Przygotuj się na:

ZMIANY W KODEKSIE DROGOWYM

Szóstego grudnia wchodzą w życie nowe przepisy o tworzeniu drogowych korytarzy życia oraz jazdy na suwak.

Skarżą konkurs na koncepcję metra

Warszawa

Tak będzie wyglądał zachodni odcinek II linii metra | materiały prasowe
Tak będzie wyglądał zachodni odcinek II linii metra | materiały prasowe
Tak będzie wyglądał zachodni odcinek II linii metra | materiały prasowe
Tak będzie wyglądał zachodni odcinek II linii metra | materiały prasowe
Tak będzie wyglądał zachodni odcinek II linii metra | materiały prasowe
Tak będzie wyglądał zachodni odcinek II linii metra | materiały prasowe
Tak będzie wyglądał zachodni odcinek II linii metra | materiały prasowe
Tak będzie wyglądał zachodni odcinek II linii metra | materiały prasowe
Tak będzie wyglądał zachodni odcinek II linii metra | materiały prasowe
Tak będzie wyglądał zachodni odcinek II linii metra | materiały prasowe
Tak będzie wyglądał zachodni odcinek II linii metra | materiały prasowe
Tak będzie wyglądał zachodni odcinek II linii metra | materiały prasowe
Tak będzie wyglądał zachodni odcinek II linii metra | materiały prasowe
Tak będzie wyglądał zachodni odcinek II linii metra | materiały prasowe
Tak będzie wyglądał zachodni odcinek II linii metra | materiały prasowe
Tak będzie wyglądał zachodni odcinek II linii metra | materiały prasowe
Tak będzie wyglądał zachodni odcinek II linii metra | materiały prasowe
Tak będzie wyglądał zachodni odcinek II linii metra | materiały prasowe

Wyniki konkursu na koncepcję ostatnich na zachodzie stacji II linii metra zaskarżone. Firma, która przegrała bój o ten kontrakt twierdzi, że doszło do szeregu naruszeń, które miały wpływ na ostateczny wynik.

Zwycięzcę miejskiego konkursu na koncepcję architektoniczną trzech stacji na Bemowie i stacji postojowej "Mory" poznaliśmy 9 czerwca. To konsorcjum firm AMC - Andrzej Chołdzyński i Biura Projektów "Metroprojekt".

Druga firma, która wzięła udział w konkursie, to ILF Consulting Engineers Polska. Jej przedstawiciele nie zgodzili się z werdyktem stołecznych urzędników na wybór. I złożyli 19 czerwca do Krajowej Izby Odwoławczej odwołanie. W oświadczeniu umieszczonym na swojej stronie internetowej, poinformowali o powodach swojego ruchu.

Zasada anonimowości

"Najpoważniejszy zarzut podniesiony przez ILF stanowi naruszenie przez Konsorcjum zasady anonimowości, która jest naczelną regułą rządzącą postępowaniem konkursowym. Prace konkursowe powinny zostać sporządzone w sposób uniemożliwiający identyfikację ich autorów. Ma to na celu zagwarantowanie bezstronnej oceny prac przez członków sądu konkursowego" - czytamy w komunikacie ILF.

I argumentują, że numer nadany pracy przez konsorcjum jest zbieżny z numerem uprawnień głównego architekta zwycięzcy konkursu. "Już 4 maja, kilka godzin po złożeniu prac przez uczestników konkursu, w Internecie pojawiła się informacja opisująca możliwość powiązania numeru pracy Konsorcjum z numerem uprawnień jego głównego architekta" – sugeruje ILF. Powołuje się przy tym na forum skyscrapercity.com, gdzie omawiane są między innymi sprawy komunikacji zbiorowej czy architektury.

Kolejny zarzut podnoszony przez przegraną firmę dotyczy przeszłości. Jak przekonują, konsorcjum w treści swojej pracy konkursowej zawarło informacje oraz odwołania do poprzednio przeprowadzonego przez miasto postępowanie na wcześniejszy odcinek, które również wygrało.

"Liczne braki"

"W ocenie ILF, zwycięska praca zawiera liczne braki oraz niezgodności z powszechnie obowiązującymi przepisami prawa oraz wymogami technicznymi określonymi przez Zamawiających. Dotyczy to zarówno stacji metra, infrastruktury towarzyszącej, jak również STP Mory. Praca Konsorcjum zawiera także liczne niezgodności przedstawionych rozwiązań planistycznych z miejscowymi planami zagospodarowania przestrzennego. Uniemożliwia to uzyskanie pozwolenia na budowę obiektów metra w oparciu o pracę konkursową" - dodają.

Dalszy losy konkursu będą zależeć od decyzji KIO.

Trzy stacje na Bemowie

W ramach tego etapu rozbudowy podziemnej kolejki mają powstać trzy stacje. Stacja C03 "Lazurowa" ma być zlokalizowana po południowej stronie ul. Górczewskiej, w rejonie ul. Lazurowej; stacja C02 Chrzanów - w rejonie skrzyżowania ul. Szeligowskiej z planowanym przedłużeniem ul. Człuchowskiej; stacja C01 Połczyńska - w rejonie ul. Sochaczewskiej i Połczyńskiej.

Ponadto za ul. Połczyńską, w sąsiedztwie Instytutu Energetyki, powstanie Stacja Techniczno-Postojowa "Mory", z halami postojowymi i serwisowymi, magazynami i zapleczem technicznym II linii metra.

Zwycięzca konkursu otrzyma 50 tys. zł, a także zaproszony zostanie do negocjacji w trybie zamówienia "z wolnej ręki" w postępowaniu o udzielenie zamówienia na opracowanie projektów budowlanych oraz postępowaniu Zarządu Transportu Miejskiego o udzielenie zamówienia na opracowanie "Koncepcji Architektoniczno-Budowlanej Węzłów Przesiadkowych".

Plany zakładają, że metro dojedzie na Mory do 2023 roku.

Wizualizacje nowych stacji metraMateusz Szmelter/ tvnwarszawa.pl
wideo 2/3

ran/gp