie zestawiony też łączący Lublin z Katowicami pociąg IC Sztygar. Podwyższenie standardu przewidziano też w pociągach TLK Pobrzeże relacji Łódź Fabryczna – Kołobrzeg – Łódź Fabryczna i TLK Zosia relacji Łódź Fabryczna – Warszawa Wschodnia – Łódź Fabryczna. Pociągi zostaną zestawione ze zmodernizowanych klimatyzowanych wagonów standardu IC.

Przeczytaj też: Pięć linii metra w stolicy. Plany nowych tras w studium rozwoju miasta. Mapa

Powrót pociągów do Przysuchy

Planowo od września przyszłego roku nowy pociąg IC Wieniawski relacji Poznań Główny – Lublin Główny – Poznań Główny zapewni bezpośrednie połączenie Radomia między innymi z Łodzią i Poznaniem. Tym samym umożliwi również włączenie do siatki połączeń wykluczonej komunikacyjnie położonej na południowym krańcu województwa mazowieckiego Przysuchy.

Natomiast 12 marca 2023 roku wybrane pociągi PKP Intercity pojadą warszawską linią obwodową, zatrzymując się na stacji Warszawa Młynów oraz przy peronie 9. stacji Warszawa Zachodnia.

W zamian za dotychczasowy pociąg IC Wysocki, łączący Katowice z Warszawą, na tory wyjedzie nowy pociąg EIC Ondraszek, który będzie kursować w tej samej relacji (w trakcie obowiązywania nowego rozkładu jazdy, po zakończeniu prac w stacji Czechowice-Dziedzice, pociąg zostanie wydłużony z i do Bielska-Białej). Z kolei skład EIC Panorama zestawiony z najnowszych wagonów PKP Intercity pojedzie pomiędzy Wrocławiem a Warszawą i zastąpi pociąg EIP.

Zmiany wywołane remontami

Jak informują kolejarze, nowy rozkład uwzględnia prowadzone i zaplanowane prace modernizacyjne. Najważniejsze to te na stacji Warszawa Zachodnia, które wpływają na kursowanie części pociągów jeżdżących do i z Warszawy. W związku z wprowadzeniem ruchu jednotorowego na dalekobieżnej linii średnicowej część pociągów będzie kursować przez stację Warszawa Gdańska lub Warszawa Śródmieście bądź w skróconej relacji do lub z Warszawy Wschodniej lub Warszawy Głównej.

Ponadto od czerwca 2023 roku z powodu prac torowych na Centralnej Magistrali Kolejowej zawieszone zostanie kursowanie pociągów IC Warmia (na odcinku Warszawa Zachodnia – Kraków Główny) oraz IC Łokietek (w całej relacji od Krakowa Głównego do Warszawy Wschodniej).

Tak ma wyglądać Dworzec Zachodni po modernizacji
Tak ma wyglądać Dworzec Zachodni po modernizacji

Autor:dg/gp

Źródło: tvnwarszawa.pl

Źródło zdjęcia głównego:  ZagAlex / Shutterstock.com

Pozostałe wiadomości