Pytania o Kartę Warszawiaka? Tu znajdziesz odpowiedzi

Warszawa

Dawid Krysztofiński /tvnwarszawa.plWątpliwości internautów, odpowiedzi urzędników

Karta Warszawiaka, która od stycznia ma uprawniać do tańszych przejazdów, wywołuje pytania mieszkańców. Te, które dotarły do redakcji tvnwarszawa.pl, przekazaliśmy Centrum Komunikacji Społecznej po tym, jak rzecznik ZTM nie znalazł czasu, by na nie odpowiedzieć. Uzyskaliśmy odpowiedzi i zapewnienie, że właśnie do CKS mieszkańcy mogą zgłaszać się z kolejnymi wątpliwościami.

Po wprowadzeniu Karty Warszawiaka do naszej redakcji wciąż docierają pytania i wątpliwości dotyczące zniżek dla osób płacących podatki w stolicy. Nie na wszystkie pytania odpowiada strona Zarządu Transportu Miejskiego.

Co zrobić w takiej sytuacji?

Gdzie mieszkańcy mogą kierować pytania?

"Oddzwoni bądź odpisze"

- Mogą kontaktować się urzędem przez infolinię 19115. Nawet jeśli odpowiedź nie zostanie im udzielona od razu, to pracownik infolinii jak najszybciej uzyska ją i oddzwoni bądź odpisze do mieszkańca – deklaruje Karolina Malczyk ze stołecznego Centrum Komunikacji Społecznej.

Dodaje, że baza pytań i odpowiedzi na stronie ZTM jest na bieżąco aktualizowana.

Malczyk zapewnia też w rozmowie z nami, że urzędnicy cały czas pracują nad poprawkami formularza on-line na stronie ZTM, na którego działanie skarżyli się internauci.

"Chciałam złożyć wniosek przez Internet o Kartę Młodego Warszawiaka. Jestem studentem dziennym, a rodzice rozliczają się w Warszawie. Pierwsze pytanie na stronie ztm.waw.pl dotyczy , czy ja rozliczam się z podatku. Zaznaczyłam nie, co automatycznie nie pozwala mi złożyć wniosku o KMW. System internetowego składania wniosków nie jest dostosowany do osób, które są w mojej sytuacji" - napisała chociażby na naszym forum Asza.

Sprawdziliśmy, strona rzeczywiście w takiej sytuacji nie pozwala na dalsze wypełnienie formularza:

Problemy z Kartą Warszawiaka
ZTM

- Formularz online poprzez, który można starać się o kartę, będzie na bieżąco aktualizowany i poprawiany o zasadne sugestie mieszkańców. Można je zgłaszać na infolinię 19115 lub na adres karta@um.warszawa.pl – podpowiada Malczyk.

Urzędniczka odpowiedziała też na najważniejsze pytania dotyczące Karty Warszawiaka, które dotarły do naszej redakcji. Przytaczamy je wraz z odpowiedziami.

Pytania internautów

Kiedy będzie kontrolowany hologram?

Hologram będzie kontrolowany, tak jak ważność biletu – w czasie kontroli biletowej. Uprawnienia do otrzymania hologramu będą weryfikowane na etapie rozpatrywania wniosku.

Dlaczego obcokrajowy muszą podać numer NIP, a nie PESEL. Teraz już nikt, kto nie prowadzi działalności gospodarczej, nie używa NIP-u.

Nie wszyscy obcokrajowcy mają PESEL. Osoby, które go nie mają muszą podać numer NIP. Jeśli natomiast obcokrajowiec ma numer PESEL, może posłużyć się nim we wniosku.

Co ze studentami, którzy są zameldowani w Warszawie, ale nie podejmują pracy zarobkowej, czyli nie płacą podatków na rzecz stolicy? Czy ich wnioski będą rozpatrywane zgodnie z rozliczeniem ich rodziców?

Jeśli student jest na utrzymaniu rodziców, którzy rozliczają się z podatku w Warszawie, może ubiegać się o wyrobienie Karty Młodego Warszawiaka.

Ktoś, kto mieszka w Warszawie, płaci podatki, ale nie ma warszawskiego meldunku, nie dostanie takiej karty?

O wyrobienie Karty Warszawiaka mogą się ubiegać osoby faktycznie mieszkające w Warszawie, które tu rozliczają podatek dochodowy. Nie jest wymagany warszawski meldunek.

Nie mam pracy, więc nie rozliczę PIT, tak więc jako ktoś bez pracy (ale jednocześnie warszawiak) będę musiał płacić więcej za bilet komunikacji miejskiej od kogoś, kto zarabia i ma lepszą sytuację materialną ode mnie?

Jeżeli spełnia warunki określone w uchwale, tzn. zamieszkuje w Warszawie oraz rozlicza podatek dochodowy od osób fizycznych w urzędzie skarbowym na terenie Warszawy, może korzystać z KW. Warunek rozliczania podatku obejmuje także sytuacje, kiedy dana osoba nie wykazuje dochodu lub wykazuje poniesioną stratę.

Mam WKM zakodowaną do połowy lutego 2014. Zapłaciłem legalnie za 90-dniowy kontrakt 250 zł. Czy mam czas na zdobycie hologramu do połowy lutego? Czy mój kontrakt jest ważny jedynie do 31 grudnia, czy może właśnie do połowy lutego, zgodnie z terminem, jaki pokazuje kasownik? Co będzie, jak nie załatwię sobie hologramu do 31 grudnia, a w styczniu 2014 spotkam kontrolę biletów ?

Jeżeli bilet jest ważny do połowy lutego, to można z niego korzystać do końca terminu ważności. Nie trzeba w grudniu wyrabiać karty z hologramem. Wniosek o wydaniu hologramu można złożyć np. w styczniu. Należy tylko pamiętać, by tańszy Bilet Warszawiaka zakodować na karcie dopiero po wygaśnięciu aktywnego obecnie kontraktu.

A co ze mną? Nie mieszkam w stolicy, ale tutaj płacę PIT-4, PIT-5 i VAT-7. Zniżki nie będzie?

Do korzystania z Karty Warszawiaka uprawnione są jedynie osoby mieszkające w Warszawie, które rozliczają się w Warszawie z podatku dochodowego. Jeśli ktoś rozlicza się z podatku w Warszawie, ale w niej nie mieszka, nie ma prawa do korzystania z Karty Warszawiaka.

Co z biletami kupowanymi przez internet?

Przez internet będzie można również kupić bilety na Kartę Warszawiaka lub Kartę Młodego Warszawiaka. Należy jednak pamiętać o tym, że muszą być one zakodowane wyłącznie na spersonalizowanej Warszawskiej Karcie Miejskiej (lub innej będącej nośnikiem biletów) z naklejonym specjalnym hologramem.

"Staramy się informować o wszystkim, co ważne"

Wcześniej rzecznik ZTM stwierdził, że nia ma czasu odpowiadać na pytania naszych internautów.Odesłał nas na stronę internetową Zarządu Transportu Miejskiego, która jednak nie wyjaśnia wszystkiego. - Trzeba tylko zadać sobie minimum trudu i poszukać! - odpisał nam rzecznik, wymawiając się "urwaniem głowy".

Czy oznacza to, że ratusz nie czuje już potrzeby poprawy komunikacji z mieszkańcami, którą zapowiadała Hanna Gronkiewicz-Waltz?

- Nie odnoszę wrażenia, aby po referendum komunikacja z mieszkańcami była gorsza. Staramy się informować o wszystkim co ważne dla warszawiaków, wykorzystując dostępne kanały informacji. Jeśli jednak pojawiają się głosy, że tak nie jest, przeanalizujemy nasze działania - poinformowała w rozmowie z tvnwarszawa.pl Karolina Malczyk. Poprosiła też o wyrozumiałość dla rzecznika ZTM.

lata/b/mz

Mówi Grzegorz Dziemieszczyk, dyrektor ZTM ds. handlu
Dawid Krysztofiński/ tvnwarszawa.pl
Mówi Igor Krajnow, rzecznik prasowy ZTM
Dawid Krysztofiński/ tvnwarszawa.pl
O zmianach cen biletów mów Hanna Gronkiewicz-Waltz
TVN24