Przygotuj się na:

ZIMA NA DROGACH

To właśnie teraz, gdy temperatura rano spada poniżej 7 stopni Celsjusza, a kolejki do warsztatów są krótkie, powinniśmy umówić się na sezonową zmianę opon.

Radni Pragi Południe w obronie linii 521, 117 i 115

Warszawa

Mikiapole3 / Wikipedia (CC BY SA)Skrócenie trasy linii 521 nie wszystkim się podoba

Radni Pragi Południe protestują przeciwko planowanym zmianom w liniach autobusowych, które kursują przez dzielnicę. Zaapelowali między innymi o utrzymanie aktualnego przebiegu linii 521 czy zwiększenie częstotliwości 117.

Radni spotkali się z przedstawicielami Zarządu Transportu Miejskiego w czwartek przed południem na specjalnie zwołanej sesji. Przez ponad dwie godziny dopytywali o zmiany dotyczące m.in. linii 521, 115, 311 czy 117.

Według zapowiedzi ZTM, linia 117 ma być skrócona do relacji Gocław – Dw. Centralny, 115 wycofana z Pragi Południe i skierowanie do Rembertowa, 311 ma jeździć rzadziej w godzinach szczytu, a 521 wycofana ze Śródmieścia i Ochoty.

"Utrzymać 521"

Ostatecznie przyjęli niejednogłośnie stanowisko (radni PiS chcieli, by debata nad nim odbyła się jeszcze na komisji), w którym "stanowczo protestują przeciwko wszelkim zmianom pogarszającym obsługę komunikacyjną w układzie wewnątrz dzielnicowym oraz wpływającym negatywnie na bezpośrednie skomunikowanie z sąsiednimi Dzielnicami, obejmującymi m.in. linie 115, 311 oraz 521".

I tak samorządowcy chcą utrzymania linii 115, żeby zapewnić powiązanie osiedli Północnego Grochowa, Kamionka i Osiedla Ostrobramska, a także dogodne skomunikowanie ich z Dworcem Wschodnim z jednej strony i z Marysinem Wawerskim i wschodnią częścią Wawra z drugiej.

Zaapelowali też o "utrzymanie linii w przebiegu i charakterze obecnej linii przyspieszonej 521 jako połączenia o charakterze socjalnym - zapewniającym bezpośrednie i dogodne skomunikowanie mieszkańców Pragi Południe z Wawrem oraz obu dzielnic ze ścisłym centrum miasta w szczególności rejonem Dworca Centralnego".

Chcą też utrzymania dotychczasowej częstotliwości kursowania 311 w godzinach szczytu, a także zwiększenia częstotliwości 117. "Ponadto mając na uwadze obsługę komunikacyjną Osiedla Gocław , spełnienie ostatnich dwóch postulatów należy traktować jako warunek bezwzględny w przypadku likwidacji linii 151" - czytamy w stanowisku.

TAK ZMIANY DOTYCZĄCE LINII PRZEBIEGAJĄCYCH PRZEZ DZIELNICĘ TŁUMACZYŁ ZTM:

Padały także pytania o sens czwartkowego spotkania. Niektórzy przekonywali, że to "atrapa sesji", inni pytali czy mają jeszcze jakikolwiek wpływ na decyzję ZTM.

O zmianach w kursowaniu 521
Tomasz Zieliński / Tvnwarszawa.pl
Zmiany w kursowaniu linii 117
Tomasz Zieliński / Tvnwarszawa.pl

- Projekt zyskał wstępną akceptację zarządu miasta, potem przesłaliśmy go do poszczególnych dzielnic - wyjaśniał przedstawiciel ZTM. - Zmiany są nieuniknione. Obecnie spływają wnioski i uwagi, na ich podstawie zostaną podjęte ostateczne decyzje dotyczące kształtu komunikacji od 1 czerwca – dodał.

Cięcia linii

W grudniu ubiegłego roku radni miasta zdecydowali, że w 2013 roku na komunikację miejską przeznaczone zostanie o 190 mln zł mniej, niż zakładał pierwotny projekt budżetu.

Zarząd Transportu Miejskiego zapowiedział, że od czerwca zlikwidowanych zostanie 10 linii autobusowych, a kilkadziesiąt innych zmieni trasy. Dzięki temu miasto ma zaoszczędzić kilkadziesiąt milionów złotych.

Ta decyzja wywołała jednak falę protestów ze strony radnych dzielnicowych. Z kolei miejscy samorządowcy SLD chcą by na sesji Rady Warszawy odbyła się debata na temat zmian w komunikacji miejskiej.

ran//ec