Turecka oferta na obwodnicę o miliard niższa niż zakładano

Warszawa

TVN Warszawa/TargeoPołudniowa Obwodnica Warszawy

Pięć firm zgłosiło się do przetargu na projekt i budowę kolejnego odcinka Południowej Obwodnicy Warszawy z mostem Południowym. Najtańsza oferta turecko-polskiego konsorcjum jest o prawie 1 mld zł niższa od zakładanych kosztów budowy.

Drogowcy na budowę ponad 6-kilomertowego fragmentu Południowej Obwodnicy Warszawy od węzła Przyczółkowa do węzła Wał Miedzeszyński wraz z budową mostu Południowego przeznaczyli 1,77 mld złotych. Obwodnica ma zostać zrealizowana w systemie Projektuj i Buduj, w którym wykonawcy proponują technologię budowy.

Turecka oferta poniżej kosztorysu

W czwartek GDDKiA poinformowała, że oferty na projekt i budowę środkowego odcinka obwodnicy złożyło pięć przedsiębiorstw. Najniższą cenę - 757,64 mln zł - zaproponowało konsorcjum tureckiej firmy Gϋlermak i Przedsiębiorstwa Budowy Dróg i Mostów z Mińska Mazowieckiego. Suma, którą zaproponowali jest o prawie 1 miliard złotych tańsza, niż ta z kosztorysu. Sytuacja zdumiała drogowców.

- Ta rozpiętość bardzo mocno nas zastanowiła - przyznaje Jan Krynicki, rzecznik prasowy GDDKiA. - Kosztorysy zawsze zakładają pewien zapas, ale nie aż tak duży. W trakcie wyboru najkorzystniejszej oferty będziemy wnikliwie weryfikować, czy rozwiązania przedstawione przez poszczególne podmioty spełniają wszystkie wymogi technologiczne – podkreśla.

Liczą się cena, gwarancja i czas

Do przetargu zgłosiły się też: portugalska firma Mota-Engil, która zaproponowała 775,6 mln zł, Przedsiębiorstwo Robót Inżynieryjnych Pol-Aqua (961 mln zł), konsorcjum Mosty-Łódź i Teerag Asdag (942,6 mln zł) oraz konsorcjum Strabag–Mostostal (1,241 mld zł). Wszystkie firmy, oprócz konsorcjum Strabag-Mostostal, zagwarantowały też 20-letni okres gwarancji.

- Oferta, która wygra, niekoniecznie będzie ofertą najtańszą. Nasze kryterium przetargowe oprócz ceny obejmuje także okres gwarancji i czas budowy – mówi Krynicki.

Koniec budowy w 2019?

Kiedy poznamy wykonawcę POW? Rzecznik GDDKiA podkreśla, że weryfikacja ofert może potrwać kilka tygodni.

– Po wyłonieniu wykonawcy najbliższy rok przeznaczony zostanie na wykonanie projektów. Budowę planujemy rozpocząć w 2016 roku. Potrwa ona około 2-3 lata – informuje Jan Krynicki i zastrzega, że czas realizacji inwestycji może się wydłużyć, jeśli któraś z przegranych firm złoży odwołanie. - Takie procedury mogą opóźnić budowę nawet o kilkanaście miesięcy – twierdzi rzecznik.

Wkrótce kolejne odcinki

W najbliższy poniedziałek drogowcy zapowiedzieli także otwarcie ofert na realizacją kolejnego, ponad 7-kilometrowego, odcinka POW - od węzła Wał Miedzeszyński do węzła Lubelska z budową estakad nad Mazowieckim Parkiem Krajobrazowym.

Tydzień później poznamy oferty złożone w przetargu na budowę początkowego odcinka obwodnicy od węzła Puławska do węzła Przyczółkowa z budową tunelu pod Ursynowem. Łącznie POW na odcinku od Puławskiej do Lubelskiej będzie mieć długość 18,5 km.

jk/b