Przygotuj się na:

WEEKENDOWE UTRUDNIENIA

Nachodzący weekend będzie pracowity dla drogowców i wodociągowców. Ci pierwsi dokończą naprawę nawierzchni buspasa w alei Stanów Zjednoczonych, drudzy będą działać na Płockiej. Zmiany w organizacji ruchu spowoduje też białołęcki Bieg Wolności i Warszawskie Spotkanie Wigilijne na Pradze Północ.

Trasa Toruńska łapie kolejne opóźnienie

Warszawa

Dawid Krysztofiński / tvnwarszawa.plCiągle prowadzone są prace wykończeniowe

Wykonawca kolejny raz przesuwa termin zakończenia modernizacji Trasy Toruńskiej. Kiedy prace się zakończą, nie wiadomo - trwają rozmowy na temat kolejnego aneksu do umowy - dowiedział się portal tvnwarszawa.pl.

- Jesteśmy na etapie negocjacji warunków aneksu do umowy. Nie wiem kiedy one się zakończą – informuje Małgorzata Tarnowska, rzeczniczka Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. – Tylko wtedy będę mogła powiedzieć o terminie zakończenia prac - dodaje.

Do dwóch razy sztuka?

To kolejne rozmowy w sprawie aneksu do umowy. Pierwotnym terminem oddania gotowej Trasy Toruńskiej, która jest dostosowywana do parametrów drogi ekspresowej, był kwiecień 2012 roku.

Wtedy GDDKiA podpisała pierwszy aneks z firmą J&P-Avax S. A. Wykonawca zadeklarował się, że ciąg główny trasy odda do użytku 31 maja. Pierwsi kierowcy przejechali nim jednak dopiero w nocy z 6 na 7 czerwca.

Wciąż trwają natomiast prace przy drogach serwisowych. Na początku września informowaliśmy, że wszystkie zakończą się 30 września. – Taki termin podał wykonawca - mówiła Tarnowska.

Jak można się przekonać na miejscu, ten termin również nie został dotrzymany.

"Udokumentowane roszczenia"

Czy wykonawca poniesie konsekwencje finansowe?

To zależy od tego, na ile udokumentuje swoje roszczenia. – Jeżeli będą one zasadne, tzn. przedłużenie prac nie jest spowodowane bezpośrednio przez wykonawcę, ale przez czynniki niezależne od niego, to GDDKiA uzna te roszczenia i firma J&P-Avax S. A. nie poniesie kar pieniężnych - tłumaczy Tarnowska.

Podczas negocjacji pierwszego aneksu firma skarżyła się m.in. na elementy sieci podziemnej, które wykonawca znalazł, a której nie było w planach oraz problemy, które wyniknęły podczas remontu niektórych obiektów. - Okazywało się, że są w gorszym stanie, niż to było zapisane w projekcie i trzeba było stworzyć nowy projekt – tłumaczy Tarnowska. – Nie można było tego wcześniej przewidzieć – dodaje.

Co jeszcze zostało?

Na samej trasie trwają już prace wykończeniowe.

- Drogowcy zmieniają sygnalizację świetlną na skrzyżowaniu al. Piłsudskiego z trasą S8 w Markach. Ponadto prowadzone są prace na wiaduktach w ul. Głębockiej, budowane są bariery, oraz schody od strony ul. Annopol - wymienia Tarnowska.

Prace przy przebudowie siedmiokilometrowego odcinka między węzłem Modlińska, a węzłem Piłsudskiego w Markach rozpoczęły się w 2009 roku. Wykonuje je firma J&P Avax S.A.

Most czeka na remont

Do parametrów trasy ekspresowej zostanie dostosowany również most Grota-Roweckiego oraz odcinek Trasy AK do węzła Powązki. Pomiędzy Modlińską i Powązkowską trasa będzie miała po trzy pasy w każdym kierunku. Powstaną tu ekrany akustyczne a także nowe chodniki oraz ścieżeki rowerowe.

Na początku stycznia do boju o przebudowę mostu stanęły 22 firmy. Do kolejnej tury zakwalifikowało się 20. Miały złożyć oferty cenowe 20 sierpnia, ale tak się nie stało. Termin składania ofert został przesunięty na 10 września z uwagi na odwołania firm do Krajowej Izby Odwoławczej i wprowadzenie zmian w treści specyfikacji przetargowej.

GDDKiA przewiduje, że umowa z wykonawcą zostanie podpisana na jesieni. Od tego momentu wykonawca będzie miał 27 miesięcy na ukończenie wszystkich prac.

Na przebudowę urzędnicy chcą przeznaczyć blisko miliard złotych. Około 85 proc. z tego to dofinansowanie z UE.

su/roody