Tak kolejarze chcą zmieniać stolicę

Warszawa

Nowy pomysł na Warszawę Główną | materiały inwestora
Nowy pomysł zabudowę | materiały inwestora
Koncepcja nowej Warszawy Głównej | materiały inwestora
Koncepcja nowej Warszawy Głównej | Materiuały inwesotra
Nowa Warszawa Główna | materiały inwestora
Koncepcja nowej Warszawy Głównej | materiały inwestora
Przy dworcu mają powstać wieżowiec | materiały inwestora
Nowy pomysł na Warszawę Główną | materiały inwestora
Nowy pomysł zabudowę | materiały inwestora
Koncepcja nowej Warszawy Głównej | materiały inwestora
Koncepcja nowej Warszawy Głównej | Materiuały inwesotra
Nowa Warszawa Główna | materiały inwestora
Koncepcja nowej Warszawy Głównej | materiały inwestora

Kolejarze pokazali właśnie wizję nowej Warszawy Głównej przy placu Zawiszy. Pomysłów na modernizację stołecznych dworców i obudowanie ich mieszkaniami, biurowcami czy galeriami handlowymi, PKP mają jednak więcej. Na tvnwarszawa.pl przypominamy te projekty.

Dworzec Główny

Dwie wieże, galeria handlowa, pasaż podziemny i oczywiście nowy dworzec – taka koncepcja zagospodarowania terenów u zbiegu Towarowej i Kolejowej właśnie ujrzała światło dzienne. To wstępne wizja, którą PKP chcą realizować wspólnie z inwestorem - Immofinanz Group. Ma objąć łącznie 10 hektarów i - według zapowiedzi kolejarzy - odmienić ten zaniedbany obszar miasta.CZYTAJ WIĘCEJ O TEJ KONCEPCJI

Planów na przebudowę terenów kolejowych jest jednak więcej.

Dworzec Zachodni

Pod koniec ubiegłego roku ruszyła budowa nowego Dworca Zachodniego. Jak zapewniają kolejarze, ma być gotowy w tym roku. Kolejny rok zajmie budowa podziemnego parkingu oraz części biurowej.

Stacja będzie schowana pod ziemią, za pierzeją biurowców o typowej, współczesnej architekturze. Budowa ma kosztować 1,5 miliona euro, czyli około 6 milionów złotych. To niewielka część całej inwestycji, która szacowana jest na 110 milionów euro. Większość tej kwoty pochłoną właśnie dwa biurowce, dominujące w pierzei Alej Jerozolimskich.

CZYTAJ WIĘCEJ O TEJ BUDOWIE

Wirtualny spacer po nowym dworcu
mat. inwestora

Wieża przy Centralnym

200-metrowy wieżowiec, pasaże i wiszące ogrody – tak wygląda koncepcja zagospodarowania terenu przy skrzyżowaniu przy Dworcu Centralnym (po drugiej stronie Al. Jerozolimskich). Pomysł zawiera także zielone pasaże, atria i place, które mają pełnić funkcję zewnętrznej poczekalni dla podróżnych, którzy będą czekać na pociągi. W centrum inwestycji planowana jest także promenada, a w budynkach wiszące i dachowe ogrody.Pierwsze prace przy kompleksie Centralna Park miałyby się rozpocząć w 2018 roku.

CZYTAJ WIĘCEJ O TYCH PLANACH

Wizualizacja inwestycji | PKP
Wizualizacja inwestycji | PKP
Wizualizacja inwestycji | PKP
Wizualizacja inwestycji | PKP
Wizualizacja inwestycji | PKP
Wizualizacja inwestycji | PKP

Dworzec Gdański

W planach kolejarzy jest również przebudowa Dworca Gdańskiego. Powstać ma węzeł przesiadkowy razem ze zmodernizowanym dworcem. Inwestor dopuszcza w koncepcji jeden budynek z mieszkaniami. Tuż obok dworca przewidywane są hotel lub centrum konferencyjne, a także spory plac.

Nad torami kolejowymi ma się pojawić platforma łącząca Śródmieście z Żoliborzem. Cała inwestycja ma być prowadzona etapami. W pierwszej kolejności realizowana będzie budowa nowego dworca kolejowego. Szacunkowa wartość całego przedsięwzięcia wynosi ok. 1,5 mld zł.

CZYTAJ WIĘCEJ O TYCH PLANACH

Nowa Warszawa Gdańska | Ghelamco
Nowa Warszawa Gdańska | Ghelamco
Nowa Warszawa Gdańska | Ghelamco
Nowa Warszawa Gdańska | Ghelamco
Nowa Warszawa Gdańska | Ghelamco
Nowa Warszawa Gdańska | Ghelamco
Nowa Warszawa Gdańska | Ghelamco
Nowa Warszawa Gdańska | Ghelamco
Nowa Warszawa Gdańska | Ghelamco
Nowa Warszawa Gdańska | Ghelamco

"Powolutku zaczyna się zmieniać"

Jak te plany kolejarzy oceniają eksperci zajmujący się przestrzenią miejską w Warszawie? – W stolicy jest mnóstwo terenów kolejowych, ale przez długi czas mówiło się tylko o ich zagospodarowaniu. Teraz powolutku zaczyna się to zmieniać. I bardzo dobrze, że tak się dzieje – twierdzi Witold Weszczak z Grupy M20.Dodaje jednak, że jest to kropla w morzu potrzeb. – To są punktowe inwestycje, a potencjalnych terenów należących do kolejarzy, na których można by inwestować jest więcej. Na przykład na Czystem są dziesiątki hektarów, gdzie mogłaby powstać nowa dzielnica – podkreśla Weszczak.

Jego zdaniem nie ma większego zagrożenia, że dworce po przebudowie stracą swoją podstawową funkcję, na co zwracają uwagę krytycy komercyjnych planów kolejarzy.

- Na przykład Dworzec Główny w ogóle teraz nie jest używany, a docelowo ma służyć pociągom regionalnym, więc nie musi być gigantyczny. Dzięki rozwiązaniom komercyjnym będzie wielofunkcyjny, co jest dobre - przekonuje Weszczak. - Jeżeli chodzi o Dworzec Gdański, to po przebudowie, ma być bardziej funkcjonalny. Nie wygląda na to, że będzie mniejszy niż teraz - dodaje.

Przyznaje jednak, że problem może być z Dworcem Zachodnim. - To był duży dworzec, a może być skompresowany do hali odpraw. Pytanie brzmi, czy nie będzie przez to dużego natłoku pasażerów czekających do kas - zastanawia się nasz rozmówca Weszczak. - Jednak to, czy dworce będą funkcjonalne, wyjdzie w praniu - podsumowuje.

ran/b