Przygotuj się na:

ZIMA NA DROGACH

To właśnie teraz, gdy temperatura rano spada poniżej 7 stopni Celsjusza, a kolejki do warsztatów są krótkie, powinniśmy umówić się na sezonową zmianę opon.

Wagony dla II linii metra jadą do Warszawy

Warszawa

Maciej Wężyk /tvnwarszawa.plPociąg Inspiro jedzie do Warszawy

We wtorek do stolicy przyjadą wagony pociągów dla drugiej linii warszawskiego metra wyprodukowane przez nowosądecki Newag. Wagony zostaną przywiezione przez PKP Cargo. W Warszawie mają być przed piątą rano.

Jak poinformował rzecznik PKP Cargo Mariusz Przybylski, pociąg w którym zestawiono wagony dla metra wraz z wagonami ochronnymi, ruszy ze stacji w Nowym Sączu w poniedziałek o godz. 14.24, a na stację Warszawa Okęcie dojedzie we wtorek o godz. 4.45.

Testy na Kabatach

- Wagony zostaną stamtąd przeprowadzone na stację techniczną metra na Kabatach. Tam zostaną przygotowane do testów – powiedział PAP Krzysztof Malawko, rzecznik warszawskiego metra. Wyjaśnił, że pociągi muszą jeszcze uzyskać niezbędne certyfikaty bezpieczeństwa i odbyć przejazdy próbne. - Na pewno te pociągi nie będą wozić pasażerów, dopóki nie będziemy mieć absolutnej pewności, że są bezpieczne – zapewnił Malawko.

PKP Cargo planuje, że w ciągu roku uruchomi 25 pociągów z wagonami dla II linii warszawskiego metra.

Pierwszy pociąg Inspiro już jest w stolicy. W połowie stycznia br. odbyła się jego uroczysta prezentacja.

35 nowych składów

Konsorcjum firm Siemens i Newag ma wyprodukować dla warszawskiego metra 35 sześciowagonowych pociągów. Wartość podpisanej w lutym 2011 r. umowy to 1 mld 69 mln zł netto. Cena była głównym kryterium wyboru oferty, ale pod uwagę były brane także zużycie energii elektrycznej, system utrzymania pojazdu, ekologia oraz wydłużenie gwarancji powyżej 30 miesięcy. Konsorcjum Siemens i Newag otrzymało 100 pkt na 100 możliwych.

Z 35 nowych składów 20 ma obsługiwać budowany centralny odcinek II linii podziemnej kolejki, a pozostałe - pierwszą istniejącą linię. Nowe pociągi różnią się od tych, które jeżdżą obecnie m.in. tym, że są jednoprzestrzenne, czyli nie trzeba będzie wysiadać z pociągu, by przejść do innego wagonu.

Zakup 20 z 35 składów, prace projektowe całej II linii metra oraz budowa jej centralnego odcinka mają być dofinansowane ze środków UE. Wniosek złożony przez ratusz w ub. r. opiewa na 5,3 mld zł, a dofinansowanie ma wynieść 2,9 mld zł.

Pierwszy pociąg przyjechał w grudniu:

Inspiro w Warszawie
Dawid Krysztofiński / tvnwarszawa.pl

PAP, wp//ec