Przygotuj się na:

WOLA: ZMIANY TRAS AUTOBUSÓW

Wraz z planowanym na kwiecień 2020 roku otwarciem nowych stacji metra na Woli zmienić się muszą trasy wielu linii autobusowych. Zarząd Transportu Miejskiego pokazał plany, które będą podstawą konsultacji społecznych. Początek 10 grudnia.

"Tempo-30 wydaje się być idealnym rozwiązaniem"

Warszawa

Dawid Krysztofiński / tvnwarszawa.plNa Muranowie wolniej?

Pełnomocnik prezydent ds. komunikacji rowerowej odpowiada mieszkańcom Muranowa, którzy protestują przeciwko wprowadzeniu strefy Tempo-30. - Wydaje się to być idealne rozwiązanie - pisze w mailu do redakcji tvnwarszawa.pl Łukasz Puchalski. Rada Osiedla Muranów, po serii konsultacji społecznych, negatywnie zaopiniowała pomysł, by na tym terenie wprowadzić podniesione skrzyżowania, wyspy dla pieszych i progi spowalniające.

Nie wymaga nadzoru

Pełnomocnik prezydent ds. komunikacji rowerowej nie rezygnuje jednak z pomysłu wprowadzenia strefy Tempo-30 na Muranowie i Nowym Mieście.

"Strefa Tempo-30 to obszar z ograniczaniem prędkości, która jest wymuszona poprzez urządzenia i rozwiązania z zakresu organizacji ruchu. Organizacja ruchu, która nie wymaga nadzoru ze strony Straży Miejskiej i Policji daje pewność, że samochód za plecami jedzie z prędkością bezpieczną dla rowerzysty" – zaznacza Łukasz Puchalski. "Burmistrz informował, iż na terenie Muranowa nie było śmiertelnego wypadku w ostatnich latach. Statystyki w tym zakresie są jawne. Ważne jest przeglądanie statystyk, ale trzeba też patrzeć do przodu i działać profilaktycznie" - dodaje.

Pozytywnie oceniona

I podkreśla, że w czasie spotkań z mieszkańcami słyszał różne opinie - pozytywne i negatywne. "Spotkanie np. na Nowym Mieście w sprawie organizacji ruchu przebiegło w przyjaznej atmosferze, a przedstawiona koncepcja nie budziła kontrowersji – twierdzi pełnomocnik prezydent. - Inicjatywa pozytywnie oceniona przez Zielone Mazowsze, SISKOM, Politechnikę Warszawską. Koncepcja jest odpowiedzią choćby na organizację ruchu zaproponowaną w opracowaniu wykonanym w zeszłym roku przez Transprojekt Gdański" – dodaje. Zapewnia też, że w ramach koncepcji nie są zlikwidowane drogi dla jednośladów. Zmienić miałoby się oznakowanie, aby rowerzysta mógł jechać jezdnią w miejscach, gdzie są drogi rowerowe. "Jest to bardzo ważne zwłaszcza, że drogi dla rowerów na Muranowie nie dają możliwości dojechania w każde miejsce. Część użytkowników siłą rozpędu zjeżdża z drogi dla rowerów na chodnik i dalej kontynuuje podróż" – przekonuje Puchalski. "Trzeba spróbować zrozumieć każdą ze stron. Rowerzysta boi się jeździć po ulicach, gdy prędkość dopuszczalna to 50 km, a rzeczywista często zdecydowanie powyżej (nie mówię tu o ogóle pojedynczych ale licznych przypadkach)" - dodaje.

Poprawa bezpieczeństwa?

Jego zdaniem Tempo-30 wydaje się być idealnym rozwiązaniem, bo nie znikają miejsca parkingowe, nie wymaga dużych nakładów, jest możliwe do wprowadzenia stosunkowo szybko i pozwala tworzyć przyjazną przestrzeń miejską. "Dodatkowe argumenty za strefą to poprawa bezpieczeństwa wszystkich użytkowników drogi oraz poprawa komfort użytkowania chodnika przez pieszych. Koszt społeczny w przypadku Muranowa to 58 sekund. Tyle po zmianie organizacji ruchu wydłuży się dojazd do najdalszych miejsc w strefie" – argumentuje Puchalski. "Moim zdaniem to niewielka cena, cena którą warto zapłacić. Ważne jest też, że opracowanie dotyczy wyłącznie ulic sklasyfikowanych jako lokalne, a te zgodnie z obowiązującymi przepisami powinny być projektowane dla prędkości 30-40 km" - dodaje. Jak już pisaliśmy, Rada Osiedla Muranów chce współpracować, by określić nową koncepcję ruchu, która spełniałaby między innymi oczekiwania mieszkańców. - Ja, również chcę dalej współpracować w celu uzgodnienia projektu w wersji akceptowalnej i satysfakcjonującej dla każdej ze stron - zapewnia Puchalski. - Będziemy teraz przerysowywać koncepcję na podkłady tworząc konkretne projekty organizacji ruchu. Chcę dalej przekonywać mieszkańców do projektu i rozmawiać o projekcie ulica po ulicy. Docelowo głównym beneficjentem zmian będą sami mieszkańcy - dodaje.

ZOBACZ FILMY Z KONSULTACJI:

Łukasz Puchalski i strefie Tempo 30
Tomasz Zieliński /tvnwarszawa.pl
Tom Godefrooij, ekspert Dutch Cycling Embassy
Tomasz Zieliński /tvnwarszawa.pl
Konsultacje z mieszkańcami Muranowa
Tomasz Zieliński /tvnwarszawa.pl

ran/par