Walczą o przebudowę Dworca Gdańskiego. Który projekt najlepszy?

Warszawa

materiały inwestoraProjekt Immobel

Kolejarze zaprezentowali trzy koncepcje tego, jak może wyglądać Dworzec Gdański. To wizje firm, które dostały się do drugiego etapu przetargu na przebudowę dworca.

O intratny kontrakt walczą Ghelamco, Immobel oraz konsorcjum Penta i Ymma. Jak tłumaczą przedstawiciele PKP, w wyborze inwestorów brano pod uwagę ich doświadczenie, a także zaproponowany w projektach sposób obsługi podróżnych i połączenie z istniejącą komunikacją.

- Warszawa Gdańska to jeden z atrakcyjniejszych terenów. To również jedno z dwóch miejsc w Warszawie, gdzie tak blisko przecinają się różne środki transportu: metro, kolej, tramwaje, auta – powiedział Jarosław Bator, dyrektor zarządzający ds. nieruchomości PKP.

PROJEKT GHELAMCO:

Projekt Ghelamco | materiały inwestora
Projekt Ghelamco | materiały inwestora
Projekt Ghelamco | materiały inwestora
Projekt Ghelamco | materiały inwestora
Projekt Ghelamco | materiały inwestora
Projekt Ghelamco | materiały inwestora
Projekt Ghelamco | materiały inwestora
Projekt Ghelamco | materiały inwestora
Projekt Ghelamco | materiały inwestora
Projekt Ghelamco | materiały inwestora

Przewiduje 10 budynków. Dominują tutaj biura, choć inwestor dopuszcza w koncepcji jeden budynek z mieszkaniami. Ponadto w dwóch budynkach mogą się znaleźć oprócz biur lokale usługowe i gastronomiczne. Tuż obok dworca przewidywany jest hotel lub centrum konferencyjne.

PROJEKT IMMOBEL:

Projekt Immobel | materiały inwestora
Projekt Immobel | materiały inwestora
Projekt Immobel | materiały inwestora
Projekt Immobel | materiały inwestora
Projekt Immobel | materiały inwestora
Projekt Immobel | materiały inwestora
Projekt Immobel | materiały inwestora
Projekt Immobel | materiały inwestora
Projekt Immobel | materiały inwestora

Ten inwestor proponuje kilka bardzo wysokich przeszklonych biurowców. Natomiast na samymi torami kolejowymi przebiegałaby oszklona kładka dla pasażerów. Natomiast od strony ulicy Słomińskiego powstałby park z oczkiem wodnym.

PROJEKT PENTA:

Projekt Penta | materiały inwestora
Projekt Penta | materiały inwestora
Projekt Penta | materiały inwestora
Projekt Penta | materiały inwestora
Projekt Penta | materiały inwestora
Projekt Penta | materiały inwestora
Projekt Penta | materiały inwestora
Projekt Penta | materiały inwestora
Projekt Penta | materiały inwestora
Projekt Penta | materiały inwestora

Wizja Penty jest przygotowana z nieco mniejszym rozmachem. Inwestor proponuje trzy, ale za to potężne biurowce. Sam dworzec natomiast byłby niezależnym od reszty budynkiem. Uwagę przykuwa krwisto czerwone zadaszenie placu przed dworcem.

Pięć hektarów do wykorzystania

Do zagospodarowania jest prawie pięć hektarów terenu wokół Dworca Gdańskiego. Planowany termin rozpoczęcia inwestycji to przełom 2014 i 2015 r. Koszt inwestycji może sięgnąć miliarda złotych.

Zwycięski projekt ma być wyłoniony w styczniu przyszłego roku.

Inwestycja w rejonie dworca Warszawa Gdańska będzie kolejnym (po Poznaniu i Katowicach) przedsięwzięciem realizowanym przez PKP wspólnie z prywatnym inwestorem.

W Warszawie przykład podobnej współpracy obserwujemy przy Dworcu Zachodnim. Tam PKP wspólnie z HB Reavis wybudują kompleks biurowy West Station - skromny, podziemny dworzec kolejowy będzie ukryty za pierzeją nowoczesnych biurowców.

Powstał w latach 50.

Teren, którym dysponują kolejarze w okolicach dworca, ma powierzchnię 4,7 hektara, z tego 1,7 nad torami, które można ewentualnie zabudować.

Budynek Dworca Gdańskiego powstał pod koniec lat 50. i był pierwszym budynkiem dworcowym w powojennej Warszawie. 10 lat później - po wydarzeniach marcowych - właśnie z tego dworca wyjeżdżali ze stolicy polscy obywatele żydowskiego pochodzenia. W latach 80. budynek został odbudowany po pożarze, ale ze zmianami. Obecnie okolice dworca są miejscem przecięcia linii autobusowych, tramwajowych, kolejowych i metra.

Zobacz wirtualny spacer po nowym Dworcu Zachodnim:

Wirtualny spacer po nowym dworcu
mat. inwestora

bf/par