Przygotuj się na:

ZIMA NA DROGACH

To właśnie teraz, gdy temperatura rano spada poniżej 7 stopni Celsjusza, a kolejki do warsztatów są krótkie, powinniśmy umówić się na sezonową zmianę opon.

Tramwaj prawie jak Orient Express

Warszawa

Tak ma wyglądać wnętrze retrowagonu - wizualizacje: Tramwaje Warszawskie
Elegancki wystrój - wizualizacje - wizualizacje: Tramwaje Warszawskie
Taki tramwaj ma promować Warszawę - wizualizacje: Tramwaje Warszawskie
Tak ma wyglądać wnętrze retrowagonu - wizualizacje: Tramwaje Warszawskie
Elegancki wystrój - wizualizacje - wizualizacje: Tramwaje Warszawskie
Taki tramwaj ma promować Warszawę - wizualizacje: Tramwaje Warszawskie
Tak ma wyglądać wnętrze retrowagonu - wizualizacje: Tramwaje Warszawskie
Elegancki wystrój - wizualizacje - wizualizacje: Tramwaje Warszawskie
Taki tramwaj ma promować Warszawę - wizualizacje: Tramwaje Warszawskie

Kinkiety, drewniane wnętrza, w środku pianino i duży ekran LCD – tak będzie wyglądało wnętrze specjalnego wagonu tramwajów warszawskich, który jeszcze w tym roku może wyjechać na stołeczne ulice. W retrowagonie testowana będzie także klimatyzacja. Jeżeli się sprawdzi, niewykluczone, że będą ją montować w kolejnych wagonach tego typu.

- W stolicy nie ma zbyt wielu pojazdów, które możemy wykorzystać do promocji miasta. Przebudowany wagon 105 Na ma pełnić właśnie taką rolę – tłumaczy Teresa Kotwica, rzeczniczka Tramwajów Warszawskich.

– Orient Expressu nie zrobimy, ale wnętrze pojazdu ma się kojarzyć z przedwojenną Warszawą – dodaje.

Stara Warszawa w pigułce

W środku znajdą się drewniane siedzenia, w oknach pojawią się rolety, a obok stylowe kinkiety. Całość na wizualizacji wygląda jak przytulna knajpka, w której można wysłuchać minikoncertu, bo w środku tramwaju znajdzie się nawet pianino.

– Tramwaj będzie służył głównie przy okazji różnego rodzaju miejskich eventów, turystom i warszawiakom – mówi Kotwica.

Klimatyzacja w "starych pudłach"

Przy okazji przebudowy wagonu 105 Na, tramwajarze chcą wyposażyć go w klimatyzację.

– Chcemy to zrobić na próbę. Jeżeli klimatyzacja się sprawdzi, niewykluczone, że będziemy ją montować w kolejnych wagonach tego typu.

W sumie Tramwaje Warszawskie mają 845 wagonów, z czego najwięcej jest właśnie modeli 105 Na – prawie 281. To stara konstrukcja, a jej projektanci nie przewidzieli montowania w środku klimatyzacji.

Nowszych wagonów serii 105 również jest sporo. TW mają ich ponad 200. Pasażerowie na pewno odczuliby ewentualną modernizację.

"Akwaria" są różne

– "Akwaria", jak mówi się na tę konstrukcję, mają bardzo wiele odmian, które dla zwykłego pasażera specjalnie się nie różnią. Jednak od wagonów 105 Na, o wiele nowsze np. 105 Ng, Nf etc., będą jeszcze długo jeździć po stołecznych trasach – tłumaczy Robert Człapiński z Klubu Miłośników Komunikacji Miejskiej. – To dobry pomysł, że klimatyzacja będzie testowana najpierw w wagonie promocyjnym. Dzięki temu zobaczymy, czy jest wydajna i czy warto ją instalować w pozostałych składach – dodaje.

Tramwaj 105 N - fot. Tramwaje Warszawskie
Tramwaj 105 N - fot. Tramwaje Warszawskie

Muszą rozstrzygnąć przetarg

Kiedy retrowagon wyruszy w trasę? Na początku sierpnia mają zostać rozstrzygnięte dwa przetargi: na montaż klimatyzacji i wyposażenie wnętrza. Tramwajarzom zależy, żeby promocyjny 105 Na ruszył w trasę jeszcze w tym roku.

Maciej Czerski//mz