62 miliony złotych - tyle wyniesie unijne dofinansowanie budowy tramwaju na Gocław. Budowa ma się zacząć w przyszłym roku.
Linia na Gocław to jedna z kilku dużych inwestycji planowanych przez Tramwaje Warszawskie w najbliższych latach. Ma być realizowana w latach 2019 - 21 i pochłonie bez mała 400 milionów złotych. Jak poinformowała właśnie miejska spółka, 62 miliony z tej kwoty pochodzić będą z funduszy unijnych.
- Rozbudowa transportu szynowego to nasz priorytet i zależy nam, żeby ta linia powstała jak najszybciej - ocenia cytowana w komunikacie prasowym Hanna Gronkiewicz-Waltz, prezydent Warszawy.
Z gwarancją finansowania Tramwaje Warszawskie mogą teraz ogłosić przetarg na projekt budowlany. - Chcemy ruszyć z postępowaniem jeszcze w tym roku - powiedział PAP rzecznik firmy Maciej Dutkiewicz.
Którędy pojedzie tramwaj
Nowa linia o długości niemal 4 km pobiegnie od alei Waszyngtona wzdłuż niezabudowanego brzegu Kanału Wystawowego, gdzie zostanie urządzony zielony, zadrzewiony pas o szerokości kilkudziesięciu metrów, oddzielający trasę od zabudowań. Dalej, na osiedlu Gocław linia tramwajowa zostanie zbudowana wzdłuż Bora-Komorowskiego i skończy się pętlą w okolicach Trasy Siekierkowskiej.
Zbudowanych zostanie 8 przystanków, a 9 innych ma być zmodernizowanych pod kątem obsługi osób niepełnosprawnych. Projekt uwzględnia też modernizację torów w Alei Waszyngtona, między rondem Wiatraczna a rondem Waszyngtona.
Tramwaje pojadą nad aleją Stanów Zjednoczonych, gdzie planowany jest punkt przesiadkowy do autobusów jadących między innymi w kierunku Metra Politechnika. Przy okazji tej inwestycji stołeczny ratusz planuje też kupić 18 nowych tramwajów, na które pieniądze weźmie właśnie z uzyskanych funduszy unijnych.
- Ten projekt pomoże w rozwoju dzielnicy Gocław, czyniąc ją bardziej dostępną. Ale wszyscy mieszkańcy Warszawy będą mogli się cieszyć z lepszej jakości powietrza, jako że projekt przyczyni się do redukcji ilości spalin w stolicy - cytuje unijną komisarz do sprawy polityki regionalnej Corina Creţu ratusz.
Tramwaj na Wilanów i wzdłuż Kasprzaka
Jak informuje Polska Agencja Prasowa, dofinansowanie unijne wspomoże także budowy innych linii tramwajowych. Trasa do Wilanowa ma mieć 12 km i 18 przystanków, w tym podziemny - w tunelu pod Dworcem Zachodnim. Natomiast linia biegnąca wzdłuż Kasprzaka na Woli ma mieć 2,4 km i sześć przystanków.
Kolejnym zadaniem jest budowa nowej, piątej zajezdni - na Annopolu - oraz zakup 200 wagonów.
Wszystkie inwestycje finansowane w ramach obecnej perspektywy UE muszą być rozliczone do 2023 roku.
Pisaliśmy też o inwestycji tramwajowej na Wilanów:
mn/r
Źródło zdjęcia głównego: TW