Tunel na Woli gotowy, metro ma pozwolenia na budowę kolejnych stacji

Warszawa

Krystyna zakończyła pracęMetro Warszawskie
wideo 2/2

Stołeczni urzędnicy przekazali dwie ważne informacje dotyczące budowy II linii metra. Tarcza Krystyna, jedna z dwóch drążących tunele zachodniego (Wola) odcinka metra, dotarła do Ronda Daszyńskiego, gdzie zakończyła pracę. Kolejna informacja dotyczy uzyskania pozwoleń na budowę stacji ostatniego odcinka II linii na Bródno.

Północny tunel, powstającego na Woli odcinka II linii metra, jest już gotowy. Tarcza Krystyna wydrążyła 2541 metrów szlaku i zatrzymała się na stacji Rondo Daszyńskiego - podają urzędnicy.

"Operacja przebicia ściany dzielącej nowo wybudowany fragment II linii metra od jej już funkcjonującego odcinka, musiała przebiegać bardzo precyzyjnie. Stąd m.in. dodatkowe przygotowania i wyposażenie Krystyny w ostrzejsze narzędzia skrawające " – poinformował ratusz.

O szczegółach operacji informowała też wybrana w przetargu turecka firma Gülermak na swoim profilu na portalu społecznościowym Facebook, gdzie umieściła filmy z momentu przebicia się Krystyny.

Krystyna zakończyła pracę | Metro Warszawskie
krystyna zakończyła pracę | Metro Warszawskie
Krystyna zakończyła pracę | Metro Warszawskie
Krystyna zakończyła pracę | Metro Warszawskie
krystyna zakończyła pracę | Metro Warszawskie
Krystyna zakończyła pracę | Metro Warszawskie
Krystyna zakończyła pracę | Metro Warszawskie
krystyna zakończyła pracę | Metro Warszawskie
Krystyna zakończyła pracę | Metro Warszawskie

Maria też na ostatniej prostej

"Wkrótce do wolskiego ronda dotrze również TBM Maria. Tarcza wydrążyła już blisko 2400 (z 2545) metrów południowego tunelu. TBM powinien więc dotrzeć na Rondo Daszyńskiego na przełomie sierpnia i września" – twierdzą urzędnicy.

Zwieńczenie prac tarcz drążących przybliża robotników do końca prac na zachodnim odcinku II linii metra. Podziemna kolej pojedzie ze stacji Rondo Daszyńskiego w głąb Woli do stacji Płocka, która jest umiejscowiona pod ulicą Płocką w rejonie skrzyżowania z Wolską; Młynów - pod ul. Górczewską po wschodniej stronie wiaduktu kolejowego w rejonie ul. Sokołowskiej i Syreny oraz Księcia Janusza - pod ul. Górczewską w rejonie skrzyżowania z ul. Księcia Janusza.

"Tam także powstają tory odstawcze i komora do zawracania. Łącznie to około 3,4 km nowej trasy"- podaje ratusz. Budowa zakończyć ma się w przyszłym roku.

Metro na Bródno z kolejnymi pozwoleniami

Urzędnicy pochwalili się także, że ostatni odcinek II linii metra na prawym brzegu jest "niemal z kompletem pozwoleń na budowę. Dzięki uzyskaniu kolejnych dokumentów już wkrótce możliwe będzie podpisanie umowy na wykonanie tego odcinka".

Będzie to "ostatni blisko czterokilometrowy odcinek II nitki podziemnej kolei w północno-wschodniej części stolicy".

Oprócz tuneli powstaną tam również trzy stacje: Bródno (C21), Kondratowicza (C20) oraz Zacisze (C19). Dla budowy tego odcinka konieczne jest uzyskanie aż siedmiu pozwoleń na budowę: trzech dla stacji, trzech dla wentylatorni oraz dla szybu demontażowego dla tarcz TBM przy stacji Trocka.

"Dotychczas Metro Warszawskie dysponowało dwoma dokumentami – dla stacji Kondratowicza (C20) przy skrzyżowaniu ulicy Malborskiej i L. Kondratowicza oraz dla szybu demontażowego"- poinformowali urzędnicy.

– To ważny dzień dla wszystkich warszawiaków. Dziś otrzymaliśmy decyzje o pozwoleniu na budowę kolejnych trzech obiektów podziemnej kolei. Dostaliśmy również informację o pozytywnym wyniku kontroli uprzedniej realizowanej przez Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych dla postępowania przetargowego dla tego odcinka. Oznacza to, że gdy tylko otrzymamy pozwolenia na budowę dwóch wentylatorni, możliwe będzie podpisanie umowy na prace na ostatnim fragmencie drugiej nitki na prawym brzegu – mówi Renata Kaznowska, wiceprezydent Warszawy.

Decyzje o pozwoleniach na budowę, które wydał w piątek wojewoda mazowiecki, dotyczą stacji Zacisze (C19) pod ul. Figara w pobliżu skrzyżowania z ul. Codzienną oraz Bródno (C21) przy skrzyżowaniu ulicy L. Kondratowicza i Rembielińskiej, a także wentylatorni V19.

Wykonawca na Bemowo

Metro Warszawskie wybrało także wykonawcę projektu i budowę ostatniego odcinka drugiej linii metra na zachodzie stolicy – na Bemowie, od planowanej stacji Powstańców Śląskich do stacji Techniczno-Postojowej Mory. To około 4 kilometrów trasy. Jak mówią urzędnicy, na wszystkie prace wykonawca będzie miał 48 miesięcy od dnia podpisania umowy.

W piątek, 10 sierpnia, otwarte zostały natomiast oferty w przetargu na budowę tuneli i dwóch stacji: Wola Park oraz Powstańców Śląskich. To fragment pomiędzy obecnie budowanym odcinkiem, a końcówką II linii metra na Bemowie.

Cała druga linia metra ma być gotowa przed 2023 rokiem. Wszystkie odcinki rozbudowywanej linii M2 są w budowie lub toczą się postępowania przetargowe na wybór wykonawcy.

Wizualizacje trzech ostatnich stacji, północno-wschodniego odcinka, II linii metra:

mn

Wizualizacja stacji | Urząd m.st. Warszawy
Wizualizacja stacji | Urząd m.st. Warszawy
Wizualizacja stacji | Urząd m.st. Warszawy
Wizualizacja stacji | Urząd m.st. Warszawy
Wizualizacja stacji | Urząd m.st. Warszawy
Wizualizacja stacji | Urząd m.st. Warszawy
Wizualizacja stacji | Urząd m.st. Warszawy
Wizualizacja stacji | Urząd m.st. Warszawy
Wizualizacja stacji | Urząd m.st. Warszawy
Wizualizacja stacji | Urząd m.st. Warszawy
Wizualizacja stacji | Urząd m.st. Warszawy
Wizualizacja stacji | Urząd m.st. Warszawy
Wizualizacja stacji | Urząd m.st. Warszawy
Wizualizacja stacji | Urząd m.st. Warszawy
Wizualizacja stacji | Urząd m.st. Warszawy