Trasa na ukończeniu, na tramwaje poczekamy

Warszawa

Wiadukt w ulicy Modlińskiej prawie gotowy | Lech Marcinczak/tvnwarszawa.pl
Wiadukt w ulicy Modlińskiej prawie gotowy | Lech Marcinczak/tvnwarszawa.pl
Wiadukt w ulicy Modlińskiej prawie gotowy | Lech Marcinczak/tvnwarszawa.pl
Na przeprawie tramwajowej, jeszcze trochę do zrobienia | Lech Marcinczak/tvnwarszawa.pl
Zdewastowane windy | Lech Marcinczak/tvnwarszawa.pl
Zdewastowane windy | Lech Marcinczak/tvnwarszawa.pl
Na przeprawie tramwajowej, jeszcze trochę do zrobienia | Lech Marcinczak/tvnwarszawa.pl
Na przeprawie tramwajowej, jeszcze trochę do zrobienia | Lech Marcinczak/tvnwarszawa.pl
Wiadukt w ulicy Modlińskiej prawie gotowy | Lech Marcinczak/tvnwarszawa.pl
Wiadukt w ulicy Modlińskiej prawie gotowy | Lech Marcinczak/tvnwarszawa.pl
Wiadukt w ulicy Modlińskiej prawie gotowy | Lech Marcinczak/tvnwarszawa.pl
Na przeprawie tramwajowej, jeszcze trochę do zrobienia | Lech Marcinczak/tvnwarszawa.pl
Zdewastowane windy | Lech Marcinczak/tvnwarszawa.pl
Zdewastowane windy | Lech Marcinczak/tvnwarszawa.pl

Na części tramwajowej mostu Marii Skłodowskiej-Curie lada dzień mają pojawić się tory. Koniec budowy zaplanowano na koniec tego miesiąca. Tramwaje nową trasą pojadą jednak najwcześniej pod koniec roku.

Jak zapewniają przedstawiciele Zarządu Miejskich Inwestycji Drogowych, prace na przeprawie tramwajowej mają się zakończyć do 30 czerwca.

- Prowadzone są zgodnie z harmonogramem. Na części tramwajowej mostu trwa betonowanie, następnie układane będą tory, zbudowany zostanie chodnik i ścieżka rowerowa oraz ustawione bariery - przekonuje Małgorzata Gajewska, rzeczniczka prasowa ZMID.

Wykończenia na trasie

Gotowa jest konstrukcja wiaduktu w ulicy Modlińskiej. Drogowcom pozostało jeszcze ułożyć na nim nawierzchnię, ustawić bariery i ekrany akustyczne.

Po wykonaniu tych wszystkich prac zacznie się procedura odbioru.

- Do 31 lipca będziemy musieli przygotować niezbędną dokumentację do złożenia wniosku o pozwolenie na użytkowanie - wyjaśnia Małgorzata Gajewska, rzeczniczka prasowa ZMID.

Następnie do akcji wkroczy nadzór budowlany, który najpierw sprawdzi poprawność złożonych dokumentów, a później przeprowadzi komisję na przeprawie. Jeżeli w obu przypadkach wyniki kontroli będą pozytywne, inspektor wyda zgodę na użytkowanie części tramwajowej mostu.

Opisane procedury mogą potrwać kilka tygodni.

Tramwajem tylko do Myśliborskiej...

Nawet jeśli część tramwajowa zostanie oddana do użytku na przełomie sierpnia i września, to na pierwsze tramwaje poczeka kilka miesięcy.

Za ułożenie torów na samym moście odpowiada ZMID. Natomiast za położenie ich dalej - do ulicy Myśliborskiej - oraz za zainstalowanie sieci trakcyjnej na całej długości trasy odpowiadają Tramwaje Warszawskie. Mozolnie toczące się prace projektowe czy przygotowania do ogłoszenia przetargu spowodowały, że umowę na wykonanie wszystkich prac TW podpisały dopiero w lutym tego roku. Jak informuje rzecznik spółki Michał Powałka, prace zlecone przez nich mają zakończyć jesienią.

To oznacza, że tramwaje pojadą nową trasą nie wcześniej niż pod koniec roku. Zanim to nastąpi, tę część również czeka procedura odbiorów.

Na razie mieszkańcy Białołęki mogą tylko cierpliwie czekać na dzień, w którym do domu odwiozą ich składy dwukierunkowe. Na razie do Warszawy zostanie sprowadzonych sześć takich, z bydgoskiej PESY.

... a kiedy do Winnicy? Nie wiadomo

Odcinek od Metra Młociny przez most Marii Skłodowskiej-Curie do ulicy Myśliborskiej to tylko zalążek wielkich tramwajowych planów miasta.

Według nich po otwarciu mostu mieliśmy tramwajem dojechać do ulicy Mehoffera, a w kolejnych latach do Winnicy. Pierwotnie ten pierwszy odcinek miał zostać oddany w 2011 roku, później termin zmieniono na 2012 rok. W lipcu ubiegłego roku Samorządowe Kolegium Odwoławcze po protestach mieszkańców uchyliło decyzję środowiskową wydaną przez prezydent miasta. Obecnie toczy się procedura odwoławcza.

Ostra zima, fale powodziowe

Budowa mostu Północnego, nazwanego później przez radnych oficjalnie, ale niezgodnie z wynikiem konsultacji społecznych mostem Marii Skłodowskiej-Curie, rozpoczęła się w 2009 roku.

Po drodze nie brakowało kłopotów - kolejne fale powodziowe, problemy z dostarczeniem przęsła czy ostra zima.

Pierwotnie umowa zobowiązywała wykonawcę do zakończenia prac do 21 grudnia ubiegłego roku. Tego dnia Zarząd Miejskich Inwestycji Drogowych podpisał aneks, który przedłużył ten termin do końca czerwca tego roku.

Częścią drogowcą kierowcy pojechali pod koniec marca 2012. Na przeprawie, wyczekiwanej przez mieszkańców Białołęki, zorganizowano festyn i pokaz sztucznych ogni.

bf/mz