Przygotuj się na:

ŚWIĘTO NIEPODLEGŁOŚCI

Tegoroczne obchody Święta Niepodległości wiążą się z ogromnymi utrudnieniami. Bieg Niepodległości przetnie miasto na pół, a wzdłuż trasy marszu narodowców już od samego rana ustawione będą betonowe zapory.

Tak będzie wyglądał Bilet Metropolitalny

Warszawa

Urząd MiastaTak będzie wyglądał Bilet Metropolitalny

Pierwsza partia 75 tysięcy kart jest już gotowa, a kolejny przetarg przewiduje wykonanie jeszcze 200 tysięcy - poinformował Zarząd Transportu Miejskiego. Dotychczas chęć wprowadzenia Biletu Metropolitalnego zadeklarowało 20 sąsiadujących z Warszawą gmin.

Nowe karty opatrzone są z jednej strony logo Warszawskiego Transportu Publicznego. Na odwrocie jest miejsce na wzór graficzny gmin, należących do grona uczestników Biletu Metropolitalnego. Mieszkańcy będą mogli wyrobić kartę w swojej gminie, a bilet zakodować w Punktach Obsługi Pasażerów ZTM.

Dotychczas 20 gmin zadeklarowało chęć skorzystania z oferty Biletu Metropolitalnego: Legionowo, Jabłonna, Stare Babice, Leszno, Raszyn, Wiązowna, Piaseczno, Sulejówek, Józefów, Góra Kalwaria, Wołomin, Nieporęt, Lesznowola, Otwock, Halinów, Ożarów Mazowiecki, Wieliszew, Radzymin, Pruszków i Kobyłka.

Jak poinformowała Renata Kaznowska, wiceprezydent Warszawy, niektóre z nich przyjęły już potrzebne uchwały. Pierwsze porozumienia między miastem a gminami zostaną podpisane w lipcu.

Trzy poziomy dofinansowania

Warszawscy radni w maju przyjęli uchwałę o nowych zasadach dofinansowania biletów komunikacji miejskiej w ramach porozumienia Warszawa+. Od 1 września samorządy gmin, które mają podpisaną stosowną umowę z władzami stolicy, będą dopłacać do biletów osób płacących podatki w Warszawie.

Rada uchwaliła też likwidację drugiej strefy biletowej dla posiadaczy Karty Warszawiaka.

W ramach nowych zasad, przewidywane są trzy poziomy dofinansowania zakupu biletu przez gminy.

Pierwszy z nich to obniżka ceny biletu 30-dniowego ważnego w dwóch strefach ze 180 na 166 złotych. Drugi próg obniży cenę do 150 złotych, a trzeci do 122 złotych. Koszt biletu 90-dniowego dwustrefowego zostanie z kolei obniżony z 460 złotych kolejno do 406 zł na pierwszym poziomie dopłaty, 390 złotych na drugim oraz 330 złotych na trzecim.

Różnice w cenie pokryją samorządy, w zależności od wybranego przez jej władze progu dopłat.

Zintegrowana sieć komunikacji

Oferta Warszawa+ dla gmin aglomeracji warszawskiej, których mieszkańcy podróżują Warszawskim Transportem Publicznym, została wprowadzona 1 sierpnia 2014 roku. Pierwsze skorzystały z niej Marki, które teraz są już w pierwszej strefie. Później dołączyły gminy: Jabłonna, Konstancin-Jeziorna, Nadarzyn, Nieporęt, Wieliszew i Legionowo. Teraz oferta ta została rozszerzona.

Dzięki porozumieniom zawieranym między Warszawą a podwarszawskimi gminami mieszkańcy aglomeracji mają dostęp do największej w Polsce zintegrowanej sieci komunikacyjnej, obejmującej w ramach biletu Warszawskiego Transportu Publicznego: tramwaje, autobusy, metro, pociągi Szybkiej Kolei Miejskiej, autobusowe linie dowozowe typu "L", a także, w ramach Wspólnego Biletu ZTM-KM-WKD - pociągi Kolei Mazowieckich i Warszawskiej Kolei Dojazdowej - informuje urząd miasta.

ZOBACZ TEŻ MATERIAŁY O DARMOWYCH BILETACH DLA UCZNIÓW:

Renata Kaznowska o bezpłatnych przejazdachMateusz Szmelter/tvnwarszawa.pl
wideo 2/2

PAP/kk/mś