Remont Portu Czerniakowskiego na finiszu

Warszawa

Ostatnie prace w Porcie Czerniakowskim | Lech Marcinczak/ tvnwarszawa.pl
Ostatnie prace w Porcie Czerniakowskim | Lech Marcinczak/ tvnwarszawa.pl
Ostatnie prace w Porcie Czerniakowskim | Lech Marcinczak/ tvnwarszawa.pl
Ostatnie prace w Porcie Czerniakowskim | Lech Marcinczak/ tvnwarszawa.pl
Ostatnie prace w Porcie Czerniakowskim | Lech Marcinczak/ tvnwarszawa.pl
Ostatnie prace w Porcie Czerniakowskim | Lech Marcinczak/ tvnwarszawa.pl
Ostatnie prace w Porcie Czerniakowskim | Lech Marcinczak/ tvnwarszawa.pl
Ostatnie prace w Porcie Czerniakowskim | Lech Marcinczak/ tvnwarszawa.pl
Ostatnie prace w Porcie Czerniakowskim | Lech Marcinczak/ tvnwarszawa.pl
Ostatnie prace w Porcie Czerniakowskim | Lech Marcinczak/ tvnwarszawa.pl
Ostatnie prace w Porcie Czerniakowskim | Lech Marcinczak/ tvnwarszawa.pl
Ostatnie prace w Porcie Czerniakowskim | Lech Marcinczak/ tvnwarszawa.pl
Ostatnie prace w Porcie Czerniakowskim | Lech Marcinczak/ tvnwarszawa.pl
Ostatnie prace w Porcie Czerniakowskim | Lech Marcinczak/ tvnwarszawa.pl
Ostatnie prace w Porcie Czerniakowskim | Lech Marcinczak/ tvnwarszawa.pl
Ostatnie prace w Porcie Czerniakowskim | Lech Marcinczak/ tvnwarszawa.pl

Port Czerniakowski ma być jak nowy. Będą miejsca dla kajakarzy, jachtów, powstanie ścieżka dla pieszych. – Zostały już praktycznie prace wykończeniowe – mówi Marek Piwowarski , pełnomocnik prezydent miasta ds. Wisły.

Jak przekonuje pełnomocnik, najważniejsze i najtrudniejsze prace zostały już zakończone. Chodzi tutaj m.in. o wzmacnianie nadbrzeża i pogłębianie dna - trzeba było wydobyć 50 tysięcy metrów sześciennych mułu.

Obecnie pozostały wykończenia.

Zdążą do maja?

- To przede wszystkim profilowanie skarpy i jej brukowanie. Jest ono czasochłonne, bo wykonywane tradycyjną metodą. Robotnicy robią wszystko ręcznie, bardzo dokładnie i precyzyjnie - tłumaczy Piwowarski.

Trzeba również podłączyć wszystkie media: wodę, kanalizację, prąd.

Wykonawca, Hydrobudowa Gdańsk, zgodnie z kontraktem ma czas do końca maja. - Ale mają podstawy do tego, żeby ten termin przedłużyć, bo długa zima powodowała, że trzeba było przerywać prace - precyzuje pełnomocnik.

Jak dodaje Piwowarski, na razie Hydrobudowa nie zgłaszała chęci przedłużenia terminu.

Powstaną pomosty

Zarząd Mienia, który finansuje opiewający na kwotę kilkunastu milionów remont, jeszcze w tym roku ma zamówić porządne pomosty. Nabrzeże portowe będzie przystosowane do potrzeb kajakarzy. Zostaną odtworzone schody na skarpach, urządzenia cumownicze i 20 stanowisk dla barek i jachtów. Będzie też ścieżka dla pieszych.

W przyszłości ma być również wykonana pochylnia, dzięki której będzie można wodować statki rzeczne.

Czytaj więcej o remoncie.

Tak wyglądało pogłębianie portu:

Prace przy pogłębianiu portu
Lech Marcinczak/ tvnwarszawa.pl

Zaczęło się od Fajansa

Port Czerniakowski został zbudowany w 1904 roku jako zaplecze techniczne Żeglugi Parowej Maurycego Fajansa. Przy budowie portu wykorzystano naturalne ukształtowanie terenu powstałe w wyniku powodzi w 1884 roku, tzw. Łachę Czerniakowską. Głównym elementem portu była pochylnia z napędem ręcznym ułatwiającym wodowanie statków. Znajdowała się tam również stocznia.

W czasie okupacji w porcie swoją siedzibę miała niemiecka administracja wodna Wasserstrasenbau Amt. W czasie Powstania Warszawskiego w porcie stacjonował wachtkuter Pionier, który z Wisły ostrzeliwał pozycje powstańcze. W basenie portu zatopiony został wówczas statek Atlantic oraz holownik Stanisław Kozietulski.

Po wojnie pochylnię zasypano gruzem, a na początku lat 60. zlokalizowano tam przystań Warszawskiego Towarzystwa Wioślarskiego.

Zbudowali statek dla "Faraona"

W 1965 roku w Warszawskiej Stoczni Rzecznej wykonano replikę egipskiego statku na potrzeby filmu "Faraon" Jerzego Kawalerowicza.

W latach 70., po likwidacji stoczni, port stał się już jedynie miejscem rekreacyjno-turystycznym.

Oprócz WTW na jego terenie znajdują się również klub PTTK "Rejsy", kiedyś klub "Syrena".

bf//ec