Remont torów do Lublina. Pierwsze utrudnienia w czerwcu

Warszawa

Po remoncie pociągi pojadą z prędkością 160km/h

W połowie marca rozstrzygnięty ma zostać przetarg na modernizację 150 km linii kolejowej Lublin - Otwock – zapowiedział w środę prezes zarządu PKP Polskie Linie Kolejowe Ireneusz Merchel. To pierwszy etap przebudowy trasy nr 7 z Lublina do Warszawy.

Po zakończeniu inwestycji najszybsze pociągi pokonają tę drogę w ciągu 1,5 godziny. Obecnie jadą 2 godziny i 15 minut.

- Otwarcie ofert już nastąpiło. Zakładamy, że do połowy marca ogłosimy wyniki postępowań. Oferty w zasadzie już są przeanalizowane, sprawdzamy ostatnie, wyjaśnienia są składane – powiedział Merchel, który w środę wizytował linię przygotowywaną do modernizacji.

- 11 czerwca będzie zamknięcie linii. Zakładamy, że wykonawca w maju już będzie przygotowywał się do prac – dodał Merchel.

Zaznaczył, że trwa oczyszczanie terenu i wycinka drzew.

"Harmonogram jest napięty"

Przetarg podzielony jest na osiem zadań, a umowy mają być podpisane do końca kwietnia. - W przypadku dwu zadań umowy będą podpisane później, ale to nie wpłynie na tempo realizacji projektu. Decyzja o podziale przetargu na kilka zadań zapadła wczesną wiosną ubiegłego roku. Tempo jest dobre. Harmonogram jest napięty, ale będziemy go chcieli realizować zgodnie z planem – zapewnił Merchel.

W pierwszej kolejności, od czerwca tego roku do końca przyszłego roku, planowane są prace modernizacyjne na odcinku od Lublina do Pilawy. Wprowadzona będzie zastępcza komunikacja samochodowa, a pociągi na trasie Lublin–Warszawa pojadą objazdem przez Łuków.

Od początku 2019 do końca 2020 roku prace planowane są między Pilawą a Otwockiem. Na tym odcinku, o długości 23 km, dobudowany będzie drugi tor, co pozwoli zwiększyć częstotliwość kursowania pociągów.

Nawet 160 km/h

Na całej 150-kilometrowej trasie wyremontowane będą tory wraz z siecią trakcyjną, rozjazdami, przejazdami kolejowo-drogowymi i urządzeniami sterowania ruchem. Wybudowany zostanie nowy przystanek Lublin-Zachód. Powstaną dwa nowe wiadukty oraz 11 przejść dla pieszych pod torami. Wartość prac oszacowano na 3,5 mld zł.

Po zakończeniu modernizacji trasy, wiosną 2021 r. pociągi osobowe będą tamtędy jeździć z prędkością 160 km na godzinę, a towarowe – 120 km.

W drugim etapie inwestycji, w latach 2021-2 modernizowany ma być fragment linii między Otwockiem a Warszawą. Ogłoszony został przetarg na projekt modernizacji tego odcinka.

Między Lublinem a Warszawą kursuje obecnie 80 pociągów na dobę.

Tymczasem dobiega końca remont linii kolejowej Lublin - Łuków, którą będą jeździć pociągi do Warszawy w czasie modernizacji. Zaawansowanie prac wynosi około 70 proc. Po ich zakończeniu, w połowie tego roku, pociągi pojadą tą trasą z prędkością 120 km na godzinę. Wartość robót przekracza 110 mln zł.

Zobacz też: "Kolej wybuduje nowe przystanki i wiadukty. Od marca utrudnienia na Woli"

Remont linii obwodowej
Mateusz Szmelter/ tvnwarszawa.pl

PAP/md/r