Unia dofinansuje tramwaj na Gocław

Warszawa

TWWizualizacja trasy

62 miliony złotych - tyle wyniesie unijne dofinansowanie budowy tramwaju na Gocław. Budowa ma się zacząć w przyszłym roku.

Linia na Gocław to jedna z kilku dużych inwestycji planowanych przez Tramwaje Warszawskie w najbliższych latach. Ma być realizowana w latach 2019 - 21 i pochłonie bez mała 400 milionów złotych. Jak poinformowała właśnie miejska spółka, 62 miliony z tej kwoty pochodzić będą z funduszy unijnych.

- Rozbudowa transportu szynowego to nasz priorytet i zależy nam, żeby ta linia powstała jak najszybciej - ocenia cytowana w komunikacie prasowym Hanna Gronkiewicz-Waltz, prezydent Warszawy.

Z gwarancją finansowania Tramwaje Warszawskie mogą teraz ogłosić przetarg na projekt budowlany. - Chcemy ruszyć z postępowaniem jeszcze w tym roku - powiedział PAP rzecznik firmy Maciej Dutkiewicz.

Którędy pojedzie tramwaj

Nowa linia o długości niemal 4 km pobiegnie od alei Waszyngtona wzdłuż niezabudowanego brzegu Kanału Wystawowego, gdzie zostanie urządzony zielony, zadrzewiony pas o szerokości kilkudziesięciu metrów, oddzielający trasę od zabudowań. Dalej, na osiedlu Gocław linia tramwajowa zostanie zbudowana wzdłuż Bora-Komorowskiego i skończy się pętlą w okolicach Trasy Siekierkowskiej.

Zbudowanych zostanie 8 przystanków, a 9 innych ma być zmodernizowanych pod kątem obsługi osób niepełnosprawnych. Projekt uwzględnia też modernizację torów w Alei Waszyngtona, między rondem Wiatraczna a rondem Waszyngtona.

Tramwaje pojadą nad aleją Stanów Zjednoczonych, gdzie planowany jest punkt przesiadkowy do autobusów jadących między innymi w kierunku Metra Politechnika. Przy okazji tej inwestycji stołeczny ratusz planuje też kupić 18 nowych tramwajów, na które pieniądze weźmie właśnie z uzyskanych funduszy unijnych.

- Ten projekt pomoże w rozwoju dzielnicy Gocław, czyniąc ją bardziej dostępną. Ale wszyscy mieszkańcy Warszawy będą mogli się cieszyć z lepszej jakości powietrza, jako że projekt przyczyni się do redukcji ilości spalin w stolicy - cytuje unijną komisarz do sprawy polityki regionalnej Corina Creţu ratusz.

Tramwaj na Wilanów i wzdłuż Kasprzaka

Jak informuje Polska Agencja Prasowa, dofinansowanie unijne wspomoże także budowy innych linii tramwajowych. Trasa do Wilanowa ma mieć 12 km i 18 przystanków, w tym podziemny - w tunelu pod Dworcem Zachodnim. Natomiast linia biegnąca wzdłuż Kasprzaka na Woli ma mieć 2,4 km i sześć przystanków.

Kolejnym zadaniem jest budowa nowej, piątej zajezdni - na Annopolu - oraz zakup 200 wagonów.

Wszystkie inwestycje finansowane w ramach obecnej perspektywy UE muszą być rozliczone do 2023 roku.

Pisaliśmy też o inwestycji tramwajowej na Wilanów:

mn/r

Z Woli na Wilanów
Mateusz Szmelter, tvnwarszawa.pl