Stolica testuje elektryczny autobus z Chin

Warszawa

Tomasz Zieliński, tvnwarszawa.plTesty elektrycznego autobusu

Chiński autobus elektryczny BYD K9 przyjechał do Warszawy na serię testów. Do 18 czerwca będzie jeździł na trasie linii 222.

- BYD (Build Your Dreams) jest potentatem w produkcji akumulatorów i baterii. Rozwija także przemysł energii odnawialnej i motoryzacyjny. Elektryczny autobus jest efektem połączenia doświadczeń w tych trzech sektorach – zachwala Jan Krynicki, rzecznik polskiego oddziału BYD.

BYD K9 to elektryczny autobus miejski o długości 12 metrów. Znajduje się w nim 18 miejsc siedzących. Dwa silniki montowane w piastach kół tylnych pozwalają rozpędzić pojazd do ok. 90 km/h.

Po pełnym naładowaniu pojazd może przejechać w warunkach miejskich 250-300 km (200 km w warunkach zimowych). Pełne ładowanie trwa 4-6 godzin, ale system szybkiego ładowania pozwala "uzupełnić" akumulatory do 50 procent całkowitej pojemności w 30 minut.

Testują nowy autobus | Tomasz Zieliński, tvnwarszawa.pl
Testują nowy autobus | Tomasz Zieliński, tvnwarszawa.pl
Testują nowy autobus | Tomasz Zieliński, tvnwarszawa.pl
Testują nowy autobus | Tomasz Zieliński, tvnwarszawa.pl
Testują nowy autobus | Tomasz Zieliński, tvnwarszawa.pl
Testują nowy autobus | Tomasz Zieliński, tvnwarszawa.pl
Testują nowy autobus | Tomasz Zieliński, tvnwarszawa.pl
Testują nowy autobus | Tomasz Zieliński, tvnwarszawa.pl
Testują nowy autobus | Tomasz Zieliński, tvnwarszawa.pl
Testują nowy autobus | Tomasz Zieliński, tvnwarszawa.pl
Testują nowy autobus | Tomasz Zieliński, tvnwarszawa.pl
Testują nowy autobus | Tomasz Zieliński, tvnwarszawa.pl

Jak przenośna ładowarka

- To pojazd zaplanowany od podstaw. Akumulatory rozmieszczone są równomiernie w podłodze i ścianie tylnej. Ciekawostką jest to, że może być przenośną ładowarką. W awaryjnych sytuacjach można podpiąć go do sieci i awaryjnie podładować – zwraca uwagę Krynicki.Elektryczny napęd sprawia, że autobus BYD K9 niemal nie emituje do atmosfery zanieczyszczeń. Spalinowy silniczek napędza jedynie klimatyzację. Autobus jest cichy i ekonomiczny, wyposażony w system odzyskiwania energii z hamowania i przystosowany dla niepełnosprawnych.

Jeżdżą po Chinach i Holandii

- Półtora tysiąca takich autobusów jeździ już po Chinach. Pierwszy wyruszył 4 lata temu. Łącznie autobusy BYD K9 zrobiły na chińskich drogach 1,8 mln km – wyjaśnia rzecznik polskiego oddziału BYD. Pierwsze egzemplarze wożą także pasażerów w Europie. BYD dostarczyło sześć autobusów na holenderską wyspę Schiermonnikoog.

Pierwsza Warszawa

Miejskie Zakłady Autobusowe, jako pierwsza firma w naszym regionie, testują chiński autobus. Będzie on kursował do 18 czerwca na trasie linii 222. - Dostaliśmy ten autobus do testów tylko na dwa miesiące. Zainteresowanie jest duże. Po Warszawie chciałyby go przetestować Kraków, Jaworzno, Gdańsk, Gdynia i Słupsk – wylicza rzecznik.

W zeszłym roku na kilkunastodniowych testach był prezentowany Solaris Urbino Electric.

Rozkład jazdy autobusu elektrycznego linii 222:

Dzień powszedni:

Spartańska: 7.24, 9.20, 11.20, 13.38, 15.24, 17.09, 19.02, 20.23

Bielańska: 6.30, 8.17, 10.23, 12.03, 14.32, 16.17, 18.17, 19.43

Dzień świąteczny

Spartańska: 7.42, 9.22, 11.02, 12.42, 14.22, 16.02, 17.42, 19.22

Bielańska: 6.55, 8.24, 10.04, 11.44, 13.24, 15.04, 16.44, 18.24

Autobus elektryczny nie jest uwzględniony w rozkładzie jazdy wywieszonym na przystankach. Są to kursy dodatkowe.

BYD elektryczny autobus z Chin | Jan Krynicki, BYD
BYD elektryczny autobus z Chin | Jan Krynicki, BYD
BYD elektryczny autobus z Chin | Jan Krynicki, BYD
BYD elektryczny autobus z Chin | Jan Krynicki, BYD
BYD elektryczny autobus z Chin | Jan Krynicki, BYD
BYD elektryczny autobus z Chin | Jan Krynicki, BYD
BYD elektryczny autobus z Chin | Jan Krynicki, BYD
BYD elektryczny autobus z Chin | Jan Krynicki, BYD
BYD elektryczny autobus z Chin | Jan Krynicki, BYD