W niedzielę koniec utrudnień w tunelu Wisłostrady

Warszawa

Tomasz Zieliński, tvnwarszawa.plUtrudnienia w tunelu trwały dwa lata

Do końca tygodnia zniknąć mają zwężenia jezdni w tunelu Wisłostrady. To koniec utrudnień związanych z awarią na budowie metra, do której doszło niemal równo dwa lata temu.

W tej chwili ruch tunelem Wisłostrady odbywa się już normalnie, ale obie jezdnie są zwężone z trzech do dwóch pasów. Wiązało się to z operacją mrożenia gruntu, w którym drążony był tunel metra. Ta część operacji zakończyła się już jakiś czas temu, więc kierowcy słusznie dopytują, kiedy z wyłączonych pasów znikną resztki sprzętu.

Bez utrudnień

- Do końca tygodnia - odpowiada rzecznik wykonawcy drugiej linii metra Mateusz Witczyński. I dodaje: - Kończymy łatać dziury, które zostały po przewodach, które służyły do chłodzenia gruntu. Zostanie tylko odtworzenie nawierzchni - tłumaczy.

To zaś ma zostać wykonane w ciągu najbliższych dni. A raczej nocy, bo prace planowane są właśnie wtedy. Nie będą się wiązały z żadnymi dodatkowymi utrudnieniami. - Może się zdarzyć, że na chwilę stanie tam ciężarówka lub manewrować będzie jakaś maszyna, ale nie będziemy zamykać tunelu dla ruchu - zapewnia Witczyński.

Prace mają się zakończyć w niedzielę. W poniedziałek kierowcy będą mieli do dyspozycji trzy pasy w każdą stronę.

Dwa lata po awarii

Utrudnienia w tunelu trwały niemal dokładnie dwa lata. W nocy z 13 na 14 sierpnia 2012 roku podczas prac na budowie stacji II linii metra Powiśle (dziś Centrum Nauki Kopernik) budowniczy natrafili na ciek wodny. Stacja została zalana, woda wymyła m.in. grunt pod tunelem Wisłostrady. Prace zostały wstrzymane, a tunel zamknięty na prawie rok.

W miejsce powstałej pod tunelem pustki po wypłukanej ziemi o objętości 6500 m sześciennych, wtłoczona została specjalna mieszanka. Zachodnia część stacji zaś została wypełniona wodą, w celu zrównoważenia ciśnienia.

Eksperci stwierdzili, że dalsze kontynuowanie prac w tym miejscu będzie wymagało zamrożenia gruntu. Najpierw za pomocą specjalnych wiertnic wykonane zostało ponad 500 mikrotuneli. Następnie wewnątrz otworów zostały umieszczone rurki połączone ze zbiornikami wypełnionymi ciekłym azotem.

Tak mrożono grunt w tunelu Wisłostrady:

Mrożą grunt w tunelu
Marcin Gula / tvnarszawa.pl

Tak wyglądała zalana stacja:

Zalana stacja Powiśle
Brushevsky /Kontakt24

r