Przygotuj się na:

WOLA: ZMIANY TRAS AUTOBUSÓW

Wraz z planowanym na kwiecień 2020 roku otwarciem nowych stacji metra na Woli zmienić się muszą trasy wielu linii autobusowych. Zarząd Transportu Miejskiego pokazał plany, które będą podstawą konsultacji społecznych. Początek 10 grudnia.

Rezygnują z 6-pasmowej "Tarchostrady"

Warszawa

ZTMProjekt przewidywał sześć pasów ruchu

Miasto wycofuje się z pomysłu poszerzenia Światowida aż do trzech pasów ruchu w każdym kierunku. Ulica ma być bardziej przyjazna pieszym i rowerzystom - zapowiedział Łukasz Puchalski, wicedyrektor Zarządu Transportu Miejskiego.

Wraz z budową tramwaju na Tarchomin ulica Światowida miała zostać poszerzona do w sumie sześciu pasów ruchu (po trzy w każdym kierunku). Część mieszkańców protestowała przeciwko tak szerokiej arterii na osiedlu. Inwestycję nazywano, pejoratywnie, Tarchostradą.

Z tym określeniem nie zgadza się dzielnica, która tłumaczy, że arteria jest ważną ulicą, bo łączy dwa największe osiedla w dzielnicy, gdzie mieszka prawie 70 procent mieszkańców Białołęki - Tarchomin i Nowodwory. - Poza tym trzeci pas miał przede wszystkim służyć do skrętu w lewo - mówi Bernadeta Włoch-Nagórny, rzeczniczka dzielnicy.

"Wymusić mniejszą prędkość"

W czwartek Łukasz Puchalski, dyrektor pionu inwestycji Zarządu Transportu Miejskiego, podczas sesji rady Białołęki przedstawił planowane zmiany w projekcie.

Jak możemy przeczytać na portalu tustolica.pl, przyznał, że od kiedy trzy miesiące temu został wicedyrektorem ZTM, miał co do projektu wątpliwości.

- Ostatecznie zdecydowaliśmy, że ulicę Światowida należy przeprojektować. Wytyczne do nowego projektu są takie, by był on bardziej bezpieczny oraz przyjazny pieszym i rowerzystom. Na istniejącej jezdni zamiast dwóch pasów ruchu powstaną trzy, w tym jeden służący do parkowania. Druga jezdnia będzie miała dwa pasy ruchu (a nie trzy, jak w obecnym projekcie) z dodatkowym trzecim pasem przed skrzyżowaniami. Będę sugerował także dosunięcie pasów ruchu do torowiska, tak by wymusić na skręcających samochodach mniejszą prędkość. Z pewnością nie będzie także ekranów akustycznych - powiedział.

- W pełni się z tego cieszę - komentuje w piątek w rozmowie z tvnwarszawa.pl Wojciech Tumasz, radny Białołęki, który krytycznie oceniał 6-pasmówkę. - Chciałem, aby ulica Światowida została przebudowana w takiej formie - dodaje.

Radny uważa, że na zmiany w projekcie wpłynęły protesty mieszkańców.

Protesty? "Wpłynął jeden"

Inne zdanie ma dzielnica, która - wraz z prezydentem Jackiem Wojciechowiczem i dyrektorem Puchalskim - pochyliła się jeszcze raz nad projektem przebudowy po protestach, ale... przeciwko wycince starego dębu.

- Dostaliśmy więcej sygnałów alarmujących o wycince drzewa, niż o rozbudowie ulicy Światowida - mówi Włoch-Nagórny i dodaje: - Wpłynął jeden taki protest, od mieszkańca, który przy arterii mieszka od niedawna.

Wycinka drzew pod Tramwaj na Tarchomin
Dawid Krysztofiński / tvnwarszawa.pl

Przybędzie miejsc parkingowych

Jak tłumaczy rzeczniczka, alarm mieszkańców związany z wycinką dębu, był pierwszym sygnałem, który zaniepokoił dzielnicę. - Zaczęliśmy zastanawiać się, co można z tym zrobić - dodaje.

Białołęka nie negowała starego projektu, ale jest zadowolona z tego przedstawionego w czwartek. - Zakłada on budowę miejsc parkingowych, a te się bardzo przydadzą - tłumaczy rzeczniczka.

Tramwaj na Tarchomin

Jak zapewniają urzędnicy, zmiany w projekcie nie wpłyną na opóźnienie budowy tramwaju na Tarchomin.

Linia tramwajowa od trasy Mostu Marii Skłodowskiej-Curie do pętli przy ulicy Mehoffera to długo oczekiwana inwestycja. Do tej pory udało się otworzyć tylko krótki odcinek torów, które kończą się zaraz za zjazdem z mostu Skłodowskiej-Curie.

Zarząd Transportu Miejskiego planuje dalszy odcinek tej trasy do pętli Winnica. Będą to kolejne cztery przystanki, trasa tramwajowa zakończy się wtedy w niewielkiej odległości od ul. Modlińskiej. Do Młocin będzie można stamtąd dojechać w 21 minut.

su/mz