Więcej pieniędzy od kierowców parkujących bez biletu. Ale ogólne wpływy z płatnej strefy spadły

Najnowsze

Autor:
kz/b
Źródło:
PAP
Strefa Płatnego Parkowania Niestrzeżonego Artur Węgrzynowicz, tvnwarszawa.pl
wideo 2/5
Artur Węgrzynowicz, tvnwarszawa.plStrefa Płatnego Parkowania Niestrzeżonego

Warszawski ratusz podsumował, ile przyniosła wpływów Strefa Płatnego Parkowania Niestrzeżonego. - W 2020 roku mamy ponad 75 milionów złotych wpływów. Na parkujących bez wniesienia należytej opłaty wystawiono zaś blisko 326 tysięcy złotych kar – poinformowała rzeczniczka urzędu miasta Karolina Gałecka.

Gałecka zaznaczyła, że dane dotyczące wpływów z opłat za parkowanie w SPPN w 2020 roku nie są kompletne, ponieważ Zarząd Dróg Miejskich pracuje jeszcze nad raportem księgowym. Jak wynika z dotychczasowych szacunków, do miasta trafiło 75 618 887 złotych. Parkującym, którzy nie wnieśli należytej opłaty, wystawiono natomiast 325 995 mandatów.

Jak było rok wcześniej?

W roku 2019 wpływy z opłat za postój były wyższe o ponad 12 milionów złotych i wyniosły 87 802 197 złotych. Rzeczniczka ratusza zastrzegła jednak, że porównanie tych dwóch lat nie jest do końca możliwe – głównie z powodu pandemii COVID-19 i towarzyszących jej ograniczeń.

- Przypominam, że oprócz stanu epidemii, który miał ogromny wpływ na SPPN, w tym roku została również poszerzona strefa, a także została wprowadzona e-kontrola. Dlatego jakakolwiek próba porównania roku 2019 z 2020 nie będzie w żaden sposób rzetelna – podkreśliła Gałecka.

Ile "zarobiły" auta do e-kontroli?

Wprowadzenie e-kontroli przyczyniło się do wzrostu liczby wystawionych kar za brak opłaty. W 2019 roku było ich 289 010, a więc o 36 985 mniej niż w 2020 roku. Pisaliśmy o tym szerzej na tvnwarszawa.pl.

"Przez miniony rok dwa, a potem trzy auta do e-kontroli w ZDM-ie przejechały ponad 68 tys. km i skontrolowały 1 342 313 parkujących pojazdów. Każdy z nich w praktyce dwa razy, bo kontrola polega na dwukrotnym – w przeciągu kilku minut – sprawdzeniu auta parkującego w tym samym miejscu. Chodzi o wykluczenie tych kierowców, którzy przed chwilą przyjechali i jeszcze klikają w aplikacji, albo właśnie poszli zapłacić do parkomatu" – informował Zarząd Dróg Miejskich.

E-kontrole doprowadziły do wystawienia 165 722 kar za brak opłaty. Według szacunków ZDM - który również podkreśla trudność w odnoszeniu danych z 2020 roku do tych z 2019 - jedno auto wykonuje pracę 10 pieszych patroli.

Podwyżka po 17 latach

We wrześniu ubiegłego roku stawka opłaty dodatkowej wzrosła z utrzymywanej od 2003 roku kwoty 50 do 250 złotych. Projekt uchwały w tej sprawie, przyjętej przez Radę Warszawy, zgłosił prezydent miasta Rafał Trzaskowski. Osobom, które uiszczą opłatę w terminie siedmiu dni od wystawienia dokumentu, przysługuje stawka 170 złotych.

Od poniedziałku, 4 stycznia, zgodnie z uchwałą Rady Warszawy, zdrożała też sama opłata za parkowanie w SPPN. Pierwsza godzina postoju kosztuje 3,9 zł zamiast 3 zł; druga 4,6 zł zamiast 3,60 zł; trzecia 5,5 zł zamiast 4,20 zł. Za czwartą i każdą kolejną godzinę kierowcy zapłacą 3,9 zł, a nie, jak do tej pory, 3 zł. Opłaty ponadto obowiązują w dni powszednie od godz. 8 do 20, a nie - jak do tej pory - do godziny 18.

Nadal 2 maja, 24 i 31 grudnia pozostaną dniami, gdy nie trzeba będzie płacić za parkowanie w stolicy.

Autor:kz/b

Źródło: PAP

Źródło zdjęcia głównego: ZDM