Tramwajowa rewolucja importowana z Czech

Warszawa

ZTMZTM zapowiada zmiany od 1 maja

Z początkiem maja zmieniają się rozkłady jazdy wszystkich linii tramwajowych. - Składy będą podjeżdżać na przystanki częściej – zapewnia Zarząd Transportu Miejskiego. Urzędnicy przyznają, że nowe rozwiązania podpatrzyli w stolicy Czech.

Zmiany w kursowaniu tramwajów ZTM zapowiedział w piątek. Będą możliwe, dzięki wprowadzeniu nowego "modelowi taktowania".

Nowy model taktowania

- Za tym pojęciem kryją się częstotliwości, z jakimi kursuje komunikacja w poszczególnych porach dnia i tygodnia. W nowym modelu taktowania, który obowiązywać będzie od 1 maja, wszystkie warszawskie linie tramwajowe zostały podzielone na trzy grupy: magistralne, główne i podstawowe. O tym do jakiej grupy zakwalifikowana zostanie dana linia zdecydowała liczba podróżujących nią pasażerów – tłumaczy Wiktor Paul z biura prasowego ZTM.

Dotychczas linie podzielone były na magistralne, kursujące co 5 minut i podstawowe – co 10 minut. Zarząd Transportu Miejskiego zapewnia, że po zmianach składy będą kursować częściej, dzięki czemu pasażerowie krócej będą musieli czekać na przystankach.

Trzy rodzaje linii

Do linii magistralnych, które od 1 maja, w godzinach szczytu, podjeżdżać będą na przystanki co 4 minuty, przyporządkowano linie: 2, 9, 31 i 77.

Te oznaczone numerami: 1, 24, 33 to linie główne. Kursować będą w szczycie co 6 minut.

Ostatnia grupa to linie podstawowe: 3, 4, 6, 7, 10, 11, 13, 14, 15, 17, 18, 22, 23, 25, 26, 27, 28, 35, 41, które na przystanki podjadą co 8 minut.

Dodatkowo w godzinach największego ruchu, na trasy niektórych linii wyjadą dodatkowe składy. Linia 20, ze względu na jednotorowy odcinek do Boernerowa kursować będzie co 10 minut.

Jak zapewnia ZTM, po zmianach tramwaje nie tylko w godzinach szczytu podjadą częściej na przystanki. Pomiędzy szczytami częściej kursować będą linie: 1, 2, 3, 4, 6, 7, 9, 10, 11, 13, 14, 15, 17, 18, 20, 22, 23, 25, 27, 28, 31, 33, 35 i 77. Linie magistralne zwiększą częstotliwość kursowania z 7,5 minuty do 6 minut, a podstawowe z 15 do 12 minut. Również co 6 minut podjadą na przystanki tramwaje linii głównych 1 i 33.

Jak tłumaczy Paul, dzięki zmianom w tramwajach ma być mniejszy tłok, ma się również poprawić ich punktualność.

Więcej zmian

ZTM zapowiada też inne zmiany w kursowaniu tramwajów od 1 maja. Na linii 15 pilotażowo wprowadzone zostanie rozwiązanie "mniejszym częściej". W dni powszednie wieczorem oraz w soboty i niedziele rano oraz wieczorem będę kursować składy jednowagonowe. Dzięki temu tramwaje podjeżdżać będą co 10 minut.

Wprowadzone zostaną także "kursy wariantowe". - Co drugi kurs tramwajów linii 9, poza godzinami szczytu, kończyć będzie na rondzie Wiatraczna. Wszystkie zawracające tu składy oprócz numeru linii będą miały na wyświetlaczu napis "Wiatraczna kurs skrócony" – tłumaczy Paul. - Takie rozwiązanie wprowadzone będzie również w soboty na linii 15, co ułatwi dojazd na bazar przy Bakalarskiej – dodaje.

Dłużej będą też kursować tramwaje w Al. Jerozolimskich. W piątki i soboty składy linii 77 podjadą na przystanki co 20 minut aż do godziny 2 w nocy, a "9" - codziennie do 1 w nocy.

Efekty stażu w Pradze

Jak zapewnia Paul, zmiany są rezultatem stażu, który pracownicy ZTM, w ramach projektu unijnego "Fabryka innowacji w komunikacji miejskiej w Warszawie”, odbyli w instytucjach organizujących transport publiczny m.in. w Pradze (Ropid). - To właśnie na czeskiej stolicy wzorowany jest wprowadzany w Warszawie model tramwajowych rozkładów jazdy – zapewnia Zarząd Transportu Miejskiego.

CZYTAJ TEŻ: ZIELONE DLA TRAMWAJÓW. OSZCZĘDNOŚĆ CZASU? NA RAZIE NIEWIELKA

Tramwaje mają jeździć szybciej na trasie W-Z
Artur Węgrzynowicz / tvnwarszawa.pl

ran/b