Przygotuj się na:

ZMIANY W KODEKSIE DROGOWYM

Szóstego grudnia wchodzą w życie nowe przepisy o tworzeniu drogowych korytarzy życia oraz jazdy na suwak.

Tramwaj do Wilanowa. "Potrzebne są dogłębne konsultacje społeczne"

Warszawa

UM WarszawaTak może wyglądać torowisko przez Rostafińskich

Tramwaje Warszawskie chcą pozyskać z Unii Europejskiej środki na budowę trasy tramwajowej z Dworca Zachodniego do Wilanowa. Na razie jednak, miejska spółka nie zgłosiła do dofinansowania odcinka trasy, który budzi największe emocje – przez ulicę Rostafińskich, skrajem Pola Mokotowskiego. "Potrzebne są dogłębne konsultacje społeczne" – zapowiadają tramwajarze.

Trasa tramwajowa z Dworca Zachodniego do Wilanowa to jeden z największych projektów tego typu na najbliższe lata. "To ogromny projekt, który będzie realizowany w ramach czterech procedowanych równolegle odcinków: Kasprzaka – Dw. Zachodni (A), Dw. Zachodni – Grójecka (B), Grójecka – Rakowiecka (C) i Rakowiecka – Wilanów (D+E)" – mówi Michał Powałka, rzecznik Tramwajów Warszawskich, portalowi transport-publiczny.pl, który pierwszy opisał sprawę.

Trasa z wyrwą?

Na ten projekt miasto chce pozyskać pieniądze z Unii Europejskiej. Na razie zgłoszono do dofinansowania odcinki z Kasprzaka do Grójeckiej oraz w ciągu ulic Rakowieckiej – Puławskiej – Goworka – Spacerowej – Belwederskiej – Sobieskiego – al. Rzeczpospolitej.

Nie razie jednak tramwajarze pominęli we wnioskach odcinek torowiska, który może budzić największe kontrowersje. Chodzi o trasę od pętli przy Banacha do Rakowieckiej, przez ulice Rostafińskich, czyli południowym skrajem Pola Mokotowskiego.

"Wymaga on szczególnie szczegółowego zaprojektowania oraz przeprowadzenia dogłębnych konsultacji społecznych z uwagi na przebieg przez obrzeża rejonu Pola Mokotowskiego" – informuje na łamach transport-publiczny.pl Powałka i dodaje, że dzięki wyłączeniu tego odcinka, ewentualne protesty nie zablokują budowy całej trasy.

Tramwajarze tłumaczą, że cała trasa z Dworca Zachodniego do Wilanowa będzie zaprojektowana tak, by można było użytkować ją etapami.

Do dofinansowania nie zgłoszono też odcinka z Kasprzaka do Dworca. "Jego realizacja jest silnie uzależniona od prac modernizacyjnych na sieci PKP oraz od uporządkowania "pokolejowych" terenów Odolan i Czystego" – zaznacza Powałka. W jego opinii, pominięte odcinki będą mogły zostać dofinansowane z UE w przyszłości.

Proponowany przebieg trasy
targeo.pl

Wielka inwestycja

Tramwajarze chcą, by wspólnota dofinansowała budowę torowiska na Wilanów, zakup 50 tramwajów dwukierunkowych oraz budowę nowej zajezdni na Annopolu. Łączna wartość zadań to prawie 1 mld 200 mln złotych.

Znamy już wykonawcę projektu trasy. Tramwaje Warszawskie podpisały umowę z konsorcjum Safege S.A.S. - Francja oraz Schuessler - Plan Inżynierzy. Miasto zapłaci za te prace ponad 3,5 miliona złotych.

Tramwajarze chcą by trasa była gotowa pod koniec 2020 roku.

Wiceprezydent Wojciechowicz o nowych trasach tramwajowych
Artur Węgrzynowicz /tvnwarszawa.pl

jb/sk