Radni i mieszkańcy Białołęki walczą o metro. "Jest 10 tys. podpisów"

Warszawa

Archiwum TVN / Waldemar RoszakMetro dojedzie na Białołękę?

Mieszkańcy, którzy walczą o przedłużenie II linii metra na Białołękę, otrzymali właśnie dodatkowe wsparcie. Ich starania poparli radni dzielnicy.

"Jednogłośne stanowisko w sprawie poparcia działań mieszkańców dotyczących wybudowania na terenie wschodniej części dzielnicy, zwanej Zieloną Białołęką, stacji metra "Grodzisk" podjęli radni Białołęki" – poinformowali przedstawiciele dzielnicy na popularnym portalu społecznościowym.I dodali, że na wtorkowej sesji rady dzielnicy pojawił się również inicjator akcji zbierania podpisów pod tym wnioskiem – Kamil Hajduk. Z jego relacji wynika, że pomysł poparło już ok. 10 tys. osób.

Walka o stację Grodzisk

O co dokładnie walczą? Chodzi o ostatnią stację w ramach rozbudowy II linii metra na wschód, do 2022 roku. Według planów miasta, ma się ona znaleźć na Bródnie, przy ul. Rembielińskiej. Radni i mieszkańcy Białołęki chcą, by została przeniesiona na Grodzisk, w pobliżu Trasy Toruńskiej.Dlaczego mieszkańcy chcą przeniesienia stacji z Bródna na Grodzisk? "Budowa stacji u zbiegu ulic Kondratowicza i Rembielińskiej uniemożliwi stworzenie dużego węzła przesiadkowego i zbudowanie parkingu P+R. Wąskie uliczki Bródna staną się całkowicie niedrożne. Mieszkańcy okolicznych gmin, chcący skorzystać z metra, nie zrezygnują z wjazdu do miasta. Stacja Grodzisk rozwiązałaby ten problem. Parking P+R pomieściłby co najmniej 1000 samochodów, co przyczyniłoby się do zmniejszenia korków na ulicy Radzymińskiej i Św. Wincentego" – czytamy w petycji.

Jak podkreślają mieszkańcy, przeniesienie stacji nie wpłynie istotnie na zwiększenie kosztów rozbudowy II linii metra. Nie powinni ucierpieć na tym także mieszkańcy Targówka, bo - jak przekonują - Bródno już teraz jest bardzo dobrze skomunikowane. Ma do dyspozycji autobusy, tramwaje i pociągi Szybkiej Kolei Miejskiej.

Bez metra i tramwaju

Inaczej sytuacja wygląda na Białołęce. Aby dojechać stąd do zagłębia biurowego na Służewcu potrzeba około 1,5 godziny.

Autorzy pisma przypominają, że Białołęka to jedna z największych dzielnic Warszawy, o powierzchni ok. 73 km kw. (przy zaledwie 24 km kw. Targówka), a jej wschodnie tereny (tzw. Zielona Białołęka) to najintensywniej rozbudowująca się część miasta.

"Między 2002 a 2013 rokiem liczba mieszkańców Białołęki wzrosła o 43 tysiące osób. Według danych statystycznych GUS, do 2035 roku tereny Zielonej Białołęki, będzie zamieszkiwało 95 tys. osób. Obecnie jest to ponad 50 tys. osób, a liczba ta wskazuje na dynamiczny rozwój tej części Warszawy" – przytaczają dane ze studium wykonanego na zlecenie miejskiego Biura Drogownictwa i Komunikacji.Decyzję o ewentualnym przeniesieniu stacji może podjąć ratusz. Trwa już jednak procedura wyboru wykonawcy projektu. Wydane jest też część decyzji administracyjnych, więc szanse na zmianę przebiegu są niewielkie.

CZYTAJ TEŻ O POPRZEDNIM STANOWISKU RADNYCH BIAŁOŁĘKI W TEJ SPRAWIE

Hanna Gronkiewicz-Waltz o nowych inwestycjach, w tym rozbudowie metra:

Hanna Gronkiewicz-Waltz o nowych inwestycjach
TVN24

ran/sk