Tak zmieniał się Cosmopolitan

Warszawa

fot. Dawid Krysztofiński/tvnwarszawa.pl

Nim zyskał ostateczny kształt i nazwę, projekt wieżowca przy ulicy Twardej zmieniał się kilka razy. Pierwszy przygotował Stefan Kuryłowicz. Później zajął się nim Helmut Jahn.

Budowa wieżowca Cosmpolitan przy Twardej 2/4 nabrała tempa. Gotowa jest już konstrukcja niższego skrzydła i podziemny garaż. Właśnie zaczyna się zaś najbardziej spektakularna faza, czyli budowa 160-metrowej wieży, która ma być gotowa w 2013 roku. W styczniu 2012 roku ruszy zaś sprzedaż mieszkań.

Mondrianowska wieża Kuryłowicza

Projekt powstał w pracowni Helmuta Jahna, architekta znanego przede wszystkim z berlińskiego Sony Center. Nim jednak Jahn zabrał się za wieżę, powstała inna wersja. Na zlecenie poprzedniego właściciela działki, polsko-amerykańsko-izraelskiej fundacji Shalom, przygotował ją profesor Stefan Kuryłowicz.

W jego wizji, wieża miała białą elewację urozmaiconą pomarańczowymi, mondrianowskimi prostokątami, które razem z rytmicznie rozmieszczonymi oknami tworzyły "rozpikselowaną" mozaikę.

Od strony pl. Grzybowskiego do budynku "doklejony" miał być czarny blok, nadwieszony nad ulicą Twardą.

Na jedynej, zimowej wizualizacji wieżowiec prezentował się jako ocieplający perspektywę ulicy Emilii Plater akcent. Sam Kuryłowicz był bardzo zadowolony z efektu i żałował, że projekt nie został zrealizowany. Przy Twardej zmienił się jednak inwestor, a wraz z nim - architekt.

Shalom Tower - niezrealizowany projekt Stefana Kuryłowicza / fot. APAKA
Shalom Tower - niezrealizowany projekt Stefana Kuryłowicza / fot. APAKA

Zmiana projektanta

Fundacja Shalom nie była w stanie sama zrealizować tak ambitnego przedsięwzięcia i sprzedała działkę z warunkami zabudowy spółce Tacit, należącej do założycieli koncernu J&S Energy. Reprezentowała ich firma Hines, która zorganizowała wewnętrzny, międzynarodowy konkurs na nowy projekt.

Wygrał go Helmut Jahn, który pokonał Stefana Kuryłowicza, a także Normana Fostera. Zaproponował budynek o podobnej bryle, z nadwisem i niższym skrzydłem od strony pl. Grzybowskiego. Te charakterystyczne elementy widać już na pierwszym szkicu. Na kolejnych rysunkach widać z kolei elementy, które zniknęły z ostatecznej wizji budynku, takie jak ukośne belki konstrukcyjne.

Na pierwszych wizualizacjach pojawiają się z kolei kolory, które mają się stać znakiem rozpoznawczym wieżowca.

Pierwsze szkice Helmuta Jahna / fot. Murphy Jahna Architects
Pierwsze szkice Helmuta Jahna / fot. Murphy Jahna Architects
Pierwsze szkice Helmuta Jahna / fot. Murphy Jahna Architects
Pierwsze szkice Helmuta Jahna / fot. Murphy Jahna Architects
Pierwsze szkice Helmuta Jahna / fot. Murphy Jahna Architects
Pierwsze szkice Helmuta Jahna / fot. Murphy Jahna Architects
Pierwsze szkice Helmuta Jahna / fot. Murphy Jahna Architects
Pierwsze szkice Helmuta Jahna / fot. Murphy Jahna Architects
Pierwsze szkice Helmuta Jahna / fot. Murphy Jahna Architects
Pierwsze wizualizacje wieżowca / fot. Murphy Jahna Architects
Pierwsze wizualizacje wieżowca / fot. Murphy Jahna Architects
Pierwsze wizualizacje wieżowca / fot. Murphy Jahna Architects
Pierwsze wizualizacje wieżowca / fot. Murphy Jahna Architects
Pierwsze wizualizacje wieżowca / fot. Murphy Jahna Architects
Pierwsze wizualizacje wieżowca / fot. Murphy Jahna Architects
Pierwsze wizualizacje wieżowca / fot. Murphy Jahna Architects
Pierwsze wizualizacje wieżowca / fot. Murphy Jahna Architects
Pierwsze wizualizacje wieżowca / fot. Murphy Jahna Architects
Pierwsze wizualizacje wieżowca / fot. Murphy Jahna Architects

Dynamiczna elewacja

W porównaniu z wcześniejszymi wersjami, w ostatecznej budynek wydaje się chłodniejszy. Kolor elewacji nadaje przede wszystkim szkło. Inwestor zapowiada, że będzie to szkło o obniżonej zawartości żelaza, które nadaje szybom zielonkawy odcień. Zamiast tego, mają mieć tzw. fryt czyli zahartowany nadruk w złoto-brązowym kolorze.

- Dzięki ruchomym elementom elewacji i specyficznym materiałom budynek będzie zmieniał kolor zależni od pory dnia i roku - tłumaczy architekt.

Z pierwotnej koncepcji, zachowany został też pomysł na konstrukcję ostatnich kondygnacji, gdzie oprócz urządzeń technicznych znaleźć mają się dwa tarasy należące do największych i najdroższych apartamentów, które zajmą ostatnie kondygnacje.

W sumie, w 44-piętrowym wieżowcu ma się znaleźć około 250 mieszkań. Wieża przy Twardej to kolejny po Złotej 44 wieżowiec mieszkalny w centrum miasta. Budynek zaprojektowany przez Daniela Libeskinda ma być gotowy pod koniec 2012 roku.

Pierwsza wersja projektu /fot. Murphy Jahn Architects
Pierwsza wersja projektu /fot. Murphy Jahn Architects
Cosmopolitan - ostateczny projekt / fot. Tacit Development
Cosmopolitan - ostateczny projekt / fot. Tacit Development

Karol Kobos