Tędy wejdziesz do drugiej linii metra

Warszawa

Mniej wygodne wyjścia ze stacji Nowy Świat i Stadion, za to łatwiejsze z ronda ONZ – wiemy już, jakie rozwiązania komunikacyjne zaprojektował wykonawca II linii metra na każdej ze stacji.

Do tej pory na stronach metra warszawskiego można było oglądać projekty koncepcyjne stacji II linii metra. Portal tvnwarszawa.pl dotarł do projektów budowlanych, które pokazują jak ostatecznie będą wyglądały wyjścia z podziemnej kolejki. Największe zmiany szykują się na stacji Nowy Świat.

Schody Kubusia Puchatka

Po pierwsze nie będzie szerokiego wyjścia na dziedziniec budynku Ministerstwa Finansów. Zamiast niego pasażerowie będą mogli dostać się na stację węższymi schodami, położonymi wzdłuż ul. Świętokrzyskiej. Druga zmiana, to przeniesienie wejścia z południowej strony ul. Świętokrzyskiej, na wschodnią stronę ul. Kubusia Puchatka. To znaczące zmiany, bo stacja Nowy świat jest najgłębiej położoną ze wszystkich planowanych na II linii. Wyjścia powinny być tam wygodne, by pasażerowie mogli jak najszybciej wydostać się z peronu.

Bez zmian pozostaną natomiast dwa wyjścia po wschodniej stronie stacji, po dwóch stronach ul. Świętokrzyskiej nieopodal skrzyżowania z Nowym Światem.

Nowy Świat - wersja koncepcyjna fot. materiały inwestora | | Fakty o Świecie TVN24 BiS
  | | Other Agency
Nowy Świat - wersja koncepcyjna fot. materiały inwestora | | Fakty o Świecie TVN24 BiS
  | | Other Agency
Nowy Świat - wersja koncepcyjna fot. materiały inwestora | | Fakty o Świecie TVN24 BiS
  | | Other Agency

Bez tuneli na Stadionie

Niewygodne przesiadki czekają pasażerów również na stacji Stadion. Inwestorowi nie udało się porozumieć z kolejarzami. Przez to wyjścia ze stacji metra Stadion nie będą połączone ze stacją PKP. Co prawda w tym rejonie istnieje tunel pieszy łączący ul. Sokolą z terenami dawnego dworca PKS, jednak pasażerowie, żeby się do niego dostać, będą musieli nadłożyć drogi.

Metro Stadion projekt koncepcyjny fot. materiały inwestora
Metro Stadion projekt koncepcyjny fot. materiały inwestora
| Fakty o Świecie TVN24 BiS

Rondo Daszyńskiego

Na rondzie Daszyńskiego zmiany są najmniejsze. Od wschodniej strony znajdą się trzy wyjścia po północno-wschodniej i północno-zachodniej stronie skrzyżowania ul. Towarowej i Prostej, oraz wyjście na przystanek tramwajowy. Po zachodniej stronie stacji znajdą się wyjścia po obu stronach ulicy prostej, i tu zmiana, jedynie w stronę ul. Karolkowej.

Rondo Daszyńskiego projekt koncepcyjny fot. materiały inwestora | | Eurosport
Rondo Daszyńskiego po zmianach fot. tvnwarszawa.pl/materiały inwestora | | Eurosport
Rondo Daszyńskiego projekt koncepcyjny fot. materiały inwestora | | Eurosport
Rondo Daszyńskiego po zmianach fot. tvnwarszawa.pl/materiały inwestora | | Eurosport
Rondo Daszyńskiego projekt koncepcyjny fot. materiały inwestora | | Eurosport
Rondo Daszyńskiego po zmianach fot. tvnwarszawa.pl/materiały inwestora | | Eurosport

Zebry nie znikną

Nie na wszystkich stacjach okrojono liczbę wyjść. Na rondzie ONZ znajdzie się wyjście na przystanek tramwajowy na ul. Prostej, które wcześniej było brane pod uwagę opcjonalnie. Na pozostałych stacjach nie ma większych zmian w stosunku do projektu koncepcyjnego.

Wiadomo już, że budowa metra nie wprowadzi rewolucji na skrzyżowaniach, przy których powstają stacje. Nie zniknie ani jedna zebra, a wszystkie przejścia dla pieszych zostaną przywrócone w formie sprzed rozpoczęcia budowy. To oznacza, że np. przy placu Wileńskim nie powstanie tunel pod ul. Radzymińską, o co spierali się z ratuszem mieszkańcy Pragi.

mjc

Stacja Rondo ONZ fot. materiały inwestora | | Wikimedia (CC BY SA 2.0) / Convergència Democràtica de Catalunya
Stacja Powiśle fot. materiały inwestora | | Wikimedia (CC BY SA 2.0) / Evgeny Feldman‎
Stacja Dworzec Wileński fot. materiały inwestora | | PAP/EPA/IRANIAN PRESIDENCY OFFICE
Stacja Świętokrzyska fot. materiały inwestora | | Wikimedia (CC BY SA 2.0)/ TMF95
Stacja Rondo ONZ fot. materiały inwestora | | Wikimedia (CC BY SA 2.0) / Convergència Democràtica de Catalunya
Stacja Powiśle fot. materiały inwestora | | Wikimedia (CC BY SA 2.0) / Evgeny Feldman‎
Stacja Dworzec Wileński fot. materiały inwestora | | PAP/EPA/IRANIAN PRESIDENCY OFFICE
Stacja Świętokrzyska fot. materiały inwestora | | Wikimedia (CC BY SA 2.0)/ TMF95
Stacja Rondo ONZ fot. materiały inwestora | | Wikimedia (CC BY SA 2.0) / Convergència Democràtica de Catalunya
Stacja Powiśle fot. materiały inwestora | | Wikimedia (CC BY SA 2.0) / Evgeny Feldman‎

mjc