Tramwaj na Tarchomin chce budować 12 firm

Warszawa

ZTMWizualizacje trasy

12 firm chce budować trasę tramwajową na Tarchomin. Wyłoniony w przetargu wykonawca będzie miał 10 miesięcy na wykonanie ponad dwóch kilometrów torów wraz z niezbędną infrastrukturą.

W połowie sierpnia ogłoszony został przetarg na budowę trasy tramwajowej w ciągu ul. Światowida i ul. Projektowanej na odcinku od Trasy Mostu Marii Skłodowskiej-Curie do pętli przy Mehoffera.

Do poniedziałku, do godz. 11.00 zainteresowane firmy mogły składać dokumenty. Wpłynęły oferty 12 konsorcjów z Polski, ale także Czech, Hiszpanii, czy Austrii.

Po wybraniu przez Tramwaje Warszawskie wykonawcy i podpisaniu z nim umowy, będzie miał on 10 miesięcy na wykonanie prac.

Wartość inwestycji szacowana jest na 70 mln złotych (bez zamówień uzupełniających, których wartość oszacowano na 18 mln złotych).

Oferty w przetargu zgłosiło 12 firm:

- Konsorcjum SKANSKA S.A. (Polska) i SKANSKA a.s. (Czechy); - Konsorcjum BUDIMEX S.A. (Polska) i FERROVIAL AGROMAN S.A (Hiszpania); - Konsorcjum Przedsiębiorstwo Budowy Kopalń PEBEKA S.A (Polska), TOR – KAR – SSON Sp. z o. o. Spółka Komandytowa (Polska) i Przedsiębiorstwo TOR – KAR – SSON Zbigniew Kargul (Polska); TORPOL S.A. (Polska); - Konsorcjum Trakcja S.A. (Polska) i Przedsiębiorstwo Robót Kolejowych i Inżynieryjnych S.A. (Polska); - Konsorcjum Porr (Polska) S.A.(Polska) i Porr Bau GmbH (Austria); ZUE S.A. (Polska); - Konsorcjum Obrascón Huarte Lain S.A. (Hiszpania) i OHL ŽS a.s. (Czechy); - Konsorcjum Strabag Rail Polska Sp. z o. o. (Polska), Strabag Sp. z o. o. (Polska), Strabag Rail GmbH (Niemcy) i VIAMONT DSP a.s. (Czechy); - Konsorcjum Balzola Polska Sp. z o. o. (Polska) i Construcciones y Promociones Balzola, Sociedad Anonima, Av (Hiszpania); - Konsorcjum Przedsiębiorstwo Robót Inżynieryjnych POL – AQUA S.A. (Polska), DRAGADOS S.A., Av. (Hiszpania), ELECTREN S.A., Av. (Hiszpania) i Vias y Construcciones S.A. (Hiszpania); - Konsorcjum Aldesa Constucciones S.A., (Hiszpania) i Aldesa Constucciones Polska Sp. z o. o., (Polska).

Problemy z decyzją

Inwestycja ma już niezbędną decyzję środowiskową, ale ta ponownie została zaskarżona. Jak pisaliśmy w lipcu, zrobiły to: Zielone Mazowsze, Stowarzyszenie ekologiczne Światowid oraz Wspólnota Mieszkaniowa Poetów 10B.

– Wydana decyzja środowiskowa ma jednak rygor natychmiastowej wykonalności, więc ewentualne protesty nie wstrzymują inwestycji – zaznaczył w sierpniu Konrad Klimczak z biura prasowego ratusza.

Pierwszy wniosek o wydanie decyzji środowiskowej ZTM złożył już w 2009 r. Jednak wydany dokument skutecznie zaskarżyli mieszkańcy z rejonu ul. Poetów na Białołęce. Był pełen luk, dlatego uchyliło go w 2011 roku samorządowe Kolegium Odwoławcze.W marcu 2012 został złożony nowy raport oddziaływania na środowisko (niezbędny do wydania decyzji środowiskowej). Niestety, tu również wojewoda wytknął braki. Obowiązująca decyzja dla tramwaju na Tarchomin została wydana pod koniec maja 2013 roku.

Od stycznia tramwaje jeżdżą tylko przez Most Marii Skłodowskiej-Curie: od stacji na węźle Młociny do przystanku Stare Świdry

su/roody

Tramwajem przez most
Lech Marcinczak / tvnwarszawa.pl