Te maszyny wydrążą metro

Warszawa

| Fakty o Świecie TVN24 BiSfot

Pomalowane w czerwono-żółte barwy dwie pierwsze tarcze TBM, które będą drążyć tunele centralnego odcina II linii metra, są już gotowe. Wykonawca właśnie oficjalnie odebrał maszyny. Jednak na rozpoczęcie prac w tunelach warszawiacy będą musieli jeszcze poczekać. Wielkie "krety" wwiercą się w ziemię dopiero pod koniec roku.

Centralny odcinek II linii metra będzie drążony za pomocą trzech maszyn TBM marki Herrenknecht. Właśnie w siedzibie firmy w niemieckim Schwanau wykonawca odebrał pierwsze dwie tarcze, które teraz zostaną rozebrane i przetransportowane do stolicy.

100 metrów maszyny

Każdy z zamówionych TBM-ów ma 97 metrów długości i 615 ton wagi. Średnica tarcz to 6 metrów i 27 centymetrów. Złożone w fabrycznym hangarze przypominają bardziej linię produkcyjną, niż jedną, skomplikowaną maszynę. Zostały skonstruowane specjalnie na potrzeby budowy stołecznego metra tak, by poradziły sobie zarówno z głazami narzutowymi, jak i piaskiem, czy gliną.

fot
fot. Maciej Czerski
| Reuters,BBC,CTV

- Tarcze muszą teraz zostać rozebrane i drogą lądową przetransportowane do Warszawy. To transport wielkogabarytowy, który zajmie około miesiąca. Potem urządzenie musi zostać złożone, co w warunkach placu budowy może zająć ok. dwóch miesięcy – tłumaczy Dymitr Petrow-Ganew z firmy Herrenknecht.

Tarcza w jednym kawałku

W sumie do przewiezienia jednej maszyny potrzeba będzie 9 ciężarówek przystosowanych do transportu wielkogabarytowego i 15 zwykłych. Sama ponad sześciometrowej średnicy tarcza musi być przewożona w jednym kawałku, co dla firmy transportowej stanowi nie lada wyzwanie. Montaż TBM-ów też nie będzie prosty. Żeby umieścić w szybie startowym głowicę wraz z tarczą AGP będzie musiało wynająć jeden z zaledwie kilku dostępnych w Polsce dźwigów zdolnych podnieść 500 ton.

fot
fot. Maciej Czerski
| PAP/EPA/NASA/BILL INGALLS/HANDOUT

Przejdzie przez Wisłę

Wiadomo już, jak będą pracowały stołeczne "krety". Najnowsza koncepcja jest taka, że pierwszy będzie drążył tunel od ronda Daszyńskiego aż do dworca Wileńskiego, drugi wydrąży łącznik I i II linii, a następnie południowy odcinek tunelu do Powiśla. Trzeci TBM, który do odbioru ma być gotowy za dwa miesiące, wyruszy ze stacji Powiśle i przekopie południowy tunel pod Wisłą.

fot | | Fakty po południu
fot | | Fakty Online
fot | | Advanced Science
fot. Maciej Czerski | | Fakty TVN
fot | | Fakty po południu
fot | | Fakty Online
fot | | Advanced Science
fot | | Fakty po południu
fot | | Fakty Online
fot | | Advanced Science
fot. Maciej Czerski | | Fakty TVN
fot | | Fakty po południu
fot | | Fakty Online

Maciej Czerski