Przygotuj się na:

ŚWIĘTO NIEPODLEGŁOŚCI

Tegoroczne obchody Święta Niepodległości wiążą się z ogromnymi utrudnieniami. Bieg Niepodległości przetnie miasto na pół, a wzdłuż trasy marszu narodowców już od samego rana ustawione będą betonowe zapory.

Szlaban opada 300 razy dziennie. Chcą tunelu, zyskali sojusznika

Warszawa

tvnFragment programu "Uwaga"

Komisja Dialogu Społecznego poparła mieszkańców domagających się budowy tunelu pod torami w ciągu ul. Marsa i al. Chruściela w Rembertowie.

W jednogłośnie przyjętej uchwale KDS ds. Transportu zwrócił się do prezydent Warszawy, radnych miasta i PKP PLK o wprowadzenie budowy tunelu drogowego łączącego do planów budżetowych miasta i kolei na lata 2016-2018. Tunel ma rozwiązać problem przejazdu kolejowego, przy którym tworzą się ogromne zatory utrudniające ruch.

Przejazd zamknięty 6 godzin dziennie

"Intensywność ruchu kolejowego oraz sąsiedztwo peronu, przy którym zatrzymują się pociągi podmiejskie i stacji towarowej powoduje, że przejazd jest zamknięty średnio ponad 6 godz. w ciągu doby, zatrzymując ruch drogowy, co jest szczególnie uciążliwe w godzinach szczytu, zarówno dla mieszkańców Rembertowa jak i osób korzystających z tranzytu drogą wojewódzką nr 637. Pasażerowie autobusów komunikacji zbiorowej i innych pojazdów oczekują do kilkunastu minut na możliwość przejazdu na drugą stronę. Dochodzi nawet do zagrożenia życia mieszkańców dzielnicy w przypadku, kiedy karetka pogotowia lub straż pożarna jadące na sygnale również tak długo stoi przed przejazdem" – czytamy w uzasadnieniu uchwały.

W uchwale napisano także, że budowa tunelu umożliwi stworzenie dogodnego węzła przesiadkowego dla użytkowników komunikacji. Zasugerowano utworzenie przystanków autobusowych w tunelu z wyjściami na peron, co pozwoliłoby skrócić czas przesiadki między autobusem a pociągiem. A jeśli w tunelu nie wystarczyłoby miejsca dla przystanków, to powinny się one znaleźć na powierzchni, ale nie dalej niż 100 m od osi peronu PKP Warszawa Rembertów.

Społecznicy zaapelowali także o drogę rowerową w tunelu oraz windy na peron umożliwiające przewóz roweru lub pochylnie.

Droga dla rowerów i windy na peron

Przypomnieli, że budowa bezkolizyjnego przejazdu została ujęta w ważnych dokumentach: studium wykonalności modernizacji i rozbudowy warszawskiego węzła kolejowego z 2010 roku, projekcie planu miejscowego, Strategii Rozwoju Województwa Mazowieckiego do 2030 r. oraz Programie Rozwoju Dzielnicy Rembertów do 2020 r. PKP PLK mają decyzję środowiskową dla tej inwestycji (wydaną w 2012 roku).

Przejazd przez tory między ulicami Cyrulików a Marsa to codzienna gehenna mieszkańców Rembertowa. Szlabany opadają i podnoszą się tam 300 razy dziennie, czyli co kilka minut. Nie ma się co dziwić, to bardzo obciążony szlak łączący Warszawę z wschodnią Europą. Dodatkową jeżdżą tędy pociągi podmiejskie. Codzienne problem rembertowian pokazał reporter "Uwagi".

Zdesperowani pojawili się z transparentami w grudniu na sesji Rady Warszawy. Prezydent stolicy potwierdziła chęć budowy tunelu, ale przy finansowym udziale PKP. – Trudno, żebyśmy sami ponieśli ten ciężar – mówiła Hanna Gronkiewicz-Waltz. Wstępnie koszt budowy tunelu szacowany jest na 60 mln zł.

Komisje Dialog Społecznego skupiają działaczy organizacji pozarządowych. Mają charakter doradczy.

bako/ec