Przejechaliśmy II linią metra. Z Woli na Pragę i z powrotem w 25 minut

Warszawa

TVN24Kiedy warszawiacy pojadą II linią metra?

Jazdy testowe na II linii metra trwają od dłuższego czasu, ale w niedzielę po raz pierwszy pociąg inspiro zabrał ze sobą dziennikarzy i przejechał z Woli na Pragę. Jechał dość wolno, a nasza kamera zdążyła zarejestrować postęp prac na poszczególnych stacjach.

Był to pierwszy, techniczny przejazd całym centralnym odcinkiem II linii metra, w którym mogli wziąć udział przedstawiciele mediów.

- Do metra wsiedliśmy na stacji Rondo Daszyńskiego i powoli przejechaliśmy przez wszystkie stacje, aż do Dworca Wileńskiego. Tu pociąg zmienił kierunek i wrócił na Wolę. Cała podróż zajęła ponad 25 minut – relacjonował Lech Marcinczak, reporter tvnwarszawa.pl.

Jak powiedział, wszystko wygląda na prawie gotowe. - Gdzieniegdzie brakuje tylko kilku kafelków - dodał reporter.

Gorzej jest jedynie na stacji Centrum Nauki Kopernik, na której doszło do awarii i zalania budowy. - Wygląda mizernie. Praktycznie wszędzie jest tylko goły beton, a ze ścian sterczą niepodłączone kable - poinformował Marcinczak.

- Na stacji Centrum Nauki Kopernik zostały (do położenia - red.) okładziny kamienne, podłączenie ostatnich instalacji elektrycznych, dokończenie dźwiękowego systemu ostrzegania, część instalacji systemu monitoringu. To są ostatnie prace wykończeniowe - wyliczał rzecznik wykonawcy centralnego odcinka II linii metra Mateusz Witczyński.

Przejazd II linią metra
Lech Marcinczak /tvnwarszawa.pl

"Nigdy nie oddawano tylu stacji na raz"

- To najdłuższy odcinek, który będzie oddawany. Centralny odcinek (II linii metra - red.) ma siedem stacji. Przy budowie I linii nigdy nie oddawano tylu stacji na raz. 30 września wykonawca zakończy (budowę - red.) i przekaże dokumenty. Najpierw będą nasze odbiory wewnętrzne - powiedziała dziennikarzom po przejeździe Gronkiewicz-Waltz. - Potem będą odbierać podmioty zewnętrzne, czyli straż pożarna, Urząd Transportu Kolejowego, nadzór budowlany, również Państwowa Inspekcja Sanitarna - dodała.

Pytana o wrażenia z przejazdu zwróciła uwagę, że niezwykłe wrażenie robi wystrój ścian, przygotowany przez światowej sławy polskiego artystę Wojciecha Fangora.

Related content

Kiedy pojedziemy?

Prezes warszawskiego metra przekazał, że odbiory techniczne prawdopodobnie potrwają od 30 do 60 dni. Gronkiewicz-Waltz wyraziła nadzieję, że warszawiacy pojadą II linią jeszcze w tym roku.

Zobacz też analizę tvnwarszawa.pl: Kiedy pojedziemy II linią? CZYTAJ WIĘCEJ NA TEN TEMAT.

Jeszcze w czerwcu odbył się przejazd testowy między stacjami Rondo Daszyńskiego - Rondo ONZ:

Przejazd i rozmowa z Hanną Gronkiewicz-Waltz
TVN24

Zaczęli w 2010 roku

Umowę na projekt i budowę centralnego odcinka II linii metra stołeczny ratusz podpisał z włosko-turecko-polskim konsorcjum Astaldi, Gulermak i PBDiM Mińsk Mazowiecki w październiku 2009 r. Koszt inwestycji to 4,17 mld zł.

Pierwsze naziemne prace rozpoczęły się w drugiej połowie 2010 r., a w maju 2012 r. tarcza "Anna" (nosząca imię na cześć księżnej Anny Mazowieckiej) rozpoczęła drążenie tunelu II linii metra.

Pierwotnie planowo, że budowa II linii zakończy się w październiku 2013 r., jednak prace opóźniły się m.in. z powodu zalania terenu budowy stacji Centrum Nauki Kopernik. W sierpniu 2012 roku budowniczowie podczas prac natrafili na ciek wodny, teren budowy stacji został zalany, zamknięty został tunel Wisłostrady, a prace naprawcze trwały prawie rok, do czerwca 2013 r.

wp, PAP//mz