Tak reklama pożarła miasto

Warszawa

Reklama w centrum miasta | E. Dymna, M. Rutkiewicz
Reklama w centrum miasta | E. Dymna, M. Rutkiewicz
Reklama w centrum miasta | E. Dymna, M. Rutkiewicz
Reklama w centrum miasta | E. Dymna, M. Rutkiewicz
Reklama w centrum miasta | E. Dymna, M. Rutkiewicz
Reklama w centrum miasta | E. Dymna, M. Rutkiewicz

Bannery, billboardy, citylighty, słupy, plakaty, balony, plazmy… Reklama opanowała miasto i atakuje nas w każdej jego części. Od strony naukowej i artystycznej tematem postanowiło zająć się Muzeum Sztuki Nowoczesnej, które reklamę zewnętrzną uczyniło motywem przewodnim tegorocznego festiwalu "Warszawa W Budowie".

Reklamowy chaos nie jest - jakby się mogło wydawać - wykwitem ustrojowej zmiany przełomu lat 80. i 90. Jak zauważa kurator festiwalu Tomasz Fudala, sięga on końca XIX wieku, kiedy gąszcz dwujęzycznych, polskich i rosyjskich, szyldów zasłonił architekturę miasta.

Historią reklamowego żywiołu na warszawskich ulicach poznamy dzięki wystawie "Miasto na sprzedaż".

Reklama zamiast mebli

Przypomni ona historię kolorowych witryn, wielkomiejskich pasaży handlowych oraz pulsujących światłem neonów. Przybliży dzieje małych pracowni graficznych II RP, dwudziestolecia międzywojennego. Pokaże też, jak wyglądała warszawska ulica w pierwszych latach po upadku PRL-u, kiedy każdą nową reklamę witano z entuzjazmem.

Ekspozycja zainauguruje nową siedzibę Muzeum Sztuki Nowoczesnej, które organizuje WWB, w dawnym Domu Meblowym Emilia. Oprowadzać po niej będą zarówno kuratorzy, jak i znani warszawiacy, którzy opowiedzą, co ich fascynuje, a co drażni w warszawskiej ulicy.

Emilka będzie centrum atrakcji, ale lista adresów pod, którymi zagości w tym roku festiwal, jest dłuższa.

Szlakiem starych murali-reklam

Spacer pt. "Pędzlem w konsumenta. Murale reklamowe lat 70. i 80." pozwoli uczestnikom na zobaczyć z bliska legendarne warszawskie reklamy, które przetrwały do dziś. To może być ostatnia okazja do obejrzenia "Fotonu" z Targowej czy "Toto" z Widok z profesjonalnym komentarzem.

W kawiarni Filtry odbywać się będą warsztaty uczące, jak stworzyć wizerunek nowego miejsca, by przyciągnąć do niego mieszkańców, a potem wypromować je z sukcesem. Na warsztatach "Muzeum reklamy" uczestnicy prześledzą proces projektowania marki. Stworzą logotyp oraz strategię promocji fikcyjnego muzeum.

Natomiast ci, którzy wybiorą się do Bufetu Centralnego na "Urban Kitchen", dowiedzą się, jak promować miasta poprzez gastronomię. Temat tych warsztatów zainspirowany jest niezwykłą popularnością miejsc serwujących proste lokalne zakąski i mocne trunki.

Spotkania i konkurs na stragan

Bardzo interesująco zapowiada się także spotkanie z duetem artystycznym KwieKulik pod mocnym tytułem "Chałtury". Zofia Kulik i Przemysław Kwiek opowiedzą o swoim wkładzie w propagandę wizualną okresu PRL. O współczesnej reklamie, łączącej japońską tradycję ze współczesną sztuką, komiksu opowie znana ilustratorko Yuko Shimizu.

Podczas WWB zostanie także rozstrzygnięty konkurs na koncepcję mebla-straganu dla ulicy Filtrowej. Zwycięskie i wyróżnione projekty zostaną zaprezentowane, a same stragany mają w przyszłości służyć ochockim sprzedawcom warzyw i owoców.

Festiwal projektowania miasta "Warszawa W Budowie" 12 października - 9 grudnia 2012Działa już festiwalowy blog.

bako/roody