W tym miejscu powstanie nowy tunel. Wawer odetchnie z ulgą

Warszawa

Mateusz Szmelter / tvnwarszawa.plTunel nie powstanie w miejscu przejazdu przez tory

To będzie rewolucja dla mieszkańców Wawra i ogromna ulga dla kierowców, którzy stoją w ogromnych korkach. Lada dzień ruszy budowa tunelu pod torami w Międzylesiu, który zastąpi przejazd przez tory. O szczegółach prac rozmawialiśmy z inwestorem.

Skrzyżowanie ul. Patriotów, Zwoleńskiej i Żegańskiej - to newralgiczne miejsce w Wawrze przeklina wielu kierowców, którzy dzień w dzień utykają tu w korkach. Sytuacja staje się jeszcze trudniejsza, gdy szlaban opada, a przejazd przez tory jest blokowany.

Tunel w innym miejscu

Lekiem na to ma być przebudowa pobliskich ulic, a przede wszystkim budowa tunelu pod torami kolejowymi. Prace mają zacząć się lada dzień od wycinki drzew, później mają być wyburzane niektóre budynki, a potem zacznie się główna część budowy od strony skrzyżowania ul. Mrówczej ze Zwoleńską.

NA RAZIE TRWAJĄ USTALENIA DOTYCZĄCE TYMCZASOWEJ ORGANIZACJI RUCHU. DROGOWCY ZAKŁADAJĄ, ŻE POCIĄGI MAJĄ JEŹDZIĆ WAHADŁOWO - CZYTAJ WIĘCEJ.

Tunel nie powstanie jednak dokładnie w miejscu dzisiejszego przejazdu przez tory, a kilkadziesiąt metrów dalej, w stronę ulicy Lucerny. Jeden wlot będzie przy ulicy Mrówczej, drugi na wysokości Dworcowej, po drugiej stronie torów.

TAK BĘDZIE WYGLĄDAŁA ORGANIZACJA RUCHU PO BUDOWIE:

Projekt budowy tunelu
ZMID

ZOBACZ PROJEKT W WIĘKSZEJ ROZDZIELCZOŚCI

Drogowcy tłumaczą, że gdyby przeprowadzić tunel w miejscu przejazdu, to pod kilof poszłoby więcej budynków. - Ta lokalizacja tunelu jest optymalna, czyli przy wyznaczaniu jego przebiegu były brane pod uwagę różne względy. Można przeprowadzić nową drogę po terenie mniej zabudowanym - twierdzi Agata Choińska, rzeczniczka Zarządu Miejskich Inwestycji Drogowych. - Jednocześnie udało się zachować parametry, o których mówią przepisy, tak zwane spadki - dodaje.

Z grubsza chodzi o to, żeby wjazd i wyjazd z tunelu były pod odpowiednim nachyleniem. - Takim, które gwarantuje bezpieczeństwo i o którym mówią przepisy - zaznacza rzeczniczka.

Do dyspozycji kierowców w tunelu będą po dwa pasy ruchu w każdym kierunku, a istniejący przejazd przez tory zostanie zamknięty.

Dzięki budowie tunelu pociągi nie będą blokowały przejazdu samochodom. Poprawi się też sytuacja kierowców na ulicy Patriotów, bo auta zjeżdżające pod ziemię nie będą im przecinały drogi.

Dla rowerów winda i rampa

Jak zaznaczają drogowcy, po przebudowie w tym rejonie będą łącznie trzy tunele. - Powstaną także dwa tunele, którymi będą prowadziły przejścia dla pieszych. Pierwszy będzie przebiegał pod jezdniami ulicy Patriotów i linią kolejową i będzie umożliwiał także dojście do peronów stacji kolejowej Warszawa Międzylesie - tłumaczy Choińska.

Drugi będzie prowadził pod ulicą Żegańską, na wysokości urzędu dzielnicy Wawer.

Powstanie także droga rowerowa, która będzie prowadziła do przejścia podziemnego dla pieszych pod torami. Od strony ul. Żegańskiej trzeba będzie podjechać pod wejście do tunelu, później znieść jednoślad po schodach lub zjechać windą, przejechać pod ziemią, a przy skrzyżowaniu ul. Patriotów i Zwoleńskiej znajdzie się rampa prowadząca w stronę ul. Mrówczej.

Jak tłumaczą drogowcy, od strony Żegańskiej nie dało się zbudować normalnego wjazdu, bo nie ma na to miejsca.

- Będzie także możliwość wjechania rowerem do tunelu drogowego - zaznacza rzeczniczka.

Do wyburzenia będzie 6 budynków mieszkalnych
Mateusz Szmelter / tvnwarszawa.pl

Wyprowadzka mieszkańców

Na nowo zbudowane zostaną także ronda przy ul. Mrówczej, Patriotów i Dworcowej.W ramach inwestycji łącznie będzie musiało być zburzonych 30 budynków, w tym sześć mieszkalnych. - Oczywiście będą wypłacane odszkodowania, które z powodu realizacji tej inwestycji muszą opuścić swoje miejsce zamieszkania. Dla lokatorów będą także wskazane lokale zastępcze - zapewnia Choińska.

Jednak nie wszyscy na proponowane mieszkania się zgadzają. - Sprawa dotyczy 6 rodzin na ul. Żegańskiej i Mrówczej. Do tej pory 4 rodzinom zostały wskazane do obejrzenia wyremontowane lokale mieszkalne na terenie dzielnicy. 3 z nich nie wyraziły zgody na ich wynajęcie, 1 przyjęła propozycję. Dla pozostałych 2 rodzin (które nie miały jeszcze propozycji) oraz dla 3, które odmówiły, oczekujemy na przekazanie lokali z innych dzielnic Warszawy - wyjaśnia Konrad Rajca, rzecznik Wawra. - Wskazane przez dzielnice lokale są wyremontowane i gotowe do wprowadzenia, ze stawką czynszu porównywalną do lokalu socjalnego, choć o standardzie wyższym niż niejeden lokal socjalny na terenie - dodaje.

I podkreśla, że lokale będą wynajęte tylko na czas określony. - Do czasu wypłaty odszkodowania za wywłaszczoną nieruchomość i zapewnienia mieszkania we własnym zakresie. Jeśli okaże się, że procedura odszkodowawcza dobiegnie końca i odszkodowanie zostanie wcześniej wypłacone (co może mieć miejsce w niektórych przypadkach) wówczas nie będzie konieczności zapewnienia lokali ze strony dzielnicy - wyjaśnia Rajca.

Prace za 87 mln zł

Budowa w Międzylesiu ma potrwać do listopada 2016 roku. Prace za 87 mln zł wykonuje firma Strabag. O konieczności budowy mówiło się od wielu lat z uwagi na częste kursy pociągów KM i SKM, wymuszające zamykanie szlabanów i ogromne korki w godzinach szczytu.

W tej okolicy będą prowadzone prace
targeo.pl

ran/lulu