Tramwaj na Tarchomin: łapie kolejne opóźnienie

Warszawa

| Fakty w Południe TVN24fot. ZTM

Tramwaj na Tarchomin, którym mieszkańcy mieli pojechać najpierw w 2011, a później w 2012 roku, stracił pozwolenie środowiskowe. Samorządowe Kolegium Odwoławcze, po protestach mieszkańców, właśnie uchyliło decyzję, wydaną przez prezydent miasta. Co dalej z inwestycją? ZTM na razie mówi krótko: sprawdzamy, co da się zrobić, żeby wybudować linię w planowanym terminie.

Samorządowe Kolegium Odwoławcze, po rozpatrzeniu protestów mieszkańców Białołęki, uchyliło decyzję środowiskową wydaną przez urząd miasta dla linii tramwajowej na odcinku od Trasy Mostu Północnego do pętli tramwajowej Winnica. Jak to wpłynie na realizację inwestycji?

Rzecznik ZTM Andrzej Skwarek na razie nie komentuje sprawy. Na stronie ZTM pojawiło się za to krótkie oświadczenie. Oto jego treść:

ZTM otrzymał w dniu dzisiejszym (20.07.) informację o uchyleniu przez Samorządowe Kolegium Odwoławcze decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia polegającego na budowie linii tramwajowej na Tarchomin na odcinku od mostu Północnego do pętli tramwajowej Winnica. W związku z decyzją SKO przekazującą sprawę do ponownego rozpatrzenia organowi pierwszej instancji w ZTM jest prowadzona analiza dalszych kroków prawnych, które umożliwią realizację inwestycji w planowanym terminie, przynajmniej na odcinku do pętli przy ul. Mehoffera.

Więcej szczegółów mamy poznać w czwartek.

O protestach informowaliśmy już w 2010 roku - mieszkańcy nie chcieli tramwaju w pobliżu swoich domów. Czytaj więcej.

"Mogą budować..."

Jak powiedział tymczasem w rozmowie z tvnwarszawa.pl Jan Jakiel, prezes SISKOM: - Uchylenie decyzji środowiskowej nie uniemożliwia rozpoczęcia prac, ponieważ ZTM dostal zezwolenie na realizację inwestycji drogowej - tłumaczy.

"... ale będzie problem z kredytem"

Według niego decyzja SKO nie uniemożliwia, ale może utrudnić inwestycję. Jak nieoficjalnie dowiedzieliśmy się w Tramwajach Warszawskich, uchylona decyzja środowiskowa utrudni zdobycie kredytowania inwestycji w Europejskim Banku Inwestycyjnym. - Nie będzie kompletu dokumentacji, a dla banków w przypadku tego typu inwestycji liczy się m.in. spokoj społeczny - mówi nam anonimowo jeden z pracowników TW.

Michał Powałka, rzecznik Tramwajów, na razie ucina dyskusję na ten temat: - Mamy wiele możliwości finansowania, nie tylko kredyt z EBI - mówi.

Czekają na kolejną decyzję

ZTM stara się odłuższego czasu o "zapasową" decyzję środowiskową. Byłaby ważna dla nie budzącego sporów odcinka - do pętli przy Mehoffera. Procedura toczy się od jesieni 2010 r.

Tramwaj na Tarchomin ma jechać trasą mostu Północnego i dalej: najpierw do Mehoffera (termin oddania linii to 3 kwartał 2012 roku), a w kolejnych latach do Winnicy. Obsługiwać to połączenie będą przestronne i nowoczesne pesy - obiecuje ZTM. Czas przejazdu z Mehoffera do Młocin ma wynieść 14 minut (z późniejszej pętli Winnica: 21 min.). Tramwaje mają kursować co 2 minuty. Z trasy ma skorzystać 6500 osób na godzinę.

Tramwaj łapie opóźnienie

Początkowo I część linii miała zostać oddana razem z mostem Północnym w 2011, a II w 2013 roku. Chociaż na stronie ZTM nadal figurują te daty, od dawna nie są aktualne. Przyczyniło się do tego opóźnienie samego mostu, spowodowane najpierw przez fale powodziowe, później przez niski stan wody w Wiśle, którą transportowane były przęsła potrzebne do budowy przeprawy oraz przedłużające się prace projektowe. Czytaj więcej.

Bartłomiej Frymus, Milena Zawiślińska

Przeczytaj całą decyzję SKO:

INFORMACJAo wydaniu decyzji

Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Warszawie informuje o zamieszczeniu w publicznie dostępnym wykazie - stosownie do przepisów ustawy z dnia 3 października 2008 roku o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2008 r. Nr 199, poz. 1277), o wydaniu w dniu 15 lipca 2011 r. decyzji znak: KOC/4333/Oś/11 uchylającej decyzję Prezydenta m.st. Warszawy Nr 580/OŚ/2010 z dnia 8 lipca 2010 r. znak: OŚ-IV-IKU/EMA-76242-16-145-09, ustalającej środowiskowe uwarunkowania realizacji przedsięwzięcia polegającego na budowie drogi publicznej o nawierzchni utwardzonej oraz linii tramwajowej wraz z towarzyszącą infrastrukturą, używanej głównie do przewozu pasażerów w ramach budowy linii tramwajowej na Tarchomin, na odcinku od Trasy Mostu Północnego do pętli tramwajowej Winnica, wraz z rozbudową ul. Światowida, polegającą na dobudowie drugiej jezdni na odcinku od ul. Projektowanej do ul. Dzierzgońskiej oraz budowie dwóch jezdni na odcinku od ul. Dzierzgońskiej do ul. Modlińskiej, w Dzielnicy Białołęka m.st. Warszawy i przekazaniu sprawy do ponownego rozpatrzenia organowi I instancji oraz o uchyleniu zaskarżonego, w trybie art. 142 Kpa, postanowienia Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Warszawie z dnia 6 maja 2010 r. znak: RDOŚ-14-WOOŚ-II-UW-6613-289/09 i przekazaniu sprawy do ponownego rozpatrzenia organowi I instancji.