Siedem nowych sygnalizacji. Sprawdź, gdzie staną

Warszawa

Skrzyżowanie Pułkowej z Dziwożony | ZDM
Skrzyżowanie Kajki z Odrodzenia | ZDM
Skrzyżowanie Kajki z Alpejską | ZDM
Skrzyżowanie Leszno i Karolkowej | ZDM
Skrzyżowanie Lazurowej i Dywizjonu 303 | ZDM
Skrzyżowanie al. Krakowskiej i Lipowczana | ZDM
Skrzyżowanie Drewny z Przyczułkową | ZDM
Skrzyżowanie Pułkowej z Dziwożony | ZDM
Skrzyżowanie Kajki z Odrodzenia | ZDM
Skrzyżowanie Kajki z Alpejską | ZDM
Skrzyżowanie Leszno i Karolkowej | ZDM
Skrzyżowanie Lazurowej i Dywizjonu 303 | ZDM
Skrzyżowanie al. Krakowskiej i Lipowczana | ZDM

Siedem skrzyżowań w sześciu dzielnicach zyska sygnalizację świetlną. - Ma być bezpiecznej - deklaruje Zarząd Dróg Miejskich. Przetarg już jest, a w nim pięciu chętnych wykonawców.

Światła staną kolejno na skrzyżowaniach: Kajki - Alpejska oraz Kajki - Odrodzenia (w Wawrze), Drewny - Przyczółkowa (bliżej granicy miasta, w Wilanowie), al. Krakowska - Lipowczana (we Włochach), Leszno - Karolkowa (na Woli), Lazurowa - Dywizjonu 303 (na Bemowie) oraz Pułkowa - Dziwożony (na Bielanach).

Miejsca, w których staną nowe sygnalizatory świetlne
Google Maps

Pięciu chętnych

Nowa sygnalizacja ma działać w pełnej koordynacji z sąsiednimi. Będzie wyposażona w oświetlenie LED i automatyczną detekcję uczestników ruchu. Co oznacza, że rozpozna, czy na przejście na drugą stronę oczekuje pieszy.

"Oferty złożyło pięciu wykonawców" - informują drogowcy. W zależności od skrzyżowania, wahają się one od 54 do 221 tysięcy złotych.

Zwycięska firma będzie miała 180 dni na opracowanie projektu budowlano-wykonawczego i uzyskanie pozwoleń niezbędnych do realizacji inwestycji.

Ma być bezpieczniej

"Nadrzędnym celem każdej z tych inwestycji jest poprawa bezpieczeństwa uczestników ruchu" - przekonują pracownicy ZDM.

Zaznaczają, że w bezpośrednim sąsiedztwie skrzyżowań Kajki z Alpejską i z Odrodzenia znajduje się kilka szkół (podstawowa, gimnazjum i liceum) oraz szpital.

Skrzyżowanie Drewny i Przyczółkowej to z kolei miejsce, gdzie mamy tak zwany "wlot" i "wylot" do i z miasta. A co za tym idzie, duże natężenie ruchu spotyka się z koniecznością obsłużenia ruchu pieszego i rowerowego oraz ruchu lokalnego z ulicy Przyczółkowej. Podobnie jest na Pułkowej, na granicy z Łomiankami. "Ze względu na duży ruch i znaczne prędkości osiągane przez pojazdy, notujemy tu trudności z przejazdem przez skrzyżowanie" - przyznają drogowcy.

Kolejne skrzyżowanie, które ma się zmienić to al. Krakowska i Lipowczana. Tu sygnalizacja ma przede wszystkim ułatwić pieszym bezpieczne przekraczanie jezdni i torowiska. Do tej pory, ze względu na duży ruch w al. Krakowskiej, było to nie lada wyzwaniem.

Prace w 2018 roku

Podobna sytuacja jest na skrzyżowaniu Leszno z Karolkową, gdzie dochodzi do wypadków z pieszymi przechodzącymi przez tę pierwszą ulicę.

"Duże natężenie ruchu i bliskość osiedli mieszkaniowych oraz przystanków komunikacji miejskiej ma też miejsce w rejonie skrzyżowania Lazurowej i Dywizjonu 303. Sygnalizacja usprawni ruch w tym rejonie i ułatwi wyjazd z osiedli przy ul. Dywizjonu 303" - zapewniają urzędnicy z ZDM. Dodatkowo, w ramach budżetu partycypacyjnego ma tu powstać pas do prawoskrętu z Dywizjonu 303 w Lazurową.

Postawienie nowych świateł planowane jest na 2018 rok. Pod warunkiem, że rada miasta przeznaczy na to odpowiednie fundusze.

Czytaj także wywiad z Michałem Domaradzkim z miejskiego Biura Polityki Mobilności i Transportu, m.in. o bezpieczeństwie na warszawskich ulicach:

kw/mś