Przygotuj się na:

WOLA: ZMIANY TRAS AUTOBUSÓW

Wraz z planowanym na kwiecień 2020 roku otwarciem nowych stacji metra na Woli zmienić się muszą trasy wielu linii autobusowych. Zarząd Transportu Miejskiego pokazał plany, które będą podstawą konsultacji społecznych. Początek 10 grudnia.

Rowery Veturilo nie będą lżejsze. "Bo szybciej by się zużywały"

Warszawa

Lech Marcinczak / tvnwarszawa.plRowery Veturilo nie będą lżejsze

Mieszkańcy stolicy skarżą się, że miejskie rowerowy są zbyt ciężkie. – Jest problem z wniesieniem ich po schodach – mówią. Jednak urzędnicy nie widzą możliwości wymiany rowerów na lżejsze, bo - jak twierdzą - jednoślady byłyby wtedy mniej wytrzymałe.

O sprawie zbyt ciężkich rowerów Veturilo napisał w interpelacji radny PO Michał Czaykowski. - Część mieszkańców korzystających z rowerów skarży się, że są one bardzo ciężkie – twierdzi radny.

Jak dodaje, warszawiacy narzekają głównie, gdy muszą wnieść rower po schodach przy kładkach. - Czy są plany wprowadzenia lżejszych pojazdów, aby można było łatwiej wykorzystać je na trudnych trasach? – pyta Czaykowski.

"Cięższe, więc wytrzymalsze"

Zarząd Dróg Miejskich, który zajmuje się siecią Veturilo, nie pierwszy raz spotyka się z takimi postulatami. – Podczas październikowych konsultacji społecznych w sprawie dalszego funkcjonowania systemu pojawiły się pytania o zmniejszenie ciężaru roweru. Jednak było ich zaledwie kilka – mówi Karolina Gałecka, rzeczniczka ZDM.

Rowery miejskie z jakich korzystają warszawiacy ważą około 15 kilogramów i nie ma szans, aby były lżejsze. - Rower musi być wykonany z materiałów odpornych na dewastację i uszkodzenia wynikające z bieżącego użytkowania. Dlatego nie może być zrobiony z lżejszych materiałów, bo szybciej by się zużywał – tłumaczy Gałecka i dodaje, że i tak rama jednośladów wykonana jest z aluminium, potrójnego stopu, a nie np. ze stali.

Jak wyjaśnia, mniej wytrzymalsze rowery, mogłyby źle znosić trudy swojej popularności. – Przy takiej skali wypożyczeń jakie mamy w Warszawie, lżejsze rowery mogłyby się rozpaść – przyznaje rzeczniczka drogowców. Przypomnijmy, w ubiegłym roku rowery miejskie zabierano ze stacji ponad 1,9 mln razy.

Zapytaliśmy ZDM, czy wprowadzenie lżejszych jednośladów, wiązałoby się z obniżeniem dopuszczalnej masy użytkownika (o sprawie było głośno, gdy do regulaminu Veturilo wprowadzono zapis, że maksymalne obciążenie roweru to 120 kg , osoby otyłe czuły się dyskryminowane tym zapisem). – To nie jest meritum sprawy – ucina Gałecka i przywołuje argumenty, które podawała wcześniej.

Nowy operator

Wiosną ZDM ma rozpisać przetarg na nowego operatora systemu rowerów miejskich Veturilo. Obecnemu, firmie NextBike, umowa kończy się 30 listopada. System czeka prawdopodobnie wiele zmian, niedługo ma być gotowy raport z październikowych konsultacji społecznych na temat rozwoju Veturilo.

Tymczasem Łukasz Puchalski, pełnomocnik prezydent ds. rowerów, a jednocześnie szef ZDM, opublikował na portalu społecznościowym, mapę przedstawiającą symulację ruchu rowerów Veturilo w 2015 roku nałożoną na siatkę drogową. Wynika z niej, że rowerami miejskimi najczęściej podróżuje się po ulicach w centrum.

Mapa podróży rowerami
Pełnomocnik ds. rowerowych

jb/b