Trasa AK: "Nie można karać kierowców tirów. Brakuje znaków"

Warszawa

Lech Marcinczak /tvnwarszawa.plPomarańczowe pasy na trasie

Od soboty tiry miały nie wjeżdżać na Trasę AK i prowadzącą do niej Trasę Toruńską. Rano na miejscu pojawili się nawet pracownicy ITD, ale zamiast mandatów, były tylko rutynowe kontrole. Dlaczego? - Nie ma odpowiednich znaków - odpowiada rzecznik inspekcji.

- Na 100 metrach naklejono pomarańczowe pasy po dwóch stronach Trasy Toruńskiej, kilkaset metrów za mostem Grota. Kontrola jest tylko na drodze w stronę Marek. W ten sposób zablokowano jeden z czterech pasów ruchu – relacjonował po południu Lech Marcinczak, reporter tvnwarszawa.pl i dodał, że wymalowane pasy w miejscu, gdzie nie ma kontroli dezorientują kierowców.

- Nie widziałem żadnego znaku. Kierowcy nie wiedzą, jak się zachować w tym miejscu, czy mogą jechać po tych pomarańczowych pasach. Niektórzy gwałtownie z tych pasów zjeżdżają. To jest niebezpieczne - ostrzegał.

Od soboty zakaz dla ciężarówek

Jak się okazuje, pomarańczowe pasy wyznaczają miejsca, gdzie Inspekcja Transportu Drogowego ma kontrolować, czy na Trasę AK nie wjeżdżają tiry. Zakaz jazdy pojazdów ważących ponad 16 ton od godziny 6.00 do 22.00 miał zacząć obowiązywać w nocy z piątku na sobotę.

- GDDKiA i Zarząd Dróg Miejskich ustawią dodatkowe oznakowanie tak, żeby kierowcy z odpowiednim wyprzedzeniem wiedzieli, że muszą się skierować na tzw. dużą obwodnicę Warszawy – zapowiadał 22 października Bartosz Milczarczyk, rzecznik ratusza. - Będą też prowadzone działania informacyjne. Z kolei Inspekcja Transportu Drogowego będzie prowadziła wzmożone kontrole – dodał wówczas.

Ratusz przygotował nawet ulotki, na których kierowcy mogą sprawdzić objazdy.

Byli, ale nie karali

W sobotę rano na miejscu pojawili się pracownicy ITD, ale zamiast karać kierowców łamiących zakaz, "dokonywali jedynie rutynowej kontroli dokumentów".

- Nie możemy karać kierowców, bo nie ma ustawionych odpowiednich znaków - tłumaczy Alvin Gajadhur, rzecznika Inspekcji Transportu Drogowego. Kto miał znaki ustawić? - To nie do mnie pytanie - odpowiada.

O brakujące znaki na Trasie AK postanowiliśmy zapytać urząd miasta oraz Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad. Telefony GDDKiA nie odpowiadają. W ratuszu usłyszeliśmy, że w związku z trwającą zmianą organizacji ruchu, znaki miały być ustawiane stopniowo na dojazdach do Warszawy.

Rzecznik ITD dodał, że kiedy znaki pojawią się już na trasie, to oprócz punktów kontrolnych inspektorzy ustawią także punkty informacyjne, gdzie kierowcy mają być odpowiednio wcześniej ostrzegani o zakazie wjazdu na most Grota.

Kontrola ITD na Trasie AK | Lech Marcinczak/tvnwarszawa.pl
Kontrola ITD na Trasie AK | Lech Marcinczak/tvnwarszawa.pl
Kontrola ITD na Trasie AK | Lech Marcinczak/tvnwarszawa.pl
Kontrola ITD na Trasie AK | Lech Marcinczak/tvnwarszawa.pl
Kontrola ITD na Trasie AK | Lech Marcinczak/tvnwarszawa.pl
Kontrola ITD na Trasie AK | Lech Marcinczak/tvnwarszawa.pl
Kontrola ITD na Trasie AK | Lech Marcinczak/tvnwarszawa.pl
Kontrola ITD na Trasie AK | Lech Marcinczak/tvnwarszawa.pl
Kontrola ITD na Trasie AK | Lech Marcinczak/tvnwarszawa.pl
Kontrola ITD na Trasie AK | Lech Marcinczak/tvnwarszawa.pl
Kontrola ITD na Trasie AK | Lech Marcinczak/tvnwarszawa.pl
Kontrola ITD na Trasie AK | Lech Marcinczak/tvnwarszawa.pl

Zakaz jazdy tirów związany jest z planowanym zamknięciem części mostu Grota i pracami na Trasie AK. CZYTAJ WIĘCEJ

Trasa Armii Krajowej wraz z mostem Grota-Roweckiego zostanie dostosowana do parametrów drogi ekspresowej, co oznacza, że poszerzone zostaną jezdnie główne. Będą trzy pasy ruchu, przebudowane zostaną jezdnie zbierająco-rozprowadzające, wybudowane zostaną ścieżki rowerowe i ciągi pieszo-rowerowe.

Rozebrane i wybudowane od nowa będą 33 obiekty mostowe. Natomiast remontowanych i przebudowywanych będzie 27 obiektów, w tym kluczowy most Grota-Roweckiego, na którym powstanie 5 pasów ruchu – dwa dla ruchu tranzytowego i trzy dla ruchu lokalnego.

Wartość inwestycji wyniesie 796,3 mln złotych. Przewidywane zakończenie prac planowane jest na październik 2015 roku.

ij/par