Radni Ochoty jednogłośnie przeciw likwidacji linii 175

Warszawa

ZTMZniknie linia 175

- Cięcia budżetu Zarządu Transportu Miejskiego odbywają się tylko kosztem mieszkańców poprzez pogorszenie warunków komunikacji miejskiej – grzmią radni Ochoty. Rada dzielnicy jednogłośnie sprzeciwiła się likwidacji linii 175, 521, 228 i 130.

Radni walczą o cztery linie autobusowe. Swoje stanowisko przyjeli jednogłośnie podczas środowej sesji.

Jedną z linii, które chcieliby zachować jest 175. Radni argumentują, że korzystają z niej często mieszkańcy Rakowca i Starej Ochoty. – Zapewnia ona również szybki dojazd do Lotniska Chopina. To także doskonałe połączenie dla pacjentów szpitala przy ulicy Banacha i studentów – mówi Karol Wiszniewski, radny dzielnicy (PO).

Tak ZTM tłumaczył likwidację linii 175:

Radni nie zgadzają się również na likwidację linii 130. Według nich to wygodne połączenie Ochoty z Mokotowem i Wilanowem.

O likwidacji linii 175
Tomasz Zieliński / Tvnwarszawa.pl

W stanowisku rady możemy przeczytać również o propozycjach innych rozwiązań dla ZTM. – Jeżeli zostanie nam zabrana linia 521, to w zamian chcemy przywrócenia zlikwidowanej dwa lata temu linii 150, która zapewni połączenie Szczęśliwic z centrum – podkreśla radny.

Tak ZTM tłumaczył zmiany na trasie linii 521:

O zmianach w kursowaniu 521
Tomasz Zieliński / Tvnwarszawa.pl

Cięcia linii

W grudniu ubiegłego roku radni miasta zdecydowali, że w 2013 roku na komunikację miejską przeznaczone zostanie o 190 mln zł mniej, niż zakładał pierwotny projekt budżetu.

Oszczędności na przywilejach to nie jedyne zmiany. Zarząd Transportu Miejskiego zapowiedział, że od czerwca zlikwidowanych zostanie 10 linii autobusowych, a kilkadziesiąt innych zmieni trasy. Dzięki temu miasto ma zaoszczędzić kilkadziesiąt milionów złotych.

Ta decyzja wywołała jednak falę protestów – między innymi ze strony radnych dzielnicowych. Swoje oburzenie wyrazili radni z Pragi Północ, Śródmieścia i Mokotowa.

Z kolei miejscy samorządowcy SLD chcą by na sesji Rady Warszawy odbyła się debata na temat zmian w komunikacji miejskiej.

Całe stanowisko rady dzielnicy:

Rada Dzielnicy ochota jest zaniepokojona faktem, że cięcia budżetu ZTM odbywają się tylko kosztem mieszkańców poprzez pogorszenie warunków komunikacji miejskiej. Uważamy, że szukanie oszczędności powinno dotyczyć także, a może przede wszystkim innych sfer działania ZTM.

Rada Dzielnicy Ochota z zaniepokojeniem przyjmuje propozycje zmian zaproponowanych przez Zarząd Transportu Miejskiego.

Rada podzielając protest wielu mieszkańców Ochoty nie akceptuje planowanej likwidacji linii 175, która funkcjonuje nieprzerwanie od 1969 roku. Linia ta jest jedną z najbardziej popularnych i najczęściej wykorzystywanych przez mieszkańców Rakowca i Starej Ochoty. Zapewnia szybki dojazd do Lotniska Chopina z rejonu Starej Ochoty i Rakowca. Wskazywana zamiennie Szybka Kolej Miejska nie jest w stanie zastąpić wszystkich funkcji linii 175 i może być traktowana wyłącznie jako jej dopełnienie. Linia 175 jest także optymalnym środkiem transportu dla pacjentów szpitala klinicznego WUM przy ul. Banacha. Jest także podstawowa dla studentów studiujących w obrębie dwóch kampusów – Ochota i Głównego - Uniwersytetu Warszawskiego. Linia ta stanowi również jedno z głównych połączeń autobusowych Ochoty ze Śródmieściem.

Rada sprzeciwia się także likwidacji linii 521, która stanowi najdogodniejsze połączenie autobusowe Szczęśliwic z centrum Warszawy. Linia ta, zwłaszcza na odcinku pętla Szczęśliwice – Pl. Zawiszy jest niezastąpionym środkiem komunikacji, umożliwiającym, w głównej mierze osobom starszym i pozbawionym prywatnych środków transportu, dojazd do najważniejszych ochockich urzędów, obiektów handlowych i placówek służby zdrowia.

Ponadto Rada stoi na stanowisku, iż ewentualne zmiany w kursowaniu linii 521 mogą być rozpatrywane tylko w kontekście przywrócenia kursowania linii 150 na odcinku pętla Szczęśliwice – Centrum.

Rada nie zgadza się także na likwidację linii 130, która stanowi wygodne połączenie Ochoty z Mokotowem i Wilanowem. Linia ta komunikuje ponadto Ochotę m. in. z I linią metra i Biblioteką Narodową oraz umożliwia dojazd do Dworca Zachodniego oraz wielkich centrów handlowych zlokalizowanych w rejonie Alej Jerozolimskich (między Rondem Zesłańców Syberyjskich a linią tzw. kolei radomskiej).

bf/b